oldtimer invoeren in Zweden

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
andre74

oldtimer invoeren in Zweden

Bericht door andre74 » 17 apr 2011 18:20

Op dit moment ben ik in het bezit van een NL oldtimer, die ik toch graag wil behouden / invoeren na immigratie. Ik zal de gewone Zweedse kenteken / keuring procedure gewoon moeten doorlopen. Maar kan iemand mij vertellen of er in Zweden ook bepaalde regelingen zijn, zoals in wegenbelastingvrij en spotgoedkope oldtimer autoverzekering zoals in NL. gr A

buskis

Re: oldtimer invoeren in Zweden

Bericht door buskis » 17 apr 2011 18:25

Wegenbelastingvrij is hier 30 jaar, maar daar gaat verandering in komen, (ongunstig welteverstaan :-? )
Waarschijnlijk geldt het straks alleen voor auto's van voor 1975

andre74

Bericht door andre74 » 17 apr 2011 18:45

bedankt buskis, dan zit ik nu nog goed, hopelijk wordt het 1976 ipv 1975.

Ben je toevallig op de hoogte van speciale oldtimer verzekeringen.
thx, Andre

buskis

Bericht door buskis » 17 apr 2011 20:33

Ben daar helaas niet mee op de hoogte, misschien iemand anders?

wirbel
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Nederland

Bericht door wirbel » 17 apr 2011 20:36

Het is echt onzin om voor een auto ouder dan 25 jaar nog belasting te moeten betalen, maar ja hier in Nederland willen ze dat ook opschorten. :x
Feriehus i Dalsland
Afbeelding

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 18 apr 2011 08:35

Nou ja, de wegenbelasting/goedkope verzekering is ingesteld omdat dergelijke oude auto's nauwelijks gebruikt worden (meestal heb je voor de verzekering ook een lage limiet van kilometers die je per jaar mag rijden. Maar auto's worden steeds beter, en een auto van eind jaren 80, begin jaren 90 kan nu makkelijk meedoen met het dagelijks verkeer. Maar binnen nu en 5 jaar zouden die allemaal onder die "old timer" regeling vallen, terwijl ze nog dagelijks gebruikt worden.

Franck Kokke
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Franck Kokke » 18 apr 2011 10:08

wirbel schreef:Het is echt onzin om voor een auto ouder dan 25 jaar nog belasting te moeten betalen, maar ja hier in Nederland willen ze dat ook opschorten. :x
Tjabba

Waarom ???
Ze slurpen net zo goed brandstof en stinken veel meer, bovendien maken ze ook gebruik van het wegennetwerk! Om enkel oude auto's te gaan rijden om wegenbelasting te ontduiken :confused: lijkt me niet het ideale uitgangspunt.
Kortom je bent als ieder ander gewoon weggebruiker en daar dien je voor te betalen net als ieder ander. Het argument dat voor die auto al minstens 25 jaar belasting betaald is, is imo net zo goed onzinning. Iemand van 55 betaald even goed belasting als iemand van 25, duzzz... die vlieger gaat ook niet op.
Groeten, Franck

buskis

Bericht door buskis » 18 apr 2011 10:16

Franck Kokke schreef:
wirbel schreef:Het is echt onzin om voor een auto ouder dan 25 jaar nog belasting te moeten betalen, maar ja hier in Nederland willen ze dat ook opschorten. :x
Tjabba

Waarom ???
Ze slurpen net zo goed brandstof en stinken veel meer, bovendien maken ze ook gebruik van het wegennetwerk! Om enkel oude auto's te gaan rijden om wegenbelasting te ontduiken :confused: lijkt me niet het ideale uitgangspunt.
Kortom je bent als ieder ander gewoon weggebruiker en daar dien je voor te betalen net als ieder ander. Het argument dat voor die auto al minstens 25 jaar belasting betaald is, is imo net zo goed onzinning. Iemand van 55 betaald even goed belasting als iemand van 25, duzzz... die vlieger gaat ook niet op.
Deels heb je gelijk, maar met een oldtimer van 30 jaar of ouder rijd men toch veel minder vaak dan met een 'gebruiksauto'.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 18 apr 2011 12:00

buskis schreef: met een oldtimer van 30 jaar of ouder rijd men toch veel minder vaak dan met een 'gebruiksauto'.
Dat is inderdaad het idee. Ik ben nu zelf ook bezig om een Citroën GS te importeren uit 78. Die is echt puur voor erbij. Ik reed er in NL een enkele keer mee op een mooie dag (niet veel meer dan wellicht 2000 km per jaar). Niet zo gek dus dat daarvoor gunstiger voorwaarden geschapen worden. Uiteraard vervuilt een oudere auto veel meer, maar daar staat tegenover dat er weinig mee wordt gereden en dan ook nog eens op momenten buiten de spits waarop in het algemeen geen aanslag wordt gepleegd op de wegcapaciteit.

daar tegenover staat dat auto's met name in de jaren 80 een flinke kwaliteitsvooruitgang hebben geboekt en daardoor niet zelden inzetbaar zijn als dagelijkse auto, maar dan wel met gunstigere regels. Dat is uiteraard nooit de bedoeling geweest van dat soort regels. Zou jammer zijn voor mij als die regels versoberd worden. Nu ja, misschien is er nog wat voordeel te behalen als de auto bijv. in de winter wordt geschorst.

Grofgweg de meeste info die je nodig hebt staat op de site van transportstyrelsen. Je zult een persoonnummer moeten hebben. Ik heb mijn auto geimporteerd als verhuisgoed. Kost wel wat extra, maar in dat geval wordt er minder streng gekeurd. Waar het verschil precies in zit weet ik eigenlijk niet. Daarna mag je een afspraak maken voor registreringsbesiktning. De auto of motor mag daar rijdend naartoe (zonder kenteken). Wel even een verzekering afsluiten. Mij is dat hier gelukt.
http://www.bilsport-mc.com/se/LAeNKAR/KLUBBAR" ;;

Bovendien vragen om een afspraakbevestiging die je moet kunnen tonen als je wordt staande gehouden (je hebt immers geen kenteken).

NL export is redelijk makkelijk. Gewoon bij een RDW kantoor langs met alle kentekenpapieren en legitimatie en je kentekenplaten. Voertuig hoef je niet bij je te hebben, zodat je het ook achteraf kan doen.

Let erop dat je de NL kentekenpapieren moet inleveren bij Zweedse import. Je zult de auto dus wel eerst uit NL moeten exporteren. Maar wat je wel kan doen is de auto op NL kenteken naar Zweden rijden, daar de platen eraf schroeven en hem vervolgens papiermatig exporteren. Het scheelt je gedoe met exportverzekeringen enzo...

Ik weet nog niet precies aan welke regels de auto moet voldoen bij import. We gaan het zien tegen die tijd.

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Nausea » 18 apr 2011 20:08

Google försäkring veteranfordon of bil.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

Plaats reactie