Rendieren

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Snöskoter

Re: Rendieren

Bericht door Snöskoter » 28 nov 2017 16:55

buskis schreef:
28 nov 2017 14:37
Ja , dat hekgebeuren wordt veel duurder dan die fooien die men aan de Lappen moeten uitbetalen als hun rendieren naar de eeuwige mosvelden worden gereden. .
En dan kan ik er met de sneeuwscooter niet zo makkelijk over. (Al vraag ik me af hoe dat sowieso zit bij sporen, of men er zomaar overal overheen mag.)

fotempel

Bericht door fotempel » 28 nov 2017 18:37

Snöskoter schreef:
28 nov 2017 16:55
buskis schreef:
28 nov 2017 14:37
Ja , dat hekgebeuren wordt veel duurder dan die fooien die men aan de Lappen moeten uitbetalen als hun rendieren naar de eeuwige mosvelden worden gereden. .
En dan kan ik er met de sneeuwscooter niet zo makkelijk over. (Al vraag ik me af hoe dat sowieso zit bij sporen, of men er zomaar overal overheen mag.)
Je hebt kunnen, willen en mogen. In de meeste landen is het heel erg verboden om je buiten de aangewezen oversteekplaatsen op of nabij het spoor te begeven. Ik ga er zomaar vanuit dat dat in zweden niet vreselijk veel af zal wijken. Dat is het mogen. Vervolgens heb je nog het kunnen...sporen liggen meestal op een talud en dat is aan beide kanten best steil. Vervolgens moet je nog over (minimaal) twee best hoge stalen profielen hobbelen en vervolgens weer best steil naar beneden. Met voldoende sneeuw naast en op het spoor wordt het misschien wat makkelijker om erover heen te komen, maar meestal poetst de trein die sneeuw wel weg. Als je wel eens hebt geprobeerd om over een blootliggende boomstam te komen dan weet je misschien wat voor uitdaging zoiets kan zijn. Zo'n stuk staalprofiel geeft een stuk minder grip...tot zover het kunnen. En gezien de twee bovenstaande redenen, denk ik ook niet dat je het moet willen :)

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 28 nov 2017 20:21

Bedankt voor die heldere info. Ik kan me zo ook niet herinneren of ik 'n keer het spoor ook maar ergens over ben gestoken.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 29 nov 2017 09:02

In Zweden zal je op sommige trajecten misschien ook niet op het spoor mogen lopen, maar er zijn uitzonderingen. Toen wij in Storfors op de camping stonden moesten we de spoorbaan oversteken omdat daar de uitgezette wandelroute officieel begon. Sterker nog: je kon er de trein nemen en dan moest je wel de spoorbaan beklimmen en naar een piepklein perronnetje gaan en daar bellen dat je er stond.....Maar dat zal ongetwijfeld geen hogesnelheidsbaan geweest zijn. Het was op dat punt een zeer rechte baan dus je kon de trein in de verte zien aankomen. :eland:
Er waten daar zeker elanden en wolven in de directe omgeving dus daar zullen zeker ook wel dieren oversteken.

buskis

Bericht door buskis » 29 nov 2017 11:10

Zelfs op een rechte baan kijk ik er altijd nog van op dat de trein er eerder is en veel harder rijdt dan ik denk.
Behalve als ik in de auto voor de spoorbomen sta te wachten. :wink:

Plaats reactie