Wolkenkrabber Polstjärnan

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Wolkenkrabber Polstjärnan

Bericht door Martin E. van Doornik » 02 jul 2014 22:14

Ongeveer een week geleden kocht ik in Hagfors een exemplaar van Aftonbladet en een interessant artikel trok mijn aandacht.
Jullie weten al dat de Turning Torso in Malmö het hoogste gebouw van Zweden is (190 meter). Lager in rangorde zijn de Kaknästornet in Stockholm (155 meter) en de Domtorens van Uppsala (118,7 meter). Nou bestaan er plannen om in Göteborg een wolkenkrabber neer te zetten met de naam Polstjärnan, die 230 meter hoog zal worden. Maar volgens de krant zal de hoogte eventueel opgetrokken worden naar 250 meter! Hij komt te staan in de wijk Lindholmen aan de noordoever van de Göta Älv op het eiland Hisingen, zo ongeveer recht tegenover de westelijke plek waar de oude vestinggracht van Göteborg in de Göta Älv uitkomt. De bouw zal in 2019 klaar moeten zijn. Hier zijn de foto's. Op de bovenste foto is op de achtergrond de Älvsborgsbron met ervoor het Stena Line-schip te zien, hoewel het Amerikaanse architectenbureau de brug wat anders heeft weergegeven. Als er een smeknamn (bijnaam) voor gekozen zou worden, kies ik voor de Stämgaffel (stemvork). Dus Malmö wordt straks onttroond als de hoogste....

Afbeelding

Afbeelding

madcap

Re: Wolkenkrabber Polstjärnan

Bericht door madcap » 03 jul 2014 01:02

De aanvliegroute is in elk geval zonder obstakels :peace: :rendier:

buskis

Bericht door buskis » 03 jul 2014 09:25

Kandidaten genoeg :scared:

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 03 jul 2014 10:54

Ga mensen nou niet op ideeën brengen.

buskis

Bericht door buskis » 03 jul 2014 12:10

Martin E. van Doornik schreef:
Afbeelding
Ik zie je fiets niet staan op deze foto , Martin. :wink:

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 03 jul 2014 13:07

Dat ding komt precies in het uitzicht op mijn werk.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 03 jul 2014 17:01

buskis schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Ik zie je fiets niet staan op deze foto , Martin. :wink:
Nee, ik heb deze foto's van internet gehaald. Ik heb op 24 juni j.l. wel een fietstocht in Värmland gemaakt, ik hoef niet te vertellen waar deze witte kerktoren staat.
En vanaf 28 augustus ga ik in Ierland fietsen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martin E. van Doornik op 03 jul 2014 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 03 jul 2014 21:59

Bij de Hema en aanverwante zaken die die dingen verkopen heten die in Nederland: Zweedse Fakkels.
Laten we hopen dat het dat niet wordt.... al kan die nieuwe toren natuurlijk wel als, zij het een moderne, fakkel/letterlijk vuurtoren voor het scheepvaartverkeer gezien worden. Maar, daar is die vast niet voor bedoeld het zal weer status wezen, je moet toch een beetje toren hebben als je wil meedoen in deze wereld :tsss:
Ik stem voor stem-vork... :peace:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 03 jul 2014 22:10

Fakkel.

Wie houdt de stemmen bij?

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 04 jul 2014 08:18

Hier ook een stem voor stämgaffeln. Hij zou midden in een "muziekwijk" moeten komen te staan...

Ik vraag me wel af waarom mensen in zweden in zo een ding willen wonen... je hebt zoveel landelijke rustige plekjes waar het heerlijk is.... allemaal op een kluitje in zo een grote stad vind ik erg vreemd.
Wat wel zo is... als ik in een flat zou 'moeten' wonen, dan hoe hoger hoe beter! op die manier heb je het minste last van de andere mensen, én je hebt een prachtig uitzicht.

Ik ga zo eens naar de poll kijken!! leuk!

Plaats reactie