De populairste Zweedse kindernamen

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
marcelburger

De populairste Zweedse kindernamen

Bericht door marcelburger » 23 jan 2014 23:07

Zweden als vakantiebestemming kan zo inspirerend zijn, dat veel ouders hun kinderen graag een Scandinavische naam geven. Wil je echt meedoen, dan geef je natuurlijk je kids de meest trendy Zweedse naam van dit moment. Dit is de meest actuele lijst volgens het Zweeds Bureau voor de Statistiek: http://www.wereldwijzerzweden.net/2014/ ... opulairst/" ;;

Gwenny
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Contacteer:

Re: De populairste Zweedse kindernamen

Bericht door Gwenny » 28 jan 2014 11:54

Tja namen, wij wilden onze kinderen een niet superpopulaire, maar wel Nederlandse naam geven. Onze middelste heet Hugo, daar blijken er hier veel meer van rond te lopen dan in Nederland. Staat blijkbaar ook al jaren hoog genoteerd in Zweden. Dus hij zit met 1 andere Hugo in de klas en op atletiek zitten nog 2 andere Hugo's, daar ga je dan. Niet op gelet toen we nog in Nederland woonden en namen kozen (maar ook niet erg hoor).
Kinderfeestjes, bedrijfsopeningen en evenementen worden extra leuk met http://www.gwennysansiktsmalning.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 28 jan 2014 15:51

Volgens mij kan je als kind beter een 'ingeburgerde' naam hebben in het land waar je woont, dan dat je een buitenlandse naam hebt... dat zal het gepest worden wat indijken denk ik... Met "Hugo" zit je in Zweden inderdaad wel goed.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 28 jan 2014 18:03

Onze kinderen hebben geen "ingeburgerde" namen, maar ze worden niet gepest hoor. Nou komt de ene naam vrij vaak voor (alleen niet in de spelling waar wij voor gekozen hebben). De andere is een puur Nederlandse naam - hoewel er in Zweden nog één persoon rondloopt met dezelfde naam).

Pesten komt eerder voor als je een super "kijk ons eens popi jopie doen" naam hebt. Boy of Sterre, dergelijke namen. Dan wordt je als kind tot de grond toe afgebrand (behalve natuurlijk op de hockey club, al zul je daar worden gepest omdat je geen dubbele naam hebt) en als volwassene nooit serieus genomen. In Nederland dan tenminste...

Zo, nu eens kijken wie hier op het forum "Boy" of "Sterre" heet, of zijn kinderen zo genoemd heeft :P

kristien

Bericht door kristien » 28 jan 2014 18:47

mijn kids hebben behalve onze oudste geen Zweedse namen en zijn tothier toe nog niet gepest geweest
Viktor, Oona, Noor en Elisa

Salander

Bericht door Salander » 27 okt 2014 16:52

Ik vind Julia zo mooi, maar das hier ook een heeeel populaire naam. Iets originelers is ook wel leuk, maar t moet ook niet te gek. Ik vind Boy of Sterre nog niet eens zo raar. Ik heb vreemder gehoord in de kinderopvang hoor haha (ik zal hier niets noemen uit privacyoverwegingen)
Wie nog wil lachen moet even hier kijken voor de bizarste kindernamen uit 2013. Geweldig.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 28 okt 2014 10:20

Kinderen vinden helaas altijd wel een aanleiding om te pesten. Is het niet de naam dan is het wel wat anders. Maar je kan natuurlijk altijd wat conventioneler kiezen.

Wat ik wel belangrijk vind is dat de namen internationaal ook uit te spreken zijn. Uitspraak is zowieso wel een ding.

Mijn zoon heet Victor. Als je de Nederlanse uitspraak fonetisch spelt in het Zweeds wordt het meer iets als Fiktorr
Schrijf je de Zweedse uitspraak Fonetisch in het Nederlands dan wordt het iets als Wiektoer.

Zelfde voor dochter Jasmine. Zweedse uitsrpaak fonetisch in het Nederlands: Chasmien. En in de praktijk blijk ik haar altijd Jasmijn te noemen. haha.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 28 okt 2014 10:52

Mijn oudste dochter heet Eleanor, waar de uitspraak eigenlijk noot een probleem is (al zegt oma consequent 'Eelenoore'). Maar de spelling. In Zweden gebruiken ze alles behalve de correcte spelling: Ellenor, Ellinor, Elanor, Alanor, Elenor... De juffen op dagis presteren het zelfs om op bv dezelfde tekening de naam twee keer totaal anders te spellen...

Mijn jongste heet Madelief, en ook daar gaat de uitspraak eigenlijk altijd goed (mijn vrouw en ik zijn toentertijd alletwee op hun respectieve werkplek rondgegaan, en iedereen sprak de naam gewoon 'Nederlands' uit. Op school spellen ze het alleen meestal Madeleif...).

buskis

Bericht door buskis » 28 okt 2014 13:02

Veel zweden worden zowieso al panisch als ze aan buitenlandse naam moeten uitspreken en weigeren dan ook deze naam uit te spreken zoals het hoort.
(vooral als er andere zweden bij staan :wink: )

friejoo

Bericht door friejoo » 29 okt 2014 12:21

Mijn man heet Joop, dat kan bijna geen Zweed goed uitspreken, het word meestal 'Jop', de Nederlandse oo kennen ze niet. Heeft voor ons wel het voordeel dat ze dan beter begrijpen dat wij moeite hebben met bepaalde 'Zweedse' klanken.
Mijn kleindochter heet overigens Sterre, hier is ze in Nederland nog nooit mee gepest! Ze wil nu wel op hockey :lol:

Plaats reactie