Telia kontantkort - Registreren v.a. 20170608

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Telia kontantkort - Registreren v.a. 20170608

Bericht door Erwin_01 » 14 mei 2017 09:49

Een poosje geleden kreeg ik een SMS van Telia waarin stond dat je vanaf 8 juni 2017 je simkaart moet registreren als je na die datum ook in het buitenland wil kunnen bellen.
En daar beginnen de problemen voor mensen zonder persoonsnummer...
Maar in de mail stond dat je vanaf 1 juni in een butik terecht zou kunnen als je geen persoonsnummer hebt!

Eerst heb ik contact gehad met Telia... de helpdesk. Registreren gaat alleen met een gedig persoonsnummer.
Datzelfde heb je uiteraard ook bij het registreren via internet... maar goed,het was het proberen waard.
Even gemaild met een shop in stockholm, waar ik destijds mijn kontantkort van Tre kocht om te kunnen internetten... maar nog niets gehoord van hun. Ik heb wel leesbevestiging maar geen reactie... wellicht even afwachten tot 1 juni?

Intussen zie ik op de website van Telia, dat je in bepaalde gevallen ook zonder persoonsnummer kan registreren, in bepaalde shops... MAAR... er staan een aantal voorwaarden en je moet minimaal aan een ervan voldoen, om je koppeling met Zweden te bewijzen:
Du behöver då antingen:

Ha uppehållstillstånd
Ha intyg över utlandsstudier i Sverige
Ha intyg för arbete i Sverige
Vara ägare av fastighet eller bostadsrätt i Sverige
Met andere woorden... vergeet het als je slechts toerist bent.
Jammer... ook van het beltegoed, wat dus waardeloos wordt, en de telefoon die je kan weggooien etc etc... en gewoon jammer omdat het mobiele nummer erg handig was.
Maar misschien zijn er nog wel uitwegen, hoeft niet bij Telia te zijn wat mij betreft... destijds gekozen uit practische overwegingen (dekking)...

Heeft iemand al een positieve ervaring met het registreren zonder persoonsnummer?

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Telia kontantkort - Registreren v.a. 20170608

Bericht door Erwin_01 » 14 mei 2017 10:08

Ik zie intussen dat het bij Tre al niet beter is... daar houdt het gewoon op met bellen in het buitenland vanaf 28 mei als je een kontantkort hebt.
Förändringar i 3Kontant 29 maj.
3Kontant bara i Sverige.
Från och med den 29 maj kan du endast använda ditt kontantkort i Sverige. Du kan inte använda det när du är utomlands men i Sverige fungerar det att ringa, SMSa och surfa som vanligt. Självklart kan du fortsätt ringa till utländska nummer från Sverige.
Ik dacht wel dat er met die roaming afspraken in de EU een aantal lelijke adders onder het gras zouden zitten.

buskis

Bericht door buskis » 14 mei 2017 10:11

Erwin_01 schreef:Ik zie intussen dat het bij Tre al niet beter is... daar houdt het gewoon op met bellen in het buitenland vanaf 28 mei als je een kontantkort hebt.
Förändringar i 3Kontant 29 maj.
3Kontant bara i Sverige.
Från och med den 29 maj kan du endast använda ditt kontantkort i Sverige. Du kan inte använda det när du är utomlands men i Sverige fungerar det att ringa, SMSa och surfa som vanligt. Självklart kan du fortsätt ringa till utländska nummer från Sverige.
Ik dacht wel dat er met die roaming afspraken in de EU een aantal lelijke adders onder het gras zouden zitten.
Wat dacht jij dan ? telefoonmaatschappijen zijn net zo onbetrouwbaar als banken en makelaars.
Doen net alsof je je vrienden zijn en naaien je waar je bij bent

buskis

Bericht door buskis » 14 mei 2017 12:40

Leo schreef:
buskis schreef:Wat dacht jij dan ? telefoonmaatschappijen zijn net zo onbetrouwbaar als banken en makelaars.
Doen net alsof je je vrienden zijn en naaien je waar je bij bent
Dat heeft niets te maken met vriendjes zijn of niet, maar de overheid wil van de ongeregistreerde SIM-kaarten af. Dat is al langer zo omdat die in trek zijn bij kleine criminelen zoals bankrovers.
Dat snap ik, maar ik bedoel die verkopers die in opdracht van de telefoonmaatschappijen de mensen van alles proberen aan te smeren.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 14 mei 2017 15:01

