Telia kontantkort - Registreren v.a. 20170608

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Telia kontantkort - Registreren v.a. 20170608

Bericht door Martin E. van Doornik » 19 mei 2017 16:57

joordens schreef:Beetje zuur als je eerst 25000 sek moet betalen voor een glasvezelaansluiting en daarna geen abonnement kan krijgen bij een provider omdat je geen personnummer hebt
Komt nog als wij wat later daarheen gaan emigreren. Nu nog niet wegens dementerende zieke schoonmoeder.
Dan hebben wij een compleet huis.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 21 mei 2017 20:51

Dit vond ik op de site van kontantkort:

Kontakta din operatör för att se om det finns en annan lösning
Om du har särskilda skäl till att behöva beställa ett kontantkort utan personnummer föreslår vi att du kontaktar den operatör du önskar för att se om det finns någon alternativ lösning.

Buiten dat was ik gisteren bij Telia Marieberg Örebro, (simkaart (in de dualsim) deed het namelijk niet meer.). Onze naam en adres stond nog in hun systeem: zonder bijbetaling kregen we meteen een nieuwe....met behoud van nummer, ...mooie service lijkt me. Het is maar dat men dat even weet... :peace:

Daarna vroeg ik over de verandering waar jij het over had. Zij wist hier niets van, nog nagevraagd nee dus. Het enige wat verandert is de roaming...maar dat geldt voor de hele EU, dus...

Tot slot vroeg ik haar nog: kan iemand die níet Zweden woont, dus géén personnummer heeft, een telefoonabonnement bij Telia in Zweden nemen?
Ze liet mij op de site van Telia meelezen: dat kan als je een huis in Zweden bezit, als je buitenlandse EU- student ben of tijdelijk werk in Zweden hebt Ook dat is dus geen probleem, ze heeft ook dat trouwens ook nog nagevraagd....niet voor jou van belang maar misschien voor hen die naar Zweden gaan en nog geen persoonnummer hebben misschien handig om te weten.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 mei 2017 09:27

Die uitzonderingsregels op het moeten hebben van een Personnummer voor registrering: een Huis bezitten, een student zijn, een arbeidscontract hebben etc, staat op de website. Dat weet ik... voor al het andere moet je een personnummer hebben. Dat staat op de website, en dat heeft de klantenservice me ook verteld.

Overigens staat er wel gewoon op de website dat je kontantkort geregistreerd miet zijn om ook in het buitenland te kunnen bellen en gebeld worden... vreemd dat ze daar niets van wisten...

De raad van "kontantkort" had ik ook gelezen, en ik ben begonnen met mijn speurtocht...
Van Halebop kreeg ik de melding dat ze dezelfde regels als Telia hanteren, dus een personnummer is verplicht, behalve als je een huis, werk, student bent etc etc... onmogelijk dus, al was die mevrouw heel erg vriendelijk en behulpzaam, maar er was geen mogelijkheid om het personnummer te omzeilen... al denk ik dat ze dan toch ook iets moeten verzinnen als je student bent of zo...
Dan heb ik Devicom gemaild... die lijken ook interessant... maar daar kreeg ik dan van dat ze nu geen kontantkort hebben... tja, haal het dan van je site zou ik zeggen
Hej Erwin och tack för ditt mail.

I dagsläget har vi dessvärre inga kontantkort.
För mobilabonnemang, vänligen besök http://www.tele4u.se" ;;

Med vänlig hälsning
op tele4u staat slechts 1 duur abonnement, waar ik dus niets aan heb...
Nu ben ik bezig met Teletek. Die hebben een "abo" wat niets kost, maar waarbij minimaal 29 kr gedebiteerd wordt, ook al bel je voor minder... in principe ook nog acceptabel, als het zou lukken... ik heb al een automatisch antwoord met een nummer gehad... nu maar even wachten wat het wordt, al denk ik dat het ook we weer niets wordt.

Je hebt uiteraard ook nog Lycamobile en Vectone.... nog niet geprobeerd... maar aangezien deze ook in NL actief zijn, ben ik bang dat die zeggen dat je in NL moet registreren... maar goed, als Teletek niets wordt, probeer ik het gewoon.

Bovendien lijkt het hebben van een personnummer niet voldoende... het moet ook nog op een zweeds adres geregistreerd zijn, iemand die in zweden gewoond heeft wilde me helpen met het registreren... maar dan krijg je een foutmelding omdat er geen adres meer gekoppeld is aan het personnummer...

vissertw48
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door vissertw48 » 25 mei 2017 09:39

Ik heb al 20 jaar een kontantkort van Telia, inmiddels Halebop, maar dat is een pot nat. Nog geen sms gehad tot nog toe en kan nog steeds prima bellen, de dekking wordt al beter, zelfs djup i skogen. En in het buitenland gebruik ik dat kaartje niet.
Maar met dat personnummer blijft vervelend, je kunt je nergens registreren, laatst geprobeerd swish te installeren, bij Nordea ging het goed, maar toen moest ik een BankID hebben en toen greep het systeem in, U hebt geen geldig personnummer, hejdå!
Overigens misschien nog wel een tip voor gebruikers van Telia Mobil Bredband, dat is tegenwoordig op de site van Telia op te waarderen en te betalen met VisaCard.
Wat nu ook bleek, en wat volgens mij eerder niet was, er stond nog een restant van vorig jaar op, ik heb 10GB opgeladen en mijn tegoed is nu ruim 11GB.

