Zweden voert dienstplicht weer in

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Bassiehof

Re: Zweden voert dienstplicht weer in

Bericht door Bassiehof » 03 mar 2017 11:37

[email protected] schreef:
buskis schreef:
[email protected] schreef:
Maar ik begrijp dat SE ook geen lid is van de NAVO :confused:
SE kwam als enige land ongeschonden uit WO-II, misschien daarom ?
Zou kunnen buskis, maar ik geloof dat de NAVO toen nog niet bestond :D :tongue:
Zweden heeft nooit een bezetting meegemaakt, dat is volgen velen reden genoeg voor Zweden om geen lid van de NAVO te worden.

buskis

Bericht door buskis » 03 mar 2017 12:25

Bassiehof schreef: Zweden heeft nooit een bezetting meegemaakt, dat is volgen velen reden genoeg voor Zweden om geen lid van de NAVO te worden.

Dat is precies wat ik bedoel .

Ik word dan ook niet goed als ik ouderen hoor praten over de oorlog.
Ze hadden het zooo slecht; al die bommenwerperes die overvlogen en eten op de bon.

wjansen

Bericht door wjansen » 03 mar 2017 12:51

Deze invoering van de dienstplicht is volgens mij ook de tekorten in het leger op vullen omdat defensie haar taken op korte termijn niet meer kan uitvoeren. Anderzijds ook omdat de veiligheid in Zweden op apegapen ligt. De wereld bestaat helaas niet alleen uit goedwillende lieden. Of het ook de verbindende factor in de samenleving wordt dat weet ik niet.

buskis

Bericht door buskis » 03 mar 2017 13:17

Leo schreef: . Ook heeft men een afweging gemaakt waarbij betrokkenheid (in geval van NAVO-lidmaatschap) bij een conflict in centraaleuropa een mogelijk scenario was.
Gezien de zweedse wapenleveranties is Zweden toch erg betrokken bij verschillende oorlogen.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 03 mar 2017 13:26

Leo schreef:
buskis schreef:
Bassiehof schreef: Zweden heeft nooit een bezetting meegemaakt, dat is volgen velen reden genoeg voor Zweden om geen lid van de NAVO te worden.
Dat is precies wat ik bedoel .
Wat ook nog meespeelt is dat Zweden (en Finland nog meer) de toenmalige USSR niet voor het hoofd wilden stoten. Ook heeft men een afweging gemaakt waarbij betrokkenheid (in geval van NAVO-lidmaatschap) bij een conflict in centraaleuropa een mogelijk scenario was.
Dat is min of meer nog steeds het geval, zeker sinds Zweden lid van de EUSSR is moet Zweden (en Finland) de Baltische staten verdedigen. Dus zou een NAVO-lidmaatschap logisch zijn, want niemand wil Reusland aanvallen zonder de steun van de United Stupid of America. En GB na Brexit.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 03 mar 2017 13:28

buskis schreef:
Leo schreef: . Ook heeft men een afweging gemaakt waarbij betrokkenheid (in geval van NAVO-lidmaatschap) bij een conflict in centraaleuropa een mogelijk scenario was.
Gezien de zweedse wapenleveranties is Zweden toch erg betrokken bij verschillende oorlogen.
Ja, Bofors verkoopt wapens aan Pakistan oid, die ze weer doorverkoopt naar de Talibanen!

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 03 mar 2017 16:04

Dit is een erg negatieve stap. Ik ben er totaal tegen. Vreselijk dat ze je kunnen verplichten tot die dwangarbeid. Gelukkig heb ik er niets meer mee te maken, wegens te oud, maar gewoon het feit dat ze dat doen is voor mij erg negatief.
Enige positieve in dit is dat ze de plicht ook voor vrouwen invoeren. Gelijkheid dus, en dat is erg belangrijk. Vroeger had je een vreselijk discriminatie dat alleen mannen achtergesteld werden. Denk aan het vinden van een baan.

Dat Zweden geen NATO lid is, is dan weer erg positief, en heb ik altijd sterk gewaardeerd. Ik ben totaal geen voorstander van deze agressieve op confrontatie gerichte organisatie... en hopelijk doven de stemmen om toch lid te worden zachtjes uit.

[email protected]

Bericht door [email protected] » 03 mar 2017 16:34

Wat een reacties allemaal .. haha .. dat had ik niet verwacht (wel leuk :inno01: ).
Maar volgens mij hoeft SE niet bang te zijn voor boots on the ground van de Russen. Lid of niet, de NAVO, USA & GB zullen dat vast niet laten gebeuren (tenminste .. dat mogen we hopen :scared: ). Waar ze zich eerder zorgen om moeten maken is dat de Russen Tsjernobyl weer aansteken (of het dak open zetten), want dan gaan ze (we? :wink: ) daar allemaal langzaam dood.

buskis

Bericht door buskis » 03 mar 2017 17:57

Russen Tsjernobyl weer aansteken ?
Ukrainers bedoel je toch? dat houden de Ukraineknuffelaars in NL wel tegen :wink:

[email protected]

Bericht door [email protected] » 03 mar 2017 19:44

buskis schreef:Russen Tsjernobyl weer aansteken ?
Ukrainers bedoel je toch? dat houden de Ukraineknuffelaars in NL wel tegen :wink:
Ohwja .. je hebt gelijk .. Tsjernobyl is verhuisd naar de Ukraïne :wacko:
Maar dan heeft SE het verdag ook vast niet mee-ondertekend :wink:

Plaats reactie