ontvangst Ned.1:2 en 3

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: ontvangst Ned.1:2 en 3

Bericht door qinx » 29 jul 2014 14:17

Ik meen mij van diverse andere topics te herinneren dat Martin doof genoeg is om geen telefoon te kunnen gebruiken...

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 29 jul 2014 15:11

Ik ga het even voor Martin opnemen.
Martin heeft wel eens uitgelegd dat hij moeite met horen heeft als het telefoon gesprekken betreft, radio, tomtom e.d zijn ook niet aan hem besteed, zeker wat horen betreft, maar ook dat hij niet helemaal doof is. Ik kan me voorstellen dat hij ervaring heeft met ladders en weet hoe het aanvoelt om met klompen een metalen ladder op te gaan. Hij meent dat hij kan horen, misschien bedoelt hij aanvoelen op zijn klompen, hoe een "trap op of afgaan" moet klinken en als dat steeds hetzelfde klinkt, vertrouwt hij er op dat de ladder van binnenuit niet is doorgeroest.
Of dit eigenlijk wel mogelijk is, is natuurlijk wel de vraag , maar hij stelt dat hij dit kan horen. Misschien heeft hij er speciale ervaring mee.
Aan de andere kant gebeuren er met ladders zo vaak kleine ongelukjes met grote gevolgen, dat je je af kan vragen of je dan moet blijven vertrouwen op je gehoor. Met het klimmen der jaren neemt bovendien ieders gehoor af, dus het is toch een behoorlijk risico, want als het mis gaat gaat het goed mis.
Komen we terug op de vakman: hij is zelf ook verantwoordelijk, als hij de ladder niet vertrouwt moet hij hem niet gebruiken.
Dat je de bovenste twee sporten beter niet kan gebruiken staat volgens mij ook op de handleiding die bij trappen zit.
Uit eigen ervaring weten we dat je altijd een brede voet aan de losse ladder moet schroeven en nooit moet reiken als je op een ladder bij een boom (denk aan ongelijke boomwortels, zachte grond e.d.) bezig bent ...zelfs al sta je niet hoog. De gevolgen kunnen heel erg vervelend zijn.
Laatst gewijzigd door solvik op 29 jul 2014 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

buskis

Bericht door buskis » 29 jul 2014 15:52

Een sotare heeft ook veel ervaring met ladders, die trappen soms zo'n sport stuk met alle gevolgen van dien.
Maar die hebben waarschijnlijk geen klompen aan.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 29 jul 2014 19:20

@ solvik, veel dubbelzinnigheden, mooi geschreven.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 29 jul 2014 22:36

