een timmerstuga opknappen..

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Re: een timmerstuga opknappen..

Bericht door Ernst » 06 dec 2011 09:25

Even een korte update zonder foto´s.

Onder de balken heb ik nu zogenaamde "stolpskor" gemonteerd die op hun beurt verankerd zijn in zware stoeptegels. de 16 stuks "stolpskor" die ik bij de jula op de kop had getikt waren veel te lang en heb ik op maat aangepast. je moet toch wat als je niet exakt vind wat je zoekt.

De "lecakulor" die de ruimte tussen bodem en vloer gaan opvullen worden deze week afgeleverd....en wat nog mooier is dat ik binnenkort mijn eigen vloerplanken kan gaan frezen.

Komend weekend zal ik me weer eens een heel weekend kunnen wijden aan het projekt !
Dan komen naderhand de foto´s wel
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

nicole
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door nicole » 06 dec 2011 09:40

Heb je nog geen last van vorst in de grond Ernst?
Lees de boeken over onze emigratie naar Zweden! Meer informatie kijk op http://www.naardenoorderzon.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Ernst » 06 dec 2011 10:42

Nee hoor....de winter is nog maar nauwelijks begonnen.
Het heeft deze week voor het eerst gesneewd deze winter, en binnen in het huisje is het nog steeds vorstvrij.
Mocht het te koud worden steek ik mooi de kachel aan.
/Ernst
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

buskis

Bericht door buskis » 06 dec 2011 12:40

Martin E. van Doornik schreef: Je vergeet de vloerbalken hier in Zweden standaard van onderen voorzien zijn van brede planken, waartussen platen gelegd worden voor het opvullen van isolatiemateriaal.
Dus krijg je een kouwe vloer.... Zie foto hieronder. De man is een Zweedse timmerman.

Afbeelding
Op deze foto legt men OSB-platen tussen de balken , maar meestal worden asfaltboard-platen gebruikt.
Afbeelding

madcap

Bericht door madcap » 06 dec 2011 14:17

Ik ben gewend om alles aan de onderzijde in de menie te zetten, in z. doet men dat niet?

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 06 dec 2011 14:58

buskis schreef:Op deze foto legt men OSB-platen tussen de balken , maar meestal worden asfaltboard-platen gebruikt.
Afbeelding
In mijn geval zijn het een soort van dikke hardboardplaten en die zijn zeer hard. Men had nog wat hout over, dat ik mocht houden. Toen heb ik dezelfde hardboardplaten op de houten keukenmuur boven het aanrecht vastgeschroefd (met het ruwe "jutezakkenpatroon" naar buiten) en daarop nieuwe tegels gelijmd. Nu twee jaar later zitten de tegels nog steeds muurvast erop!
Hieronder een foto van onze dezelfde keukenvloer, maar wat later gefotografeerd mét isolatie erop. Het timmerbedrijf is van Byggservice i Geijersholm AB, welke na de winterwaterschade door Länsförsäkringar Värmland werd aangewezen.

Afbeelding

buskis

Bericht door buskis » 06 dec 2011 16:21

madcap schreef:Ik ben gewend om alles aan de onderzijde in de menie te zetten, in z. doet men dat niet?
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijhheid, Nej !

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 06 dec 2011 17:06

buskis schreef:
madcap schreef:Ik ben gewend om alles aan de onderzijde in de menie te zetten, in z. doet men dat niet?
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijhheid, Nej !
Stel dat je loodvrije menie zou gebruiken, wat zou dan verder het bezwaar kunnen zijn? :confused: Los van het eventuele gegeven, dat Zweden dit gewoon "nooit" doen (Omdat ze iets beters hebben, of dat ze het tradiotioneel anders doen, maar menie zou ook kunnen..).

buskis

Bericht door buskis » 06 dec 2011 18:04

Waarom zou je de onderkant van een vloer in de menie zetten?
Ik hielp vorig jaar iemand om de vloer er uit te halen. Er was aan de onbehandelde balken en vloerhout niks verrot.
Dat vond ik niet slecht voor een vloer van een huis uit eind jaren 1800. :wink:

buskis

Bericht door buskis » 06 dec 2011 18:09

Martin E. van Doornik schreef: In mijn geval zijn het een soort van dikke hardboardplaten en die zijn zeer hard. Men had nog wat hout over, dat ik mocht houden. Toen heb ik dezelfde hardboardplaten op de houten keukenmuur boven het aanrecht vastgeschroefd (met het ruwe "jutezakkenpatroon" naar buiten) en daarop nieuwe tegels gelijmd. Nu twee jaar later zitten de tegels nog steeds muurvast erop!
Hieronder een foto van onze dezelfde keukenvloer, maar wat later gefotografeerd mét isolatie erop. Het timmerbedrijf is van Byggservice i Geijersholm AB, welke na de winterwaterschade door Länsförsäkringar Värmland werd aangewezen.

Afbeelding

Dat heet ''oljehärdat masonit'' en is verkrijgbaar in diktes van 3,2mm - 8mm.
Ik zou dit zelf ook liever gebruiken.

Plaats reactie