Woonplek in Stockholm (student).

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderators: Redactie ZwedenWeb, Leo, Black-Ingvars-Fan

Woonplek in Stockholm (student).

Berichtdoor MartijnZ » 13 apr 2012 15:40

Hallo iedereen,

Ik ga in augustus/september dit jaar beginnen aan m'n master in Stockholm en een woonruimte vinden is erg lastig. Ben al bijna een keer opgelicht door iemand die voor 3200SEK/maand een mooie kamer zou hebben in het centrum.

Een woonruimte zoeken is erg lastig, heeft iemand tips voor me? Ik wil ongeveer 3500SEK uitgeven per maand aan de woonruimte.

Misschien zijn er meer van jullie die een woonplek zoeken die wellicht samen iets willen organiseren, om samen een appartement te huren, wellicht is dat makkelijker zoeken.

Bedankt!
Groeten,
Martijn
MartijnZ
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Re: Woonplek in Stockholm (student).

Berichtdoor Franck Kokke » 14 apr 2012 07:06

Hej Martijn!

Ik kan je niet helpen, maar kan wel helpen met bidden.
Trouwens om te denken dat je voor 3200sek/mnd een mooie kamer in het centrum van Stockholm kunt vinden moet haast wel oplichterij zijn, tyvärr.

Ik snap trouwens niet waarom de Universiteit van Stockholm niets extra's doet voor de huisvestiging van buitenlandse studenten. Daar is al eerder trouwens eea over geschreven hier.
Groeten, Franck
Franck Kokke
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor Leo » 14 apr 2012 07:59

Franck Kokke schreef:Ik snap trouwens niet waarom de Universiteit van Stockholm niets extra's doet voor de huisvestiging van buitenlandse studenten. Daar is al eerder trouwens eea over geschreven hier.

Er is inderdaad al meer geschreven over het zoeken van kamres, en een algemene tip is om het buiten Stockholm te zoeken en iig niet in het centrum (al kun je natuurlijk geluk hebben).

Dat de universiteit niets doet heeft een aantal redenen, onder meer:
- Ze vinden helemaal niet dat er een huisvestingsprobleem is. Ze adverteerden er een paar jaar terug zelfs mee in Kupé, waar een zwwedse blonde schone vertelde dat ze binnen 3 maanden een kamer had op 30 minuten pendelen.
- Ze vinden dat alle studenten gelijk behandeld moeten worden, dus ze kunnen voor buitenlandse studenten niet extra hard lopen (dat komt ze misschien om andere redenen ook goed uit). In NL vinden we al snel dat gelijke behandeling niet betekent "identieke behandeling" maar dat je moet kijken naar de randvoorwaarden en mogelijkheden.
Studie / onderzoek in Zweden's zonnestad http://www.kau.se
Leo
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor Nausea » 14 apr 2012 09:06

Zo dom redeneren ze ook wat betreft mensen uit het buitenland die in Zweden komen werken. Op de vraag (die ze hier aan zichzelf stellen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben) hoe mensen dan weten of ze niet worden belazerd (qua loon etc.) is het simpele antwoord: informatie verstrekken over hoe het in de zweedse samenleving werkt, denk aan inburgering. Hoe je dat zelf kunt nagaan en bij wie je moet aankloppen als je het even niet meer weet. Maar nee, volgens 'den svenska modellen' (zelfregulering tussen vakbond - werkgever) kan het niet zonder de vakbond. En wat heeft de vakbond te zeggen als bijv. het bedrijf waar je werkt geen kollektivavtal (cao) heeft? Niets. Daarnaast moet je ook nog eens veel geld betalen om lid te worden om vervolgens hulp te kunnen krijgen! Daarom zou Migrationsverket die informatie moeten verstrekken, en als de universiteit het niet doet zou een student hulp moeten kunnen krijgen van Migrationsverket of Skolverket als die 'autoriteit' nog enige functie heeft. Autoriteiten zijn wat dat betreft erg lui. Het is aan jou om alles te weten en te regelen en dat is knap lastig voor een buitenlander. Dat doen ze uit noodweer omdat anders 'den svenska modellen', de zweedse koeltoer, helemaal kapoet gaat! Waar heb ik dat eerder gehoord? Oja, die gek Breivik uit Noorwegen zei dat! Wie is hier nu eigenlijk ontoerekeningsvatbaar? :tsss:
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.
Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor solvik » 14 apr 2012 11:22

MartijnZ schreef:Hallo iedereen,

Ik ga in augustus/september dit jaar beginnen aan m'n master in Stockholm en een woonruimte vinden is erg lastig. Ben al bijna een keer opgelicht door iemand die voor 3200SEK/maand een mooie kamer zou hebben in het centrum.

Een woonruimte zoeken is erg lastig, heeft iemand tips voor me? Ik wil ongeveer 3500SEK uitgeven per maand aan de woonruimte.