solvik schreef:Ik ga het even voor Martin opnemen.
Martin heeft wel eens uitgelegd dat hij moeite met horen heeft als het telefoon gesprekken betreft, radio, tomtom e.d zijn ook niet aan hem besteed, zeker wat horen betreft, maar ook dat hij niet helemaal doof is. Ik kan me voorstellen dat hij ervaring heeft met ladders en weet hoe het aanvoelt om met klompen een metalen ladder op te gaan. Hij meent dat hij kan horen, misschien bedoelt hij aanvoelen op zijn klompen, hoe een "trap op of afgaan" moet klinken en als dat steeds hetzelfde klinkt, vertrouwt hij er op dat de ladder van binnenuit niet is doorgeroest.
Of dit eigenlijk wel mogelijk is, is natuurlijk wel de vraag , maar hij stelt dat hij dit kan horen. Misschien heeft hij er speciale ervaring mee.
Aan de andere kant gebeuren er met ladders zo vaak kleine ongelukjes met grote gevolgen, dat je je af kan vragen of je dan moet blijven vertrouwen op je gehoor. Met het klimmen der jaren neemt bovendien ieders gehoor af, dus het is toch een behoorlijk risico, want als het mis gaat gaat het goed mis.
Komen we terug op de vakman: hij is zelf ook verantwoordelijk, als hij de ladder niet vertrouwt moet hij hem niet gebruiken.
Dat je de bovenste twee sporten beter niet kan gebruiken staat volgens mij ook op de handleiding die bij trappen zit.
Uit eigen ervaring weten we dat je altijd een brede voet aan de losse ladder moet schroeven en nooit moet reiken als je op een ladder bij een boom (denk aan ongelijke boomwortels, zachte grond e.d.) bezig bent ...zelf al sta je niet hoog staat. De gevolgen kunnen heel erg vervelend zijn.
Dank je Solvik, voor het opkomen van mij. Ik draag een gehoortoestel. Zonder dit kan ik tot 60-70 dB niet horen. Ik ben geboren met de navelstreng om mijn hals gewikkeld, met als gevolg dat het bloedsomloop in mijn hoofd bekneld is geraakt, mijn hoofd kleurde hierdoor blauwpaars aan. Met schade aan mijn oren als gevolg, om precies te zijn aan mijn gehoorzenuwen, daardoor worden de klanken vervormd. Mechanische geluiden kan ik heel goed volgen (ik ben jarenlang drukker geweest op een drukpers en uniek in Nederland ben ik de enige dove molenaar), maar gesprekken horen gaat zeer moeilijk. Ik ben eigenlijk gedeeltelijk doof. Ik heb iemand gekend die helemaal potdoof is. Op een dag stond hij in de keuken aan het afwassen. Ik vlak achter hem en ik maar uit alle macht hard schreeuwen, hij reageerde niet! Dat vind ik veel erger.
Als molenaar ben ik zeer streng in veiligheid, zo ben ik opgeleid. Ik heb zowel een Nederlandse als een Duitse molenaarsdiploma. Mijn instructeurs vonden mij hierna een goede vakman. Werken met een groot monument met wieken (vlucht 24,40 meter) eist aandacht van je. Bij het zeilen voorleggen op de wieken klim ik 12 meter naar boven en dan moeten de houten heklatten in goede staat zijn. Voor vier wieken dus vier keer klimmen. En dan is de stelling, waar mijn molencollega op staat (zie foto hieronder), nog 11,65 meter hoog boven het maaiveld. De grootste molen van de provincie Groningen. Niks geen hoogtevrees! En daar is mijn ladder bij ons Zweedse huis maar een akkefietje bij vergeleken. En als hobby mijn internationale fietstochten? Ging altijd uitstekend. Over een paar weken ga ik in Ierland fietsen.

Afbeelding

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 29 jul 2014 23:24

Dat is allemaal heel juist en prima, Martin en je bent een molenaar met zeer veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar dat is toch echt wat anders dan een metalen ladder tegen een boom plaatsen en daar een plaatselijk antenne expert op laten klimmen.
Hij is geen molenaar, hij heeft geen klompen aan, en hij neemt die risico 's waarvan bekend is dat er redelijk vaak ongelukken mee gebeuren, met jouw ijzeren ladder, op jouw (?) terrein.
Ik wil maar zeggen: je moet wel heel zeker weten dat die ladder geen van binnenuit doorgeroestende sporten heeft.. :whooo: en of je dan op het geluid van de klompen kan vertrouwen, is nog steeds de vraag.
Houd het heel goed in de gaten zou ik zeggen, want een keer je been breken was al vervelend genoeg toch? :rendier:

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 30 jul 2014 19:07

solvik schreef:Dat is allemaal heel juist en prima, Martin en je bent een molenaar met zeer veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar dat is toch echt wat anders dan een metalen ladder tegen een boom plaatsen en daar een plaatselijk antenne expert op laten klimmen.
Hij is geen molenaar, hij heeft geen klompen aan, en hij neemt die risico 's waarvan bekend is dat er redelijk vaak ongelukken mee gebeuren, met jouw ijzeren ladder, op jouw (?) terrein.
Ik wil maar zeggen: je moet wel heel zeker weten dat die ladder geen van binnenuit doorgeroeste sporten heeft.. :whooo: en of je dan op het geluid van de klompen kan vertrouwen, is nog steeds de vraag.
Houd het heel goed in de gaten zou ik zeggen, want een keer je been breken was al vervelend genoeg toch? :rendier:
Als ik mijn eigen ladder zo goed ken en vertrouw, mag wat mij betreft een ander gebruik van maken. Hij is nog stevig zat. Ook de sotare maakt er gebruik van; de ladder hangt liggend aan de achtergevel van het huis, onder de overstekende dakrand. Als er een nieuwe nodig is, ga ik wel naar de järnbolaget. Nu genoeg daarover.
Hieronder twee filmpjes op een drukkerij. Het gaat tegenwoordig zeer moeilijk op drukkerijen, het bedrijf waar ik werkte ging eind 2008 dicht. Wat mis ik de geluiden van de persen, de geuren van drukinkt, olie en papier nog steeds, zo heb ik 40 jaar gewerkt. In mijn handen gingen de persen nooit kapot, steeds goed onderhouden en problemen heb ik altijd zelf verholpen. Afgezien van de kapotte beschermkap, maar die was er al voor ik daar kwam werken. Het eerste filmpje heb ik zelf gemaakt, daarvoor sprong een collega bij in. Op de kleine degelpers op het onderste filmpje (niet van mij) heb ik 11 jaar gewerkt en zo heb ik ook onze trouwkaarten daarop gedrukt, in twee kleuren op handgeschept papier uit de papiermolen De Schoolmeester in Westzaan. Op een dag wilde m'n baas de degelpers naar een andere ruimte verplaatsen. Er was alleen maar een smalle deur van 80 cm breed tussen. Hij stelde het wegbreken van de muur voor. „Niks ervan zei ik, ik haal die machine wel uit elkaar en morgen draait hij weer in de andere kamer!" En dat gebeurde ook. Hij weegt ongeveer anderhalf ton.

