Radio communicatie.

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
Brenda

Radio communicatie.

Bericht door Brenda » 11 jun 2017 08:27

Ik weet dat zweden een goed stabiel internet en gsm netwerk heeft, mijn man en ik hebben dagelijks contact met elkaar via watsapp en skype. Maar mijn man heeft een hele tijd geleden zich aan gesloten bij Foreniging Serviges Sandereamatorer ( http://www.ssa.se" ;; ) heeft daar na een korte studie van een half jaar en een examen ( kort geleden gehaal ) een radio zend licentie gekregen, om met zend apparatuur op speciale frequenties radio verbindingen te mogen leggen met anderen. Hij heeft dit niet alleen gedaan als hobby, een beetje tijd verdrijf, maar ook met een serieus doel dat als bijvoorbeeld tijdens een hevige sneeuwstorm alle normale communicatie middelen uitvallen ( gsm internet ) er toch een backup is om toch in contact te blijven met anderen en noodhulp te verlenen. vindt dit zelf ook erg belangrijk om ook onafhankelijk van een provider te zijn, ook om dat wij in het poolgebied gaan wonen waar vele dingen niet vanzelfsprekend is. Als ik daar zelf een maal lekker gesetteld ben ga ik ook aan de study om mijn licentie te halen. Misschien ook een tip voor anderen om dit ook te gaan doen.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Radio communicatie.

Bericht door Erwin_01 » 11 jun 2017 08:57

Dat is inderdaad interessant... maar ik zie het meer als een hobby eigenlijk.
In Nederland is de vergelijkbare vereniging de VERON. Ben vroeger ooit luisteramateur geweest... maar een licentie om zelf te zenden heb ik nooit gehaald... je moest ook de morse-code beheersen etc... niets is onmogelijk uiteraard... maar dan kwamen er weer andere interesses, en is dat naar de achtergrond verplaatst.

Snöskoter

Re: Radio communicatie.

Bericht door Snöskoter » 11 jun 2017 11:35

Vanuit Scouting wel vaker iets mee gedaan. Maar volgens mij echt niet nodig hoor.
Je geeft telkens aan dat je boven de Poolcirkel gaat wonen en dat dat het allemaal spannender maakt, of moeilijker, maar dat valt reuze mee hoor. Het is alleen niet als Zuid-Zweden, wat misschien wat meer op Nederland lijkt qua inwonersaantallen en voorzieningen en dergelijke, maar het is niet zo dat in Noord Zweden, boven de poolcirkel, plots niks meer is. In tegendeel. Het is er alleen veel rustiger. En in de zomer langer licht en in de winter meer sneeuw en meer duisternis. Maar niks om je echt zorgen over te maken.
Overigens ken ik het alleen van mijn sneeuwscootervakanties, maar heb daardoor wel in de middle of nowhere gezeten, waar je bv toch gewoon bereik hebt met je mobiel. En waar een paar km verder crossen je toch weer in de bewoonde wereld zit. Alleen is de bewoonde wereld dan niet meer als een paar huisjes en geen stad zoals wij Nederlanders gewend zijn. Of soms zelfs alleen een tankstation. Zo'n tankstation heeft dan wel allerlei faciliteiten, zoals een winkeltje, waar je alles kunt krijgen alleen met minder keuze dan een supermarkt en soms een restaurantje.

Plaats reactie