Pagina 1 van 2

atv/fyrhjuling

Geplaatst: 23 jul 2017 22:27
door trummis
Wat zijn de regels voor ATV's in Zweden?
Ik kom er niet helemaal uit.
Ik begrijp dat er een traktorregistratie kan zijn en een motor-registratie, maar ik zie ook terrängreg.

Een paar dinegn kan ik raden.
Terrängregistratie zal je vermoedelijk alleen op gesloten parcours gebruiken. Die valt af.

Motor registratie: gaat ie dan als zware motorfiets op kenteken, en is dan het vermogen vrij?
( ter info: in Noorwegen is het een zware motorfiets, maar met max 15kw :( Haal ik ternauwernood 80 als het meezit. Dat noem ik geen zware motorfiets :evil:
Traktor: vermoedelijk vermogen vrij, maar max snelheid 40?
Maar mag je dan ook vrij op de openbare weg rijden, of alleen als je functioneel wat te zoeken hebt daar. Kan me voorstellen dat je niet vrij mag rijden, maar een boer wel van de ene wei naar de andere omdat ie er wat moet doen. Of naar het dorp om veevoer te halen bv.

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 24 jul 2017 08:37
door Erwin_01
In deze brochure van Transportstyrelsen staat wel e.e.a. over de diverse mogelijkheden die er zijn...
Het is een recente brochure, uit november 2016... http://www.transportstyrelsen.se/global ... -11-25.pdf" ;;

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 24 jul 2017 13:38
door trummis
Tack! Dat was precies wat ik zocht.

Helaas ook bij jullie max 15kW voor een motorfiets geregistreerde ATV :evil:

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 24 jul 2017 23:02
door Snöskoter
En bij mijn weten heb je er verder weinig aan, want je mag en niet zomaar overal mee rondcrossen. Het is in ieder geval zeker niet zoals met een sneeuwscooter in de winter.
Fotempel heeft in Zweden meegedaan met off road trips en die hier gedeeld.

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 25 jul 2017 00:05
door trummis
Waarom zou je er niet veel aan hebben?
Heb er nu ook een. Gebruik 'm om bomen uit mijn bos te slepen e.d.
En we doen er toertjes op.
Ben met je eens je mag alleen wegen rijden die je met de auto of motor ook mag rijden. Maar een grusveg door een natuurpark is heerlijk om te doen.
Dat zijn wegen dat je niet harder rijdt dan 40-50km/u. Op de motor twijfel ik of ik dat prettig zou vinden.

Maar we gebruiken 'm ook voor gewone verharde wegen.
Enige wat dan vervelend is dat is dat ie die 15kW heeft. Heb een tijd de begrenser eruit gehad :mrgreen: , dan kan je goed met het verkeer meekomen.
Maar gezien de steeds strengere controles heb ik de begrenser er maar weer in gezet :(

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 25 jul 2017 18:47
door Snöskoter
trummis schreef:Waarom zou je er niet veel aan hebben?
Heb er nu ook een. Gebruik 'm om bomen uit mijn bos te slepen e.d.
En we doen er toertjes op.
Ben met je eens je mag alleen wegen rijden die je met de auto of motor ook mag rijden. Maar een grusveg door een natuurpark is heerlijk om te doen.
Dat zijn wegen dat je niet harder rijdt dan 40-50km/u. Op de motor twijfel ik of ik dat prettig zou vinden.

Maar we gebruiken 'm ook voor gewone verharde wegen.
Enige wat dan vervelend is dat is dat ie die 15kW heeft. Heb een tijd de begrenser eruit gehad :mrgreen: , dan kan je goed met het verkeer meekomen.
Maar gezien de steeds strengere controles heb ik de begrenser er maar weer in gezet :(
Precies dat bedoelde ik eigenlijk. De meeste mensen zouden er lekker off road mee willen crossen. En anders zou je er op verharde wegen harder mee willen.
Maar met wat jij er mee doet, kan ik me voorstellen dat het toch wel leuk en handig kan zijn.

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 25 jul 2017 21:11
door trummis
Ach crossen.... ik vind dat zo'n vervelend woord.
Ik heb heel veel terrein gereden, maar het woord crossen assosieer ik met vanalles wat stuk gaat aan het voertuig en de ondergrond.


Ben nog een belangrijke functie vergeten: sneeuwruimen doe ik ook met meest met de ATV.

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 31 jul 2017 14:48
door surstromming
trummis schreef:Ach crossen.... ik vind dat zo'n vervelend woord.
Ik heb heel veel terrein gereden, maar het woord crossen assosieer ik met vanalles wat stuk gaat aan het voertuig en de ondergrond.
Juist.
Mijn "hogeschool" terreinrijden heb ik door schade en schande doorlopen in het IJslandse binnenland, het belangrijkste principe daar is : verzorg je materiaal want als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats pech hebt kan het je leven kosten.
Die Paris-Dakar-toestanden zijn aan mij dus ook NIET besteed, heb je daar pech, gebruik je satelliettelefoon en ga rustig in het zonnetje liggen wachten tegen dat de depannagedienst er is. Is de wagen perte total, laat hem dan gewoon liggen.
Niks voor mij, als ik iets achter laat dan zijn het alleen bandensporen.
In Zweden heb ik nog nooit mijn 4-tractie aangezet, laat staan mijn kruipversnellingen of (god spare me) mijn difflocks. Eerlijk gezegd ken ik in Zweden geen enkele locatie waar ik dat zou nodig hebben, okok met een zwaar beladen personenwagen die dicht tegen de grond hangt is het niet altijd vanzelfsprekend om bodemschade te vermijden.

Zwaar terrein rijden is een kwestie van gezond verstand in de eerste plaats, toestanden zoals hieronder vind je in Zweden niet. Weinigen kunnen beweren dat ze de doorsteek van de Krossá op hun palmares hebben, ik wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al deze toestand vallen in Zweden niet voor, ik zou niet weten waar. Bij de laatste foto heb ik moeten beloven om de track zéker niet alleen te rijden omwille van het drijfzand (ik heb het toch gedaan)

Sorry voor dit zijsprongetje.

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 31 jul 2017 15:28
door Snöskoter
Blijft leuk om die verhalen te horen en de foto's te zien!

Re: atv/fyrhjuling

Geplaatst: 01 aug 2017 14:04
door Erwin_01
Inderdaad... al hou ik mijn eigen auto liever gewoon op het droge :inno01: