Drenthe is misschien ook een Zweedse provincie….

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Drenthe is misschien ook een Zweedse provincie….

Bericht door Martin E. van Doornik » 23 mar 2017 20:00

Afgelopen zaterdag 18 maart waren wij in het Drentse Borger. Bij het Hunebedcentrum, naast het grootste hunebed van Nederland, bekeken wij met vol verwondering naar de zogenaamde keientuin. Dit is een verzameling grote en kleine zwerfkeien, die tijdens de ijstijd uit Zweden naar Nederland waren opgestuwd. Van zulke giga natuurkrachten kunnen wij niet bevatten. De verschillende soorten stenen uit de ijstijd zijn voorzien van een naam. Bij veel stenen staat er een bordje met een kaartje van Scandinavië, waar de plaats van herkomst met rode stippen wordt aangeduid. Ik ben na het bekijken van verschillende bordjes tot de conclusie gekomen dat de meeste stenen uit Småland afkomstig zijn, de rest uit Uppland en Åland, een klein deel uit Finland. Maar over Noorwegen wordt er met geen woord gerept. Werkelijk, hoe heeft men dit kunnen berekenen? De ouderdom van de stenen kon bepaald worden op 1500–2000 miljoen jaar oud, zeg maar 1½ tot 2 miljard jaar! Volgens wetenschap is de Aarde 4,6 miljard jaar oud. Stel je voor, wanneer ik deze Zweedse stenen aanraak, raak ik bijna de helft van de ouderdom van de Aarde aan!
Ik word er niet goed van als ik bij de wegenbouwprojecten in Zweden opgeblazen rotsblokken heb gezien. Ik voel het als vernielen van Gods schepping….

Website: http://www.hunebedcentrum.eu/" ;;

Afbeelding

Afbeelding

Snöskoter

Re: Drenthe is misschien ook een Zweedse provincie….

Bericht door Snöskoter » 23 mar 2017 20:30

Leuk dat je dit deelt met ons en het zet je inderdaad aan het denken.

buskis

Bericht door buskis » 24 mar 2017 09:39

Martin E. van Doornik schreef: Ik word er niet goed van als ik bij de wegenbouwprojecten in Zweden opgeblazen rotsblokken heb gezien. Ik voel het als vernielen van Gods schepping….
Heb je helemaal gelijk in Martin, maar dat heeft nog nut en dat is nog niks vergeleken met wat er verderop in Syrie en Irak nutteloos vernield wordt.

Simon
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Simon » 24 mar 2017 13:07

Martin E. van Doornik schreef: Ik word er niet goed van als ik bij de wegenbouwprojecten in Zweden opgeblazen rotsblokken heb gezien. Ik voel het als vernielen van Gods schepping….
Tja, als je zo begint.... al die molens die je aan de horizon ziet... ook een verpesting van god,s schepping?
Door al die mooie wegen kun jij nu wel fijn met je auto naar en door Zweden rijden. :rendier:
Man kan missa en massa på en mässa.

buskis

Bericht door buskis » 24 mar 2017 14:43

Simon schreef:
Tja, als je zo begint.... al die molens die je aan de horizon ziet... ook een verpesting van god,s schepping?
Je bedoelt toch wel die vindkraftverk hé ? Als je DE molens bedoelt krijg je het met Marin aan de stok :wink:

madcap

Bericht door madcap » 24 mar 2017 16:36

Ik ben opgegroeid met het idee dat de grootste kei van Nederland in ons dorp (GEES) lag. Op een dag bleek er in Amersfoort een grotere te liggen? Nu ik in Zweden woon zie ik regelmatig nog grotere exemplaren. En die doen me allemaal weer terugdenken aan... https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... n_Gees.jpg

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 24 mar 2017 17:22

buskis schreef:
Simon schreef:
Tja, als je zo begint.... al die molens die je aan de horizon ziet... ook een verpesting van gods schepping?
Je bedoelt toch wel die vindkraftverk hé ? Als je DE molens bedoelt krijg je het met Martin aan de stok :wink:
Helaas kunnen de moderne windturbines (betere onderscheiding met de traditionele molens) niet tegengehouden worden.
Tegenover ons huis staan er drie. Wat meer naar het noordoosten kijkend is de Eemshaven zichtbaar. Daar zijn momenteel drie giga-windturbines in aanbouw met een hoogte van 200 meter!!!

Hieronder een opmerkelijke foto, die ik vanuit mijn fiets bij Groothusen in Krummhörn heb genomen. De vier turbines links op de voorgrond staan hier in Duitsland, de andere turbines op de achtergrond staan in de Nederlandse provincie Groningen. Ons huis ligt ongeveer 30 kilometer in rechte lijn schuin naar rechts vanaf de plaats van de foto. Draai ik een halve slag om, staat daar een hele mooie en gave molenromp van Groothusen, die gewoon om een stelling, kap en wieken schrééuwt!
Gemakkelijk grof geld voor de windturbines, maar niet voor de oude windmolens.

Afbeelding

Afbeelding

buskis

Bericht door buskis » 24 mar 2017 17:59

Toen ik vorig jaar met de camper door Noord Groningen toerde viel me die horizonvervuiling ook al op.

buskis

Bericht door buskis » 24 mar 2017 18:02

Martin E. van Doornik schreef: Gemakkelijk grof geld voor de windturbines, maar niet voor de oude windmolens.
]
Zonder die buitensporige subsidies hebben die windturbines geen enkel bestaansrecht.
'''Jouw'' molens komen daar hoogstwaarschijnlijk niet voor in aanmerking ?

wjansen

Bericht door wjansen » 24 mar 2017 19:07

zonnecellen is de toekomst straks gewoon in raam en steen. Helemaal als de opbrenst van een enkele cel straks boven de 30% komt.

Mooie fotos Martin, weidse uitzichten inderdaad jammer vd horizon vervuiling. Helaas mist politiek innovatie en visie die langer dan vier jaar overzit.

Plaats reactie