Groeten,

Ton.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 25 mei 2017 14:24

Het sms'je is 4 mei verzonden... Ik heb dus wel Telia, en geen Halebop... kan wel verschil inzitten, ondanks dat het van dezelfde eigenaars is.
Ik kan ook nog steeds prima bellen... het is dan ook nog steeds niet 8 juni :peace:
Vanaf 8 juni kan je alleen binnen zweden bellen met je kontantkort van Telia, als die niet geregistreerd is....
De reden dat ik jaren gelden voor Telia gegaan ben, is inderdaad dat je in zowat ieder bos en ook helemaal in het Noorden, best goede dekking had... Als je niet echt vaak belt, is de minuutprijs iets minder belangrijk...

Teletek, antwoordde gisteren dat ze geen kontantkort hebben... ja, dat wist ik dus... ik had het over Teletek Free... een abonnement, waarvoor minimaal 29 Kr per maand gedebiteerd wordt, ook al bel je voor minder... Maar dat zou wel een uitkomst kunnen zijn.... ALS het lukt uiteraard. Ik wacht nu dus nog steeds op het antwoord, maar vandaag zal dat niets worden, misschien morgen. Maar dan zal ik uiteindelijk wel weer tegen het personnummer oplopen.

Bij Telenor zag ik nu staan, dat als je semi permanent in het buitenland bent, ze het recht hebben om een extra bedrag te vragen... eigenlijk dus wat er nu ook is... Daar kan ik het dus ook nog eens vragen, want dat extra bedrag betalen in het buitenland is in orde voor mij... als het maar werkt! Maar ook bij hun zal het personnummer wel de doodssteek betekenen denk ik

Verhoef
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber
Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Verhoef » 27 mei 2017 14:31

Ik zie het al .... ik ben niet de enige met dit probleem :(

Omdat ik in Zweden een baan zoek, wil ik in nederland toch graag onder een zweeds nummer berijkbaar zijn. Dat ging met Comviq pre-paid prima. Maar met de nieuwe opzet (prijzen) kan je beter een abonnement hebben -maar dat lukt weer niet zonder persoon nummer-

Ben benieuwd welke oplossingen wij met z'n allen hierop kunnen bedenken

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 28 mei 2017 10:47

Ik geef het ook nog niet op verhoef.

Bij comviq is het duidelijk wat er staat... om met een kontantkort buiten zweden te kunnen bellen, moet je een EU-week opladen... anders werkt het niet meer... buiten de eu werkt het gewoon als vanouds...
En dus 52x per jaar een eu week laden, is uiteraard totaal belachelijk...

Blijft over... de rest, die het vroeger ook deden.... en dat loopt niet echt lekker, als ik eerlijk ben.
Woon je in Nederland, en ben je in het bezit van een Zweeds persoonnummer (omdat je bv Zweeds bent, en er de afgelopen 50 jaar gewoond hebt) maar dat is dan uietaard niet meer gekoppeld aan een zweeds adres, gaat het ook niet om te registreren... Dus alleen het hebben van een persoonnummer is onvoldoende, het moet "actief" zijn opeen SE adres.

Telia zou in bepaalde gevallen iets kunnen betekenen, na 1 juni... waarom na 1 juni weet ik niet... maar goed, ik blijf hopen op succes.

Verhoef
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber
Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door Verhoef » 29 mei 2017 18:52

Hoi Erwin,

Ja, die oplossing (week kaart) heb ik gezien, maar dan lopen de kosten alleen om bereikbaar te zijn best hard op. Ik heb net met Telia een chat gevoerd, maar het komt neer op .... persoonsnummer :confused: . Ook ik blijf hopen dat ze merken dat er een doelgroep nu buiten de boot valt en een of meer providers met een oplossing komt. Ik heb nog even gekeken naar een VoIP oplossing, maar daar heb ik helemaal nog geen betaalbare oplossing in gevonden.

Mvgr
Tonny

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 31 mei 2017 15:20

Tonny, Ik ben intussen weer met Telia in gesprek, niet met de hoofdwebsite, maar ik heb een teliabutik uitgekozen waarvan in het mailadres kon vinden.
Misschien dat de persoonlijkere aanpak beter werkt... ik weet het niet, we hebben nog 1 week... en misschien is het net als met een bankkonto... de ene zegt nee, maar de ander zegt, OK....

VOIP... ja, dat is al 1 oplossing, maar je kan er geen sms mee ontvangen wat het bankieren makkelijker maakt... Maar om een zweeds nummer te houden, zou het dus wel een oplossing zijn. Ik dacht daar dus ook aan... en ik heb een mogelijke oplossing gevonden in Cheapconnect.
Hun bieden blijkbaar ook Zweedse nummers aan... volgens hun voor 8,95 euro per jaar! dat is dus in ieder geval het proberen waard.
Ik gebruik VOIP dagelijks om te bellen... ik heb mijn Nederlandse nummer de afgelopen 10 jaar bij Budgetphone ondergebracht... werkt prima. Uitbellen doe ik via DUS.net, en ik heb ook een Engels nummer wat gekoppeld is... maar Cheapconnect zou dus een deel kunnen oplossen, maar als ik onderweg ben, blijf ik dus wel de mobiele telefoon missen, en de sms mogelijkheid weegt ook wel zwaar.... maar, wie weet...
Ik geef nog niet op...

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 31 mei 2017 15:26

Ik had je al gezegd dat de telia butik in Örebro Marieberg mogelijk een goed optie was....;-)

Plaats reactie