een timmerstuga opknappen..

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
wirbel
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Nederland

Re: een timmerstuga opknappen..

Bericht door wirbel » 24 okt 2011 18:28

Ernst schreef:In het laatste nummer van Gård och Torp (een tijdschrift) staat een stukje over "Lerklining". De muren worden dan bedekt met een mengsel van stro, koeienstront en klei.
Daar zitten we al langer over na te denken. Lijkt me lekker kleien :mrgreen:
Weet je zeker dat daar koeienstront bij hoort? :tongue: lijkt me nogal onfris ;) Ik dacht dat stro en klei genoeg was; en wat voor klei kan je dan gebruiken. Gewoon de klei uit de tuin, of kan je het ergens kopen?

Ga je de vloer ook nog wat verder uitgraven? Dan komt er wat ventilatieruimte onder de nieuwe balken.
Feriehus i Dalsland
Afbeelding

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Ernst » 25 okt 2011 07:48

@wirbel,

Over lerklining is veel geschreven en ook de recepten verschillen.
Op de volgende site is een (vind ik) goede beschrijving te vinden van het fenomeen.
Ik hoop dat je het zweeds machtig bent:

http://www.naturligt-byggeri.org/defaul ... 194&Ct=193" ;;

Paarden- of beter, koeienmest, wordt volgens de beschrijving gebruikt om het kleimengsel te binden en sterker te maken. Ook worden de muren meer waterafwijzend bij het gebruik van mest. Tijdens het verwerken van het mengsel kan het stinken maar als het eenmaal tegen de muur zit en opgedroogd is schijn je geen vieze luchtjes meer te hebben.

Mijn idee is om een lokale kennis met boerderij (jawel hij heeft koeien) en graafmachine te vragen of hij me kan voorzien van de ingredienten. Klei zit hier in de omgeving in de grond en misschien is dat wel bruikbaar. Zou mooi zijn. Ook is klei te koop in zakken van 20-25 kilo wat ook een alternatief is.

De vloer ga ik verder uitgraven. dat is inmiddels al bijna gebeurd. De afgelopen twee avonden heb ik me vermaakt met het vullen en naar buiten rijden van kruiwagens. Vanavond moet dat werk grotendeels wel geklaard zijn. En kan ik de afvoer en waterleiding verder naar binnen brengen. Ook kan ik dan gaan kijken hoe ik het allemaal weer ga opbouwen met inderdaad wat ventilatieruimte onder de balken. Voor dit werkje heb ik wat inspiratie gekregen door de volgende site:

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskult ... och-botten" ;;

En met name de tips hier over "oluftad grund" waar ik mee te maken heb. Zeer waarschijnlijk vul ik, nadat ik de vloerbalken heb liggen, het gedeeltelijk weer op met macadam en lecakulor (en wel het soort leca dat geen vocht opzuigt. Zogenaamde kapillärbrytande lecakulor) en zorg dat het geheel " blijft ademen" zodat eventueel vocht kan blijven ontsnappen. Ook het fundament van het huisje zal ik moeten inspecteren en zonodig repareren. Nog genoeg te doen !
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

Munk

Bericht door Munk » 25 okt 2011 14:10

Ernst,

Erg leuk en leerzaam om te lezen, je maakt er echt wat moois van !

Groeten Bert.

madcap

Bericht door madcap » 25 okt 2011 22:08

Ernst schreef:
Afbeelding
Bijna klaar. Inmiddels liggen ook de dakplanken erop die op hun beurt zijn afgedekt met waterwerende dakbekleding. Daarop zal ik dan binnenkort dakplaten monteren die de vorm en kleur van dakpannen hebben. Ik had graag dakpannen gelegd maar de minimale hoek van 14 graden die daarvoor nodig is kon ik niet aanhouden.

Het geheel heeft de afgelopen weken zijn nut al bewezen. Een prima buitenplaats en de tuinmeubelen hebben een prima plaatsje eronder. Als het weer eens regent hoef ik niet meer te rennen om het spul droog te houden. Als de dakplaten erop liggen (hopelijk in september) neem ik weer wat fotootjes. Dan komen ook de details aan bod zoals een dakgoot etc... Håll tillgodo !

/Ernst
Heb je hier je auto op de tuinmeubelen gezet? (sorry, kon het niet laten...) :peace:

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 26 okt 2011 20:49

De afgelopen avonden was het flink buffelen. Maar nu is het zand grotendeels verwijderd en ook de riolering is het huisje binnengekomen. Leuk om bij het graafwerk de weer eerder gelegde riolering weer tegen te komen. Dan denk je automatisch terug aan die eerdere klus.....

Afbeelding
Zand weg en de fundering goed zichtbaar....de laagstgelegen houten balken (syllvarvet of bottenvarvet) zijn gelukkig in een goede staat. Dat scheelt weer.... :so:

Afbeelding
Riolering en waterleiding, dat gaat naar de volgende ruimte.
Ik zal dit nog isoleren en "bekisten" en er een uitwendige warmtekabel bijleggen.
De bekisting heb ik even versimpeld voorgesteld in de foto......

