Leksands Knäckebröd ook in NL verkrijgbaar

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
wjansen

Re: Leksands Knäckebröd ook in NL verkrijgbaar

Bericht door wjansen » 10 mar 2017 19:12

Ze mogen het ook wel andersom doen: paar heerlijke kroketten hier in de Zweedse supermarkten :D .

BigBadWolf
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Bericht door BigBadWolf » 11 mar 2017 12:01

Erwin_01 schreef:Het is niet altijd zo dat iets door transport duurder wordt...
Sorry hoor, maar die klinkklare onzin kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Heb jij überhaupt ooit één lesje economie gehad op school? Transport is een bijkomende stap in de waardeketen. Moet je mij eens uitleggen hoe zo'n stap een negatieve prijs kan hebben. En het antwoord is niet 'ik zie toch wel in de supermarkt dat de prijs lager is'. Dan heb je er helemaal niks van begrepen.

buskis

Bericht door buskis » 11 mar 2017 12:26

BigBadWolf schreef:
Erwin_01 schreef:Het is niet altijd zo dat iets door transport duurder wordt...
Sorry hoor, maar die klinkklare onzin kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Heb jij überhaupt ooit één lesje economie gehad op school? Transport is een bijkomende stap in de waardeketen. Moet je mij eens uitleggen hoe zo'n stap een negatieve prijs kan hebben. En het antwoord is niet 'ik zie toch wel in de supermarkt dat de prijs lager is'. Dan heb je er helemaal niks van begrepen.

Misschien kun je proberen om iets vriendelijker reageren, hij scheldt jouw toch ook niet uit ?

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 11 mar 2017 14:05

In theorie zou transport waarde kunnen toevoegen doordat iets van een markt waar veel aanbod en weinig vraag wordt gebracht naar een markt waar veel vraag en weinig aanbod is. De daadwerkelijke waarde van het product stijgt niet, maar wel de mogelijkheid om er een hogere prijs voor te kunnen vragen.
Overigens nog iets, er zijn daadwerkelijk gevallen waarbij door transport waarde wordt toegevoegd. Zo worden tegenwoordig bepaalde (groente en) fruit eigenlijk te vroeg geplukt (of wat nodig is) en wordt pas tijdens transport gerijpt. Alleen dat komt dan weer niet echt door het transport, maar door de tijd die dit kost.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 12 mar 2017 09:20

Dat transport geld kost, is duidelijk. Ik heb het tegendeel niet beweerd. Wat wel zo is, en dat is dus al voorbijgekomen, dat de totaalprijs waarvoor een product aangeboden wordt, uiteindelijk lager kan zijn ondanks langer transport dan een artikel wat lokaal geproduceerd wordt.
Maar ook re-import kan de prijs flink drukken... en dat zie je vaak terug bij medicijnen. Maar gewoon importen uit het buitenland kunnen voordeliger zijn ondanks langere transportwegen. Je kan dan denken aan het feit dat een bepaald merk een A-merk is in het land van herkomst, maar in het andere land kan het merk volkomen onbekend zijn, en nog lager dan een supermarktmerk geordend worden. Dat heb ik al meer gezien, dat een Tjechisch A merk hier tegen een bodemprijs verkocht wordt, die zelfs lager is dan op de thuismarkt, waar het premium is. Ook belastingregimes hebben een grote druk op de prijzen, en door handig in te spelen op de "mogelijkheden" die zich in het EU gebeuren voordoen, kan je soms behoorlijk wat voordeel halen door import/export.

Economie, handel , marktstrategie zijn ingewikkelde dingen, die vaak niet met logisch verstand van wat je op school geleerd hebt, kan verklaren.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 12 mar 2017 09:27

Zaterdagmiddag op de fiets naar de AH in Winsum (Gr., want er is ook een Winsum in Fr.) geweest, daar hebben ze ook Leksands Knäckebröd, tot mijn verbazing bestaat er ook een groene variant, die ik zelf in Zweden nooit heb gezien. Eén blauwe en één gele taartpunt-verpakking naar huis meegenomen, 21 kilometer....
Prijs per stuk € 1,79. Weet niet wat die in SE kosten, maar het scheelt vast wel 1000 km reiskosten :inno01:

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 12 mar 2017 11:10

Ik betaalde voor die taartpunt van 200 gr (blauw, dat is de normalgräddad) 9,90 kr voor 200 gram... voor de ronde, een grote verpakking van 830 gram 27,90 Kr bij de Ica.

Het scheelt inderdaad 1000 km rijden ;) maar daarvoor ben je dan ook wel in Zweden :king: in niet in Groningen :inno01:

De gele is "Brungräddad" stond er op... en ik denk dat die donkerder of sterker gebakken is?? ik weet het niet... heb dat niet gedaan, omdat ik altijd van lichter gebakken houd. De groene zijn "Fyra sädesslag"... "4 granen" dus...

Joopl
Zweden Kenner
Zweden Kenner

Bericht door Joopl » 12 mar 2017 19:17

We hebben de groene en de blauwe gekocht en geproefd, smaakt inderdaad verrassend goed! Wel jammer dat er 20% meer zout in zit dan in Wasa.

Gr. Joop.
Aan de vooravond van een nieuw leven...

BigBadWolf
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Bericht door BigBadWolf » 15 mar 2017 10:02

Leo schreef:Het aanslaan van zo'n toon wordt niet op prijs gesteld.
Mag ik herformuleren naar "Sorry hoor, maar die geheel foute bewering kan ik niet zomaar voorbij laten gaan" ?
Leo schreef:Je hebt zelf vast ook wel eens gezien dat prijzen in de winkel lager zijn ondanks bijkomende transportkosten. Maar dat wil je kennelijk niet zien. De prijs die de consument uiteindelijk betaalt hangt af van een aantal factoren zoals het aantal tussenpersonen en hoeveel winstmarge die nemen.
Helemaal juist. Maar kunnen we het argument zuiver houden ajb?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ceteris_paribus" ;;

Het ging over het transport, niet over personeelskost, BTW-percentages, winstmarges etc etc.

Wanneer Erwin_01 zegt dat transport iets niet noodzakelijk duurder maakt, dan beweert hij indirect dat de kost van het transport nul of negatief is. En dat kan dus niet.

Ik wil toch nog even terugkomen op het aanslaan van een bepaalde toon:
Wanneer Erwin_01 het heeft over legitieme instanties die voor maatschappelijke dienstverlening zorgen waar hij ongetwijfeld ook gebruik van maakt en daarbij termen gebruikt als "wegroven", "oplichterij" en "boeverij", dan kan dat blijkbaar wel?

buskis

Bericht door buskis » 15 mar 2017 10:38

BigBadWolf schreef: Ik wil toch nog even terugkomen op het aanslaan van een bepaalde toon:
Wanneer Erwin_01 het heeft over legitieme instanties die voor maatschappelijke dienstverlening zorgen waar hij ongetwijfeld ook gebruik van maakt en daarbij termen gebruikt als "wegroven", "oplichterij" en "boeverij", dan kan dat blijkbaar wel?
Erwin speelt hierbij niet op de man, maar dat doe jij wél.

Plaats reactie