Dat men van 'ongeregistreerde' sims af wil is één ding... niet iedereen is crimineel omdat hij niet constant gevolgd en doorgelicht wil worden... Maar dat is een andere discussie.
Je kan net zo goed kaarten registreren zonder dat je een huis, of verblijfsvergunning hebt... als een bankrekening openen lukt, dacht ik dat je ook wel een kontantkort zou moeten kunnen gebruiken, zelfs als je willig bent deze met je eigen identiteit te registreren.
Tre laat het gebruik van een kontantkort in het buitenland niet eens meer toe... Ook daar zou ik geen probleem mee hebben, als je gewoon een abonnement kon afnemen zoals je vroeger deed... en dan betaal je per verbelde minuut. Bundels zijn misschien leuk voor mensen die erg veel bellen, maar voor de normale mens is dat niets... je gooit per definitie ongebruikte minuten weg...
Maar ook daar ging het niet over...

ik ben benieuwd hoe anderen, die in dezelfde situatie zitten als ik, dit proberen op te lossen... Ik probeer ook nog wel een paar dingen.
Ik weet niet wat de consequenties zijn als de sim gewoon op een ander wordt geregistreerd, die dat voor je zou willen doen. Aangezien het prepaid is, is er volgens mij geen financieel risiko... tenzij je dan staat te bellen dat je de bank aan het beroven bent... maar daarvoor gebruik je volgens mij al lang simkaarten uit landen die ver buiten de EU liggen... de wat hogere belkosten maken niet uit na het beroven van de bank, zeg ik dan maar... ;)

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 14 mei 2017 16:29

Erwin_01 schreef:Jammer... ook van het beltegoed, wat dus waardeloos wordt, en de telefoon die je kan weggooien etc etc... en gewoon jammer omdat het mobiele nummer erg handig was.
Maar misschien zijn er nog wel uitwegen, hoeft niet bij Telia te zijn wat mij betreft... destijds gekozen uit practische overwegingen (dekking)...
Klein beetje dramatisch, vind je niet? :p

Je kunt je Zweedse pre-paid niet gebruiken om te bellen van buiten Zweden... maar ik kan me niet voorstellen dat je daar die kaart voor hebt. De enige redenen die ik kan bedenken zijn (1) dat je wil kunnen bellen als je in Zweden bent (en dat kan nog steeds), en/of (2) dat je een Zweeds nummer wil hebben waarop je bereikbaar bent. Voor dat laatste kun je het nummer doorverbinden met je Nederlandse nummer.

En als je je telefoon weggooit, geef hem dan aan mij :P

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 15 mei 2017 08:33

OK, ik begrijp dat jullie het nut niet inzien van het "actief" hebben van een Zweeds nummer, ook al ben je in het Buitenland.
Daar is niets mis mee... ik zou echter graag het Zweedse nummer willen gebruiken, ook al ben ik in het Buitenland. Om gebeld te worden, in eerste instantie, maar ook om zelf te bellen als dat aan de orde is. Ik gebruik de Telia sim nu meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid. Het nummer is dus aardig verspreid in de loop der jaren...
Uiteraard kan je het nummer binnen Zweden blijven gebruiken, maar dan moet je wel erg goed opletten dat je niet te lang inactief bent, om het nummer geldig te houden, en je beltegoed niet te laten vervallen. Dat verschilt per aanbieder.
Doorschakelen kan je uiteraard altijd... dat is inderdaad een optie om "gebeld" te kunnen worden, en die tip zal ik in ieder geval ter harte nemen tussen 1 en 8 juni... want na die tijd kom ik dus niet meer bij dat nummer, tot ik weer in Zweden ben, en dat zal waarschijnlijk ten vroegste in het najaar zijn. Het is dan wel een dure optie, maar goed, anders ben je het tegoed toch kwijt (of dat dramatisch is, laat ik even in het midden). Een SMS die aankomt op dat nummer, zal waarschijnlijk niet doorgestuurd worden denk ik, maar dat valt te proberen.

Het was dus een erg eenvoudige vraag van mijn kant, of iemand een echte oplossing wist, of zelfs al iets geregeld had.
Het zou me verbazen als ik de enige zou zijn die tegen dit probleem aanloopt... maar het zou zomaar kunnen.
Ik dacht dat dit forum voor dit soort problemen prima geschikt was... Als iemand het te dramatisch of ongeschikt vindt, dan slaat hij het maar over, en leest het niet...

Ik blijf dankbaar voor "echte" reacties die tot een oplossing zouden kunnen leiden. :peace:

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 15 mei 2017 10:53

Of het doorverbinden kan, moet ik nog even nakijken, en ook de kosten ervan uiteraard.

Ik heb ook erg veel nut van het Zweedse nummer in Nederland, en als ik in Denemarken ben... omdat DK meestal voordelige tarieven heeft bij Zweedse providers, en omgekeerd (Nordic). Zo zijn er ook vaak beperkingen als je een telefoonnummer moet invullen, dat dat alleen Zweeds mag zijn, ook voor het ontvangen van bepaalde "tan" codes vanaf Zweedse (beleggings)banken heb je meestal een Zweeds nummer nodig etc etc.
Ook als het de bedoeling is dat je voor bepaalde dingen teruggebeld wordt (vanuit Zweden) lukt dat vaak alleen met een Zweeds nummer... naar een buitenlands nummer is de respons zeer gering heb ik al gemerkt... dus ja, ik heb erg veel voordeel en gemak van dat SE nummer.
Momenteel kost antwoorden op een gesprek als je in het buitenland bent 0,13 Kr/min en eerlijk gezegd vind ik dat hoegenaamd geen enkel probleem.

wjansen

Bericht door wjansen » 15 mei 2017 12:06

Zweden is wel een dingetje als je naar of vanuit het buitenland wil bellen met een Zweedse prepaidkaart.

Ik kwam er achter dat dit weekend bellen in het buitenland met een zweedse prepaid niet gaat met telia, tenzij je een vakantieupgrade doet voor een week tegen extra kosten uiteraard. En toen we net in Zweden woonden(circa 10 maand terug) kon ik prima bellen van en naar zweden met mijn toen nog Nederlandse abbo maar gebeld worden door een Zweedse instantie was erg lastig voor ze. Gesprekken uit andere landen ontvangen ging prima in Zweden lukte het niet echt.

Een (bijna ideale oplossing) na 15 juni is bellen via WhatsApp, Facebook etc etc via de internetverbinding of je telefoon Wifi of via data wat na 15 juni netzoveel kost als elders in europa 5 cent per MB. Een gesprek met WhatsApp kost nauwelijks data: met 250 mb kun je ongeveer 1000 minuten bellen. Kwaliteit van het gesprek word sterk beter al ben je natuurlijk wel afhankelijk van de 3g of 4g verbinding (net als met echt bellen). Daarme kun je een deel van het probleem oplossen en bijvoorbeeld je nederlandse/zweedse abbonement of prepaid kaart gebruiken.

Registeren van je zweedse kontaktkort zonder persoonsnummer blijft lastig. Daar ben ik ook nog niks over tegengekomen. Bied comviq.se nog een oplossing voor je?

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 15 mei 2017 14:46

Op de website van Comviq staat ook dat er 15 Juni e.e.a. verandert... dat je met sommige 'pakketten' alleen binnen zweden bereikbaar bent, en anders moet je een europa bundel nemen (EU vecka)... Maar die is slechts 7 dagen geldig, en dat is allemaal goed als je wil surfen... Dat deed ik zo altijd bij Tre, ik boekte een week, of een maand data tegoed... Maar in de normale omstandigheden wil ik geen bundels. Ik betaal gewoon voor wat ik gebruik, dat is voor mij het interessantste...
dit is wat comviq heeft : https://www.comviq.se/eu/kontantkort" ;;

What app en facebook gebruik ik niet. Ik wil me daar niet registreren, dus dat is geen optie. Ik gebruik uiteraard wel SIP telefonie, met de siemens gigaset... dan heb je een internet verbinding nodig uiteraard... Maar hier gaat het dus om het gebruik van een zweedse prepaid simkaart in het buitenland, om mee te kunnen bellen (en/of SMS'en).
Het hoeft dus uiteraard geen Telia te zijn... ik kan ook een andere sim nemen, als dat makkelijker gaat dan bij Telia... en als dat kan (of niet) het nummer meenemen).
Een abonnement nemen is meestal geen optie ivm het persoonsnummer dat je nodig hebt... ergens begrijp ik dat, je gaat een verbintenis aan om maandelijks te betalen, en jij zit in het buitenland... dat is moeilijker te incasseren als je niet betaalt. Daarvoor was/is prepaid zo handig... je betaalt vooraf, en je gebruikt je geld voor gesprekken of wat dan ook... ik begrijp het probleem gewoon niet, het gaat er dus niet om dat je moet "registreren", want dat kan iedereen die een paspoort bezit, of een bankrekening heeft ... maar ze willen blijkbaar niet dat buitenlanders klant worden...

ik hoop nog steeds op de gouden tip :heart:

Plaats reactie