Misschien zijn er meer van jullie die een woonplek zoeken die wellicht samen iets willen organiseren, om samen een appartement te huren, wellicht is dat makkelijker zoeken.

Bedankt!
Groeten,
Martijn

-Het is misschien niet helemaal realistisch om een kamer in Stockholm voor 3200 SEK te verwachten. Ter vergelijking; de gemiddelde studentenkamerprijs in Amsterdam is €31/m2 en Utrecht €24/m2. (Groningen en Eindhoven komen op 19 euro/m2).
Dus ook in Nederland zou +/-355 euro (in de grote steden met veel vraag) aan de lage kant zijn voor een kamer van laten we zeggen 20m2.
-Tip: ga in Stockholm ergens tijdelijk in, (stuga/ varandrahem of zo), en ga ter plekke op zoek naar lotgenoten en huur dan een appartement met meerdere kamers. Dat levert je gelijk, misschien leuke, contacten op. Kijk op studentensites, naar anderen die ook op zoek zijn naar mensen, die willen gaan 'appartement delen". Een van mijn kinderen heeft dit ook gedaan en dat heeft hem inderdaad leuke contacten opgeleverd. Dat was weliswaar niet in Zweden, maar ik heb van meerdere studenten gehoord dat ze, in andere Europese hoofdsteden, dit ook zo met succes gedaan hebben.
Succes!
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor MartijnZ » 14 apr 2012 12:38

Hej!
Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties!

Eventueel zou ik ook wel 4000SEK kunnen uitgeven, maar het moet het ook niet worden voor mij als student. Buiten het centrum is geen probleem, maar ik wil niet 2 uur met de trein reizen voordat ik SU bereik. Zelf vind ik het ook erg raar dat SU niets doet voor buitenlandse studenten, ondanks die redenen die hierboven worden gegeven:)

Dat van tijdelijk wonen lijkt me wel een goed idee. Ik ken een paar vrienden in Stockholm, wellicht kan ik bij een van hen blijven en in de tussentijd een appartement zien te delen met anderen, een goede tip. Ik vind het ook erg leuk om zo ondernemend bezig te zijn en dingen te regelen, maar vanaf een afstand is dat zo lastig.

Nogmaals bedankt, vond het fijn al jullie uitgebreide verhalen te lezen.
Tack så mycket!
MartijnZ
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Berichtdoor Nausea » 14 apr 2012 12:48

15 jaar geleden kon je in Jönköping een huurwoning van 60m2 voor 3200 kr krijgen, en dat was toen al veel goedkoper dan in Stockholm. Nu betaal je al meer dan 4000 kr in een nog kleinere gemeente. En dan moet het ook nog gemeubileerd zijn? Lycka till med det!
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.
Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor Leo » 14 apr 2012 14:24

Martijn, het is altijd makkelijker om ter plekke iets te regelen. Een vandrarhem is in Zweden ook niet zo goedkoop, maar als je tijdelijk ergens onderdak hebt dan lost het zich wel op denk ik.

Je hoeft het niet zo extreem te doen als ik studenten eens heb zien doen, dat wat bedoeld was voor 1 persoon werden er ineens 4 met zowel in de bedsit als de hal een stapelbed.

Ben je eenmaal ter plekke dan zijn er vast studenten of medewerkers die kunnen helpen. Bijvoorbeeld studenten op stage, afstudeeropdracht, of pendelaars. Toen ik in Enschede woonde en in Belfast werkte verhuurde ik ook een kamer aan iemand die in principe het hele huis voor zichzelf had, tenzij ik er toevallig was.

Je kunt ook vragen of iemand een oproep op intranet kan zetten. Daar zijn ze vaak makkelijker in dan in aktieve hulp bieden.
Studie / onderzoek in Zweden's zonnestad http://www.kau.se
Leo
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor Nausea » 14 apr 2012 16:38

Sooo, je mag effe 5,8 jaar in de rij staan voor een studentbostad. :o

http://www.svd.se/naringsliv/lordag-ung ... 006259.svd

Je moet het zo zien, als je zo lang moet wachten ben je al bijna arts voordat je een woning hebt!
Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Berichtdoor MartijnZ » 14 apr 2012 16:43

Gemeubileerd hoeft niet perse hoor, want dan is de kans nog kleiner om iets te vinden ;) maar als student zich er nu eenmaal (bij mij) een bepaald limiet aan wat ik uit kan geven voor een woonplek. Ik woon dan straks sowieso 2 jaar in Stockholm, maar als ik ergens eenmaal zit, is zoeken naar betere plekken makkelijker.

Hej Leo. Ik woon dan liever bij een vriend dan in een vandrarhem. Wat bedoel je precies met intranet?

Nogmaals bedankt voor de reacties, erg fijn.
MartijnZ
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Volgende

Keer terug naar Wonen, werken en studeren