Alternatief voor rookworst.

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Alternatief voor rookworst.

Bericht door solvik » 05 feb 2014 23:48

Kan iemand mij vertellen óf en zo ja welke worst soort in Zweden het beste alternatief is voor Hollandse rookworst?
Er liggen zoveel soorten worst in de Zweedse winkel dat ik werkelijk niet weet wat ik kiezen moet.
Verder zou ik ook nog willen weten: Zijn al deze Zweedse worstsoorten kant en klaar of moeten ze nog gekookt of gebakken worden? Of is het alleen opbakken of op warmen of grillen?
Alvast bedankt voor een antwoord.

haly

Re: Alternatief voor rook

Bericht door haly » 06 feb 2014 07:47

Hej Solvik!
Als je in de zoekfunctie "rookworst" intikt, komt je vraag tevoorschijn met meteen daarna een antwoord op je vraag van mij in een andere post. Het is een rökt korv van Lidl en wij vinden hem erg lekker met een goede rooksmaak.
De meeste worst is zo te eten, maar vaak gebakken lekkerder met meer smaak.
Eet smakelijk!
gr. Lyda.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Alternatief voor rookworst.

Bericht door solvik » 06 feb 2014 09:33

Dankjwel, ik ga er achteraan.

buskis

Bericht door buskis » 06 feb 2014 11:05

Ik vind Munsökorv er erg dichtbij komen als je het opwarmt.

Afbeelding

buskis

Bericht door buskis » 06 feb 2014 13:20

Leo schreef:Niet om lullig te doen, maar trek net mijn laatste lunchbox uit de vriezer en wat zit daar in? Stampot boerenkool met hollandse rookworst :D
Dat geloof ik gewoon niet................. Het niet lullig doen bedoel ik. :-?

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 06 feb 2014 15:22

Haha, ik kan me voorstellen dat jij dat zo ervaart, maar binnenkort gaan we weer naar Nederland en dan kunnen we zelf er weer van geniet.
Nu zijn we nog in Zweden en hebben we Zweedse vrienden van ons uitgenodigd voor een Hollandse wintermaaltijd. Het zal hutspot worden of boerenkool, die vond ik toevallig in het diepvriesvak, want de kerstdecoratie boerenkool is inmiddels niet meer verkrijgbaar. :D
Laatst trouwens weer die overheerlijk grönkål stamppot gegeten van "roman sallad". Prima idee.
Van de week ook weer witlof met ham en kaas gegeten, witlof gekocht bij de ICA en waar kwam de witlof vandaan? Greenery Barendrecht, met Zweedse tekst en recept hoe het klaar te maken in het Zweeds :eland:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 06 feb 2014 16:36

Ik eet graag witlof-salade, met mandarijntjes en appel eronder. :offtopic:
Oh wacht, rookworst. Ik eet graag rookworst bij de zuurkoolstampot.

Hielke

Bericht door Hielke » 07 feb 2014 23:21

solvik schreef:Haha, ik kan me voorstellen dat jij dat zo ervaart, maar binnenkort gaan we weer naar Nederland en dan kunnen we zelf er weer van geniet.
Nu zijn we nog in Zweden en hebben we Zweedse vrienden van ons uitgenodigd voor een Hollandse wintermaaltijd. Het zal hutspot worden of boerenkool, die vond ik toevallig in het diepvriesvak, want de kerstdecoratie boerenkool is inmiddels niet meer verkrijgbaar. :D
Laatst trouwens weer die overheerlijk grönkål stamppot gegeten van "roman sallad". Prima idee.
Van de week ook weer witlof met ham en kaas gegeten, witlof gekocht bij de ICA en waar kwam de witlof vandaan? Greenery Barendrecht, met Zweedse tekst en recept hoe het klaar te maken in het Zweeds :eland:
Ik doe altijd de laatste 10 kookminuten een stuk falukorv meekoken (wel eerst het plastic jasje uittrekken) Smaakt goed, maar ik kan me voorstellen dat jullie Zweedse vrienden bij het aanschouwen van een stuk gezwollen falukorv, een trauma kunnen oplopen, :D

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 10 feb 2014 09:24

Smaaktechnisch komt de meest mundane worst van alle volgens ons gezin nog wel het dichtste bij rookworst, namelijk prinskorv!

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 10 feb 2014 11:33

Het is uiteindelijk de rökt Falukorv gevonden omdat bij onze kleine Ica de göteborg mundökorv niet te vinden was.
De hutspotstamppot een dag vantevoren gemaakt en met een lekker bruinkorstje uit de oven geserveerd viel bij de Zweedse gasten in de smaak. Gelukkig werd ik wel door hen gecorrigeerd toen ik het velletje van de worst er om liet zitten, ...dat halen we hier in Zweden altijd eraf voor het bakken. :confused: Toen dacht ik: en als je het grilt hoe gaat het dan??
Ik had er ook oud-Hollands draadjesvlees bij gemaakt,- als was het alleen al maar voor de jus/saus- , uren langzaam gestoofd op de vedspis en dat was perfect. (Of dat alleen aan de vedspis lag of ook of vooral aan de kwaliteit van het Zweedse rundvlees, óf misschien was dat mede door de heerlijke Zweedse mosterd, die ik er altijd voor de zuurte aantoevoeg.) Naast de worst ging ook dit vlees schoon op :eland:
Hoewel ik zelf geen liefhebber ben van worst, maar je moet je aanpassen, heb ik ook wat van de worst gegeten. Het smaakte inderdaad niet slecht. Maar geef mij maar draadjesvlees :rendier: ik denk dat de Zweden het etentje in Hollandse stijl ook geslaagd vonden, ze gingen pas na middernacht naar huis :wink:
Iedereen bedankt voor de "alternatieve rookworst" suggesties en natuurlijk ga ik nu als nog opzoek naar die genoemde alternatieven...als ik bij de lidl of zo ben, voor een volgende keer.

Plaats reactie