Zweden voert dienstplicht weer in

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Zweden voert dienstplicht weer in

Bericht door Erwin_01 » 05 mar 2017 14:24

Of je een leger "nodig" hebt hangt er vanaf hoe je het bekijkt, en wat je wil als land... Maar om te beginnen moet je dan uit de EU treden, want blijf je er in heb je niets meer om te verdedigen wat van jou is.
Maar dienstplicht is totaal iets anders... met dienstplichtigen verdedig je je land totaal niet. Die arme drommels moeten hun straftijd uitzitten, en behalve iemand met zeer extreme ideen, zal niemand zich als dienstplichtige echt inzetten lijkt me... je zou wel gek zijn.
Dienstplicht is en blijft vrijheidsberoving... mij raakt het niet meer, ik ben gelukkig te oud... maar ik vind het gewoon een inbreuk op je rechten als mens.
Stel de krijgsmacht open voor vrijwilligers... en voor mensen die een carriere nastreven in deze sector. Die mensen zijn veel gemotiveerder, en zullen de leiding veel makkelijker gehoorzamen.

wjanssen, of ze daar in Georgie anders over denken weet ik niet... ik ken daar niemand, en heb me nooit in deze republiek verdiept... Ik sprak uitsluitend voor mezelf, niet voor de een of andere georgier die misschien ergens door gefrustreerd is.

wjansen

Bericht door wjansen » 05 mar 2017 15:27

Erwin_01 schreef:Of je een leger "nodig" hebt hangt er vanaf hoe je het bekijkt, en wat je wil als land... Maar om te beginnen moet je dan uit de EU treden, want blijf je er in heb je niets meer om te verdedigen wat van jou is.
Maar dienstplicht is totaal iets anders... met dienstplichtigen verdedig je je land totaal niet. Die arme drommels moeten hun straftijd uitzitten, en behalve iemand met zeer extreme ideen, zal niemand zich als dienstplichtige echt inzetten lijkt me... je zou wel gek zijn.
Dienstplicht is en blijft vrijheidsberoving... mij raakt het niet meer, ik ben gelukkig te oud... maar ik vind het gewoon een inbreuk op je rechten als mens.
Stel de krijgsmacht open voor vrijwilligers... en voor mensen die een carriere nastreven in deze sector. Die mensen zijn veel gemotiveerder, en zullen de leiding veel makkelijker gehoorzamen.
Vrijwilligers is juist het probleem. Mede vanwege de lage lonen komt er niemand en zijn er nu tekorten. of ze allemaal gemotiveerd zijn dat vraag ik me idd af...

Daarnaast denk ik dat ieder vrij land zijn soevereiniteit wil bewaren/bewaken. Ik denk daar een leger voor nodig is. Als mens zijn we nietzover ontwikkeld dat we geschillen oplossen met een potje dobbelen.
wjanssen, of ze daar in Georgie anders over denken weet ik niet... ik ken daar niemand, en heb me nooit in deze republiek verdiept... Ik sprak uitsluitend voor mezelf, niet voor de een of andere georgier die misschien ergens door gefrustreerd is.
Ik wel, Rusland moet je in de gaten blijven houden.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 05 mar 2017 16:18