https://www.youtube.com/watch?v=aRXBsoBWCE0" ;;

https://www.youtube.com/watch?v=-bHClLIBuhE" ;;

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 30 jul 2014 20:31

Al dit is compleet off topic, maar wel leuk om over te hebben.

Ik snap helemaal wat je bedoelt Martin. Werken in de (van oorsprong) ambachtelijke industrie is erg mooi. Ik had al wat ervaring in de papierindustrie. Bij een tissuefabriek, daar op de afdeling van de papiermachines, het papiermaken, en daarna bij een fabriek voor gesatineerd drukpapier, voor magazines en dergelijke. Daar werd alleen maar grote rollen papier gemaakt die zo naar drukkerijen gingen.
Sinds vorige week werk ik weer bij een tissue papierfabriek, Van Houtum maar nu bij de afdeling verwerking. Papier genoeg, maar ik mis toch wel het echte papiermaken. Toen ik vorige week donderdag een (lange!) rondleiding had bij de papiermachines wilde ik bijna een moederrol papier (die helemaal onder het papierstof was) knuffelen, maar ik heb me ingehouden. De geluiden, de geuren, de vochtige warmte, de mensen, de machines. Heerlijk. Ik hoop dat ik in mijn baan toch veel met die afdeling te maken ga hebben, want daar ligt stiekem toch wel mijn hart. Of dat ik anders in de toekomst daar een leuke baan kan bemachtigen.

Had ik eigenlijk al verteld dat ik weer werk heb, na een dik jaar thuis gezeten te hebben?! Voorlopig is de functie Lean Manufacturing genoemd, omdat de inhoud nog niet geheel duidelijk is, maar wel dat ik me met verbeterprojecten en zo ga bezig houden.

Het is overigens wel jammer voor de industrie en de individuele bedrijven dat in dit soort industrieën toch voornamelijk oudere mannen werkzaam zijn. Ik denk dat 'de jeugd' dit als smerig ziet en liever bij andere bedrijven gaat werken. Ik ben tot en met nu een van de jongste medewerkers in dit soort bedrijven geweest en natuurlijk ook een van de hele weinige vrouwen, die hooguit bij personeelszaken en de administratie en zo zitten.
Laatst gewijzigd door Snöskoter op 30 jul 2014 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 30 jul 2014 20:49

Papier industrie, aha, we gaan langzamerhand terug naar Zweden, want daar is het Zwedenweb toch voor. :rendier: Handig dat je het leuk vindt in de papierindustrie Snöskoter. Handig als je daar ervaring mee hebt, als je toch de ambitie koestert om misschien in de toekomst naar Zweden te willen vertrekken. Bedenkt dan wel dat die eerder genoemde schotel mee moet voor de ontvangst van Nederland 1,2 en 3. Maar dat had je al op je klompen kunnen aanvoelen.
Zo, en daarmee zijn we weer terug on topic :wink: :peace:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 30 jul 2014 21:22

De noordelijkste papierfabriek ligt in Kemi, Finland. In Zweden weet ik het zo even niet (misschien weet jij het heel snel te halen uit deze lijst). Noordelijker is er te weinig (vloeibaar) water. En ik weet niet of dat wel noordelijk genoeg voor me is. :wink:

Plaats reactie