Stageplaats richting psychologie

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderators: Redactie ZwedenWeb, Leo, Black-Ingvars-Fan

Stageplaats richting psychologie

Berichtdoor Jade » 15 jan 2010 20:44

Ik zal mij eerst even voorstellen omdat ik nog niet eerder heb gepost :) Ik ben Hellen, 21 jaar en ik wil graag stage lopen in Zweden, dit jaar. In september, om precies te zijn, in of in de buurt van Stockholm/Haninge, voor een half jaar. De taal en een dak boven mijn hoofd is geen probleem, maar een stageplaats...
Ik studeer psychologie. Toegepaste psychologie om precies te zijn. Dat is een studie van vier jaar, vooral gericht op vaardigheden in plaats van theorieën zoals op de universiteit (mijn studie is op het HBO). Ik leer mensen vaardigheden te ontwikkelen, om ze te coachen en hen te begeleiden, om voorlichtingen en trainingen te ontwikkelen en ik kan psychologische tests afnemen.

Momenteel ben ik nog bezig met het voltooien van een motivatiebrief in het Zweeds om samen met mijn CV op te sturen naar bedrijven die me aanspreken. Ook heb ik al verschillende universiteiten gemaild om te vragen waar hun psychologiestudenten stage lopen, zodat ze me misschien kunnen helpen met wat ideeën. Ik vrees dat het niet makkelijk is om een stageplaats in Zweden te vinden, omdat mijn studie nog nieuw is en ik geloof dat er geen vergelijkbare studie in Zweden is.

Zo, een lang verhaal, maar wat is mijn vraag? Via google kan ik best het één en het ander vinden. Omdat ik er niet op reken dat het eerste bedrijf dat ik ga mailen me meteen dolenthousiast aanneemt als stagaire, hoopte ik op wat tips voor bijv. bekende assessment bureaus in (de omgeving van) Stockholm. Ook voor bedrijven als selectie/wervingbureaus en datingbureaus heb ik relevante kennis en vaardigheden, maar assessmentcentra spreken mij meer aan. Hier zou ik bijv. psychologische tests af kunnen nemen, scores kunnen verwerken, enzovoort, en waarschijnlijk ook wel wat koffie moeten zetten en kopietjes moeten maken :wink:
Ik ben niet echt op zoek naar het meelopen met een (universitair geschoolde) psycholoog die therapie geeft. Dat is moeilijk te bewerkstelligen i.v.m. privacy en geeft me te weinig ruimte om aan mijn competenties te werken.

Daarbij ben ik de eerste student van mijn studie die in het buitenland stage wil gaan lopen. De begeleiding voor het krijgen van bijv. de Erasmusbeurs lijkt goed te zijn, maar aan praktische tips en verhalen van ervaringen ontbreekt het gewoon. Ik zou bijv. graag meer willen weten over de vergoedingen waar ik als student wel of geen recht op heb en hoe het bijvoorbeeld zit met het betalen van belasting in geval van een stagevergoeding en het persoonsnummer.
Zelf ben ik ook flink websites aan het doorspitten op het internet, en het helpt ook dat mijn vriend een Zweed is en hij en zijn familie me hier en daar bij kunnen helpen. Echter zijn alle tips en beetjes informatie welkom.

Med vänliga hälsningar,
Hellen
Jade
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Keer terug naar Wonen, werken en studeren