Grappig en voor de eventuele emigreerders: Welkom !
Ik meende al wat opgevangen te hebben in de kerstvakantie. Een paar mensen hier in Finspång die connecties hebben in de gemeente spraken me erop aan, het verbaasde me enigzins (en hun ook).
Ik woon nu zo´n jaar of 5 in deze gemeente, niet in Finspång zelf (daar zou ik nog voor geen goud willen wonen) zo´n triest gat dat het is met zijn betonnen blokkendozen. Ik woon zo´n 15km buiten het centrum in een klein dorpje waar nog minder is te vinden (in ieder geval geen betonnen blokkendozen

). Wat er in de omgeving wel te vinden is, is natuur en relatief goedkope huizen.
Er zijn drie grote werkgevers in Finspång, SAPA, Luvata en Siemens. Met die bedrijven gaat het relatief goed. Vooral Siemens heeft de laatste tijd veel mensen aangenomen en via zo´n aaname golf ben ik daar ook verzeild geraakt. Dat gebeurde iets meer dan een jaar geleden na 10 jaar bij een kleiner bedrijfje in Norrköping te hebben gewerkt. Het bevalt mij prima. Internationale, professionele werksfeer, interessante produkten (gas en stoomturbines) en genoeg te doen. Voor mij als elektrotechneut een prima bedrijf om voor te werken.
Maar zoals ik al zei het verbaast me enigzins dat Finspång zo´n projekt in het leven roept. Op mij komt de gemeente niet echt over als een leegloop gemeente. Wat er wel speelt is dat de gemeente in oppervlakte erg groot is en de afgelegen dorpjes leeglopen zoals Skedevi, Regna. Er staan de laatste tijd regelmatig artikelen in de krant over het eventueel sluiten van de lagere scholen in die dorpjes.
Veel van mijn kollega´s wonen in Norrköping en Linköping en kunnen zich niet voorstellen om naar Finspång te verhuizen. Het zijn meestal de jongere mensen die wat leven in de brouwerij willen hebben. Dan heb je in die steden wat meer mogelijkheden. Dat is natuurlijk niet zo leuk voor de gemeente Finspång want het belastinggeld gaat naar de gemeente waar je woont...
Ik noemde de omliggende dorpjes....in veel van die dorpjes liggen kleine fabriekjes die veelal de oorsprong zijn van die dorpjes (Grytgöls bruk, Borgårds bruk, Igelfors bruk, Lämneå bruk etc) Dat houdt vaak in dat zich in zo´n dorpje alles afspeelt rond zo´n fabriekje. Dat kan soms een beetje beklemmend overkomen. Cirka een jaar geleden verhuisde een duitse familie van Duitsland naar Lämneå om bij zo´n fabriekje te gaan werken. Een prachtig artikel in de krant. De familie had een mooi stekje gevonden en alles was prachtig in Zweden, drie maanden later ging het niet zo goed met de firma en stond manlief op straat ondanks zijn goede contacten met zijn collega´s.
Verder is Finspång van oudsher een gemeente waar veel mensen naar geemigreerd zijn, vooral uit Wallonie. Dat is wel al 400 jaar geleden maar Louis de Geer (een geboren waal, naderhand bankier in Amsterdam vanwaar hij emigreerde naar Norrköping/Finspång) is nog steeds een grote naam in Finspång. Mensen hier die hun waalse afkomst hebben ontdekt zijn daar best trots op. Het kasteel wat Louis de Geer II in Finspång neergezet heeft maakt veel (maar niet alles...) goed in het centrum van Finspång.
Tja, ik wens de gemeente succes met het project. Ik vraag me af naar wat voor soort volk ze op zoek zijn. In ieder geval volk die belastingeld gaan betalen

.
Maar goed ik denk dat je als vakman (timmerman, loodgieter) met een eigen bedrijfje je boterham best kunt verdienen als je de nederlandse service standaard (voor zover die bestaat) hier invoert. Bij de grotere bedrijven zul je, met specifieke kennis, ook wel terecht kunnen. Op mijn werkplek is de voertaal regelmatig engels omdat verschillende kollega´s (nog) geen zweeds spreken.
Groeten,
Ernst