Zwedenliefhebbers in je eigen omgeving

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Zwedenliefhebbers in je eigen omgeving

Bericht door Martin E. van Doornik » 11 apr 2014 19:41

Kennen jullie mensen in jullie eigen omgeving, die wat met Zweden hebben? In mijn geval heel wat. Op mijn werk (Leen Bakker) zit een mevrouw twee meter voor mijn tafel waarvan haar zus in Stockholm woont, de baas van de bedrijfskantine is fanatiek Zwedenganger, hij gaat vaak 's zomers wel vijf weken met rugzak wandelen in het Fjäll-gebied in Dalarna en Jämtland en 's winters wil hij altijd noorderlichten bekijken in Kiruna en omgeving. Ik fiets dagelijks op weg naar het station waar de trein me naar mijn werk brengt, langs het huis van een bevriende meneer, die een huis heeft in Hagfors kommun (kwam ik ook nog daar zijn auto tegen op het parkeerterrein voor de Coop Extra in Hagfors). De directeur van het bejaardenhuis in Uithuizen waar m'n vrouw werkt, heeft een auto met een S-sticker achterop en bezit verder een huis in Skåne. Mijn buurman van drie huizen verderop heeft een oldtimer Kattenrug met een S-sticker erop, maar heeft helaas verder niet met Zweden te maken.
Om de boel nog doller te maken, heeft een mevrouw in mijn afdeling een tweede huis in Tanzania, Afrika!
Laatst gewijzigd door Martin E. van Doornik op 11 apr 2014 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Re: Zwedenliefhebbers in je eigen omgeving

Bericht door Hielke » 12 apr 2014 11:04

Leo schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Kennen jullie mensen in jullie eigen omgeving, die wat met Zweden hebben?
Om eerlijk te zijn, eigenlijk iedereen wel :P
Ja ik struikel er ook over :D

madcap

Bericht door madcap » 12 apr 2014 12:58

Ik stap de deur uit en ik kom direct mensen tegen die iets met zweden hebben :eland:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 12 apr 2014 14:27

Mijn neef woont in Denemarken, telt dat?

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 12 apr 2014 17:26

Snöskoter schreef:Mijn neef woont in Denemarken, telt dat?
Op de molen van Kolham (klik op: http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... ummer=1320" ;; ), waar ik met nog twee collega's molenaar ben, is een van die collega's met een Deense vrouw getrouwd. Hij fotografeert graag Deense molens.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 12 apr 2014 20:04

Mijn neef is ook met een Deense vrouw getrouwd. Ik ben nog op hun Deense bruiloft geweest. (En flink met 'n lepeltje tegen een kopje aan getingeld en op de vloer gestampt.)
Ik zit nog verder te denken, maar buiten Arina (waar ik nu een paar keer mee ben wezen sneeuwscooterrijden), ken ik eigenlijk niemand die iets met Zweden heeft. OK, mijn vader moet af en toe naar klanten in Zweden om zaken te regelen, maar heeft zelf niet zo veel met Zweden.

@ Martin, wij zijn overigens ook nog bij een oude (water)molen geweest vlakbij Ammarnäs (en Örnbo). Zodra ik de foto's heb, zal ik kijken of ik die ook op het geplaatst krijg.

Joopl
Zweden Kenner
Zweden Kenner

Bericht door Joopl » 12 apr 2014 20:17

In mijn omgeving werkelijk niemand! De enige die ooit ongeveer 25 jaar geleden in Zweden is geweest is een collega van mij en mijn voormalige werkgever die op een zakenreisje met een noodgang van Stockholm naar Olso zijn gesjeesd. Op mijn enthousiaste verhalen krijg ik dus ook altijd dezelfde respons... :-?
Aan de vooravond van een nieuw leven...

buskis

Bericht door buskis » 12 apr 2014 22:52

Ik ken hier niemand die iets met NL heeft. :peace:

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 13 apr 2014 11:49

Snöskoter schreef:@ Martin, wij zijn overigens ook nog bij een oude (water)molen geweest vlakbij Ammarnäs (en Örnbo). Zodra ik de foto's heb, zal ik kijken of ik die ook op het geplaatst krijg.
Tack mycket bra! Ja, maar die ligt in het noorden van het mega-verre Västerbotten en het noordelijkste punt in Zweden waar wij tot nu toe ooit zijn geweest, is de waterval van Brattfallet bij Ekshärad.... Ben wel benieuwd naar jouw foto's. Het googlen van deze watermolen (vattenkvarnen) heeft niets opgeleverd.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 13 apr 2014 13:23

Ik kan ook (bijna) niks op internet vinden. Hier en daar wordt het wel vernoemd (samen met Örnbo) en deze treffende tekening met uitleg.

Plaats reactie