Leo, Ik weet dat je voor en tegenstanders van de dienstplicht hebt... ik ben fel tegen, voor mij is iets wat je niet uit "vrije wil" doet, dwang, en dat ligt best gevoelig... Of de uitspraken "onjuist" zijn dacht ik zelf niet, anders zou ik ze niet uitgesproken hebben... maar wat er fout is hoor ik altijd graag. Je mag uiteraard ook jouw mening hebben hierover, wat een mens zegt is niet altijd op 100% waarheden gebaseerd, maar ontspruit ook vaak door je eigen mening over een onderwerp... Vaak zijn er ook nog meerdere waarheden als het om komplexe dingen gaat.
Je betaalt al belasting, en deels is dat gerechtvaardigd, deels is dat verwerpelijk, maar dat heb ik al eens gezegd, en ook in dat standpunt heb je mensen die Roomser dan de Paus zijn... of ze dat werkelijk menen is een andere vraag, maar dat doet nu niet ter zake. Dat jonge mensen het blijkbaar met mijn standpunt eens zijn lijkt me logisch... het zijn zij die aangesproken worden om aan de verplichting tegemoet te komen... het is hun leven wat ontregeld wordt... ik kan het niet goedkeuren, en het levert in mijn ogen totaal niets op, want om echt iets te "doen" of dat nu het doden van andere mensen is of het herstellen van dijken... je hebt er gemotiveerde mensen voor nodig, die voor het werk betaald worden, anders komt er niets van.
Maar goed, het is een beslissing van de Zweedse regering, en om een of andere reden zijn zelfs de vroegere tegenstanders het nu eens met deze (volgens mij) foute beslissing.
Wat je zegt over de schoolplicht is inderdaad iets om over na te denken... Dat een opleiding "belangrijk" is geef ik toe... maar dat je mensen tot 18 moet verplichten om op de schoolbanken te zitten is een andere vraag... Iemand die niet wil, houdt de rest alleen maar op, of erger, stoort de rest zodat het resultaat van de groep negatief beinvloed wordt. Het is niet doordat je iets verplicht dat het plots beter wordt. Mijn eigen ervaring is, dat als je zelf vrijwillig ergens voor kiest... ik heb het nu specifiek over een opleiding volgen, dat je daar veel meer uit haalt dan dat je verplicht ondergedompeld wordt in dingen die je vaak niet interesseren... Het is niet omdat je in het voorjaar de leerstof kan reproduceren dat je er ook iets van meedraagt. Ga je bv vrijwillig naar de Zweedse les, leer je veel meer dingen dat dat je jaren op school franse les opgedrongen gekregen hebt... (dit is slechts een willekeurig voorbeeld). De kanttekening die ik dan maak, is dat je aan een taal altijd nog iets hebt, maar er zijn in het schoolpakket zó veel onderwerpen die voor sommigen best wel interessant zullen zijn, maar voor de meeste anderen gewoon onnodige ballast zijn die je het leven moeilijk maken. Maar het onderwerp was dus de dienstplicht...

wjanssen, Met die stelling dat je Rusland in de gaten moet houden ben ik het niet eens. Ik ben erg in het land geinteresseerd, en volg zo goed ik kan ook wel de media... Ik denk dat je de USA en de EU heel wat beter in de gaten moet houden... maar net zo goed als het ene jouw mening is, is dit mijn mening... Er wordt heel wat opruiend nieuws over Rusland door westerse media verspreid. Vergeet dat niet. Zwakke regeringen/leiders hebben een vijandsbeeld nodig om er zelf beter uit te komen bij hun eigen bevolking. Ik ben vast ook niet neutraal... maar dat is niemand. Ieder mens heeft ergens zijn voorkeuren en principes waardoor zijn of haar uitspraken gekleurd zijn.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 05 mar 2017 19:50

Leo schreef:Maar goed, je mag er zo over denken, maar dan moet je ook pleiten voor het afschaffen van alle belastingen en van de schoolplicht. En wat het leger betreft mag je dan hopen dat de dijken het houden zodat je nooit van de burgertaken van het leger gebruik hoeft te maken.
:goed: Het leger doet zo veel meer dan alleen maar het land beveiligen.

wjansen

Bericht door wjansen » 08 mar 2017 20:51

Erwin_01 schreef: wjanssen, Met die stelling dat je Rusland in de gaten moet houden ben ik het niet eens. Ik ben erg in het land geinteresseerd, en volg zo goed ik kan ook wel de media... Ik denk dat je de USA en de EU heel wat beter in de gaten moet houden... maar net zo goed als het ene jouw mening is, is dit mijn mening... Er wordt heel wat opruiend nieuws over Rusland door westerse media verspreid. Vergeet dat niet. Zwakke regeringen/leiders hebben een vijandsbeeld nodig om er zelf beter uit te komen bij hun eigen bevolking. Ik ben vast ook niet neutraal... maar dat is niemand. Ieder mens heeft ergens zijn voorkeuren en principes waardoor zijn of haar uitspraken gekleurd zijn.

Dat van de eu gaf ik al aan. En onze westerse media is gekleurd alleen die doet dat wel uit vrije wil. Daarnaast heeft Rusland op het gebied van mensenrechten nog werk te doen. Het is qua geschiedenis een facinerend land maar wel eentje om netzo lang in de gaten te houden tot ie weer van het erf is verdwenen... en dat kan Defensie doen.

Plaats reactie