Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
huskiee

Re: Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Bericht door huskiee » 06 okt 2014 10:08

Hallo, wij zijn Najim en Sofie en zijn geemigreerd naar Övik en hebben hier een franchise overgenomen.
Wij vroegen ons af of hier in Övik nog meer NL'ers wonen?

1) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
21 & 21, M & V, Örnsköldsvik
2) Waar ben je geboren en waar ben je opgegroeid?
Zuid limburg
3) Wat is je burgerlijke staat? Kinderen?
Samenwonend en nog geen kinderen
4) Waar heb je allemaal gewerkt en waar werk je nu?
Ik heb altijd in de metaal gewerkt en heb een eigen zaak gehad in auto's. Sofie heeft altijd in de verkoop gewerkt. Wij werken nu beiden in een winkel in Övik.
5) Sinds wanneer ben je 'online'en hoevaak ben je 'online'?
Ik heb hier vroeger een account gehad.. 3 jaar terug, waar ik een vraag op had gesteld, sindsdien nog maar zelden online gekomen.
6) Hoevaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Zelden, alleen om wat informatie op te zoeken. Ik kwam hier meestal terecht via google. Nu lijkt het me wel leuk om mensen te leren kennen, en te lezen over hun ervaringen, wellicht kunnen wij nu ook een steentje bijdragen aan Zwedenweb en onze ervaring mee delen.
7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Cultuur, natuur, rust en ruimte. natuurlijk zijn er nadelen zoals, de hoge boetes, vreemde regeltjes, bepaalde mensen en dat was het wel zo ver.. ik kan niet zo veel nadelen opnoemen.
8 ) Zelfde vraag als 7) maar dan Nederland(ers)...
Stress.. Politiek.. Slavernij...
9) Woon je in Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Nee.
10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf ook)
Geen idee. Ik hoor het wel als er meer vragen zijn :)

Salander

Bericht door Salander » 27 okt 2014 16:48

Hoi, ik ben Liesbeth, ik zal me hier ook even voorstellen

28, Groningen
Groningen
Vrjigezel
Ik werk al jaren in de kinderopvang
Ik heb me net aangemeld :)
Dit is mijn eerste bericht :) Ik dacht; laat ik me eerst even voorstellen voordat ik me in allerlei discussies meng. Ik heb me hier aangemeld omdat ik afgelopen zomer verliefd ben geworden op Zweden en ik dacht op dit forum wel wat leuke dingetjes te kunnen zien die me aan het land herinneren
7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Ik ben afgelopen voor het eerst drie weken in Zweden geweest, dus mijn beeld zal totaal niet compleet zijn. De natuur is prachtig, de mensen aardig, het eten lekker. Als nadeel kan ik alleen de prijzen noemen.
De taal :p en tja, ik vind Nederland ook mooi en alles is goed geregeld.
Ik woon in Nederland en ben niet van plan te verhuizen, maar wel om vaak terug te keren naar Zweden. Heb heel veel leuke mensen leren kennen
-

Frykdal

Bericht door Frykdal » 28 feb 2015 20:44

Hej Hej,

Sinds dinsdag zijn wij de eigenaars van een huis in Munkfors! Een heerlijke plek om tot rust te komen en onze zoons de ruimte te geven die zij in de randstad moeten missen. Mijn man en ik hebben dit forum al vaak geraadpleegd maar nu een goede reden dus om echt lid te worden.

Ik ben Esther, 37 jaar en woon met man en 2 zoons van 7 en 2,5 in Haarlem.

Een echte "mug", geboren en getogen in Haarlem.

Getrouwd en 2 zoons.

Ik ben werkzaam als docent Levensbeschouwing in het VMBO. Een zinvolle, afwisselende baan omdat ik naast mijn lessen ook decaan ben; ik ben verantwoordelijk voor vakkenkeuze, doorstroom naar MBO of Havo.

Sinds start van mijn studie in 1996! :D elke dag online, ook in Zweden ;-)

Informatie inwinnen en lezen over gebruiken, dingen die anders zijn in Zweden dan in Nederland.

RUST! Vandaag na slechts 4 dagen Munkfors even snel de stad in voor kadootje..... Pffff!
Ook de schone lucht en het smakelijkere voedsel bevalt me; hier is een stukje puurheid te vinden wat wij (in ieder geval in ons deel van Nederland) kwijt zijn.
En het slechtst? Op dit moment nog niets! We zijn erg goed geholpen in Sunne door de bank, makelaar en verzekeringsagent. Iedereen is vriendelijk en behulpzaam geweest tot nu toe.

Tja, je bent hier gewend, je kent de wegen en maniertjes. Maar dat kan soms ook benauwen en/of vervelen.
De drukte, het egocentrisme, de media en de consumptiemaatschappij hier willen wij graag regelmatig kunnen ontvluchten om daarmee om te kunnen blijven gaan.

9) Als je in Nederland woont: zou je in Zweden willen gaan wonen? Of Woon je in
Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
We sluiten niet uit dat we ooit daar gaan wonen, maar niet nu de jongens nog klein zijn. En bovendien; we moeten nog steeds Zweeds gaan leren..... Schaam me dat ik niet meer dan wat simpele dingen kan zeggen......

Leukste anekdote/avontuur/blunder in Zweden:
Ik ben zelf niet zo'n held in de auto hier in Nederland, maar in Zweden is er bijna niemand dus dat moest lukken! Moed verzameld, na een stukje stuur overgenomen, ik geef gas, bocht om: eland op de weg!!! De enige die we ooit gezien hebben! Tot zover mijn poging.......:D

Esther83

Bericht door Esther83 » 05 mei 2015 12:27

31, vrouw, Assen
Ook in Assen, heb wel nog een paar jaar in Groningen gewoond
Getrouwd, 1 zoontje
Via de PGB als begeleider bij mensen thuis gewerkt
5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
Sinds het internet voor ons beschikbaar was, sindsdien best veel
Ik lees al heel erg lang mee, alle berichten. Haal er ontzettend veel informatie uit. Nu toch maar eens de stap gezet mij hier aan te melden.
Het bekende cliché misschien, maar toch de rust, ruimte en prachtige natuur. De betaalbaarheid van vrij wonen. Elk land heeft ook z'n minpunten, ik zie Zweden dan ook niet als een paradijs maar gewoon als een ander land met waarschijnlijk betere mogelijkheden voor ons.
Hier ben je met alles vertrouwd en dat voelt vaak wel 'veilig'. Wat voor mij echt een nadeel is, is dat wij hier niet kunnen betalen zoals wij graag zouden willen leven. Verder net als Zweden genoeg minpunten vooral op politiek en maatschappelijk niveau, maar dat is voor mij niet zozeer een reden om verder te kijken, die problemen zie ik overal.
We wonen in Nederland.
10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? Hebben jullie als partners beiden evenveel interesse in Zweden? Helaas ik veel meer dan mijn man.

Esther83

Bericht door Esther83 » 06 mei 2015 15:13

Leo schreef:Welkom!