Afbeelding
Ineens krijgt allles een ander perspektief als je een 30-40 cm lager staat.....

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 30 okt 2011 20:55

We zijn weer een weekend verder...niet zo moeilijk om vanmorgen op tijd op te staan.
Wintertijd....vanavond was het weer vroeg donker.

In het huisje is weer vanalles gebeurd. Het fundament is blootgelegd en alles ziet er goed uit.
We zullen wel met "kalkbruk" (een soort cement gebaseerd op kalk) wel wat openingen moeten gaan dichten maar dat is van later zorg.

De riolering ligt nu goed beschermd in de grond. Ook de warmtekabel is erbij gelegd. Het geheel isoleer ik met zaagsel en dan gaat er een "deksel" op.

Afbeelding
De riolering, mooi verpakt....

Nu de riolering is gelegd kan deze weer met zand worden bedekt....
Nu komt het leukere en minder intensieve werk aan bod. Hoe komt de eigenlijke vloer te liggen ? Een laserwaterpas geeft uitkomst en mbv van dat instrument kan ik de onderkant van de vloerplanken aftekenen op de balken van het huisje.

Afbeelding
Net onder de afgetekende lijn monteer ik een kader.
Hierop komen de uiteinden van de vloerplanken te liggen.

Na het kader gemonteerd te hebben komen de vloerbalken aan de beurt. Nu kan ik eindelijk de balken en planken gaan gebruiken die ik in het begin van dit topic heb opgehaald in Halland.

Afbeelding
Nu begint de vloer vorm aan te nemen !

Om een idee te krijgen hoe de vloer eruit gaan zien haal ik een aantal planken naar beneden en zaag ze op maat.

Afbeelding
De planken liggen tijdelijk op de balken....we kunnen er zowaar even gebruik van maken.

Onder de vloerbalken heb ik stoeptegels gelegd. Hierop zal ik zogenaamde "stolpskor" monteren die de balken verder ondersteunen. Dat is het volgende werkje. Ook ga ik de elektrische installatie onder de vloer leggen. Als dat gebeurd is vul ik de vloer op met "macadam" en lecakulor" en worden de planken op maat gezaagd zodat ze hopelijk naadloos aansluiten.
Ook zal ik de planken zo bewerken zodat ze mbv een "lös fjäder" met elkaar verbonden zijn.

Maar dan zijn we weer een paar weken verder denk ik....

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 01 nov 2011 06:28

Hoe hoog/laag is het plafond eigenlijk? Ik krijg steeds een beetje een eng, benauwend gevoel als ik je foto's zie.

Nou komt dat waarschijnlijk ook door het gebrek aan verlichting, stoffering en inrichting, maar toch... het plafond zit zo maar net een paar centimeter boven de deur dus veel meer dan 2 meter zal het niet zijn (en dan schuur ik al bijna met m'n hoofd tegen het plafond :D)

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 01 nov 2011 08:07

Hej Qinx,

Met je gevoel is niks mis....De afstand tussen vloer en plafond is ongeveer 2.1 meter (De deur zelf heeft een hoogte van 2m). Niks voor lange mensen dus. De andere deur naar deze ruimte is zelfs nog lager......

Ik heb gekeken om de vloer lager te leggen maar het in de weg zitten van stenen in de fundering maakt dat geen makkelijke opgave en daar heb ik maar van af gezien.

Het is niet ongebruikelijk dat dit soort oude huisjes een laag plafond hebben. Deels waren de mensen vroeger niet zo lang en het scheelt in stookkosten....

Groeten,
Ernst

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 02 nov 2011 21:47

Ernst schreef: Afbeelding
De planken liggen tijdelijk op de balken....we kunnen er zowaar even gebruik van maken.
Maar dan zijn we weer een paar weken verder denk ik....
Je vergeet de vloerbalken hier in Zweden standaard van onderen voorzien zijn van brede planken, waartussen platen gelegd worden voor het opvullen van isolatiemateriaal.
Dus krijg je een kouwe vloer.... Zie foto hieronder. De man is een Zweedse timmerman.

Afbeelding

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Ernst » 02 nov 2011 22:03

Hej Martin,

Dat is de moderne manier ja. Onder de vloer die jij laat zien zit een tussenruimte.
De zogenaamde torpargrund die goed geventileerd moet worden om vochtproblemen tegen te gaan.
Of er moet dan een zogenaamde fuktspärr (vochtbarriere) worden aangebracht.

In mijn geval ga ik ,zoals eerder vermeld in dit topic, de ruimte onder en tussen de vloerbalken opvullen.
De vulling zal dienst doen als isolatie maar eventuel vocht kan dan nog steeds worden afgevoerd.

Het zal allicht niet zo´n goed geisoleerde vloer worden als de vloer in jouw voorbeeld.
Maar dat is in mijn geval niet van belang. Ik wil dat het geheel niet kompleet wordt afgesloten Het moet blijven "ademen".

Groeten,
Ernst

Plaats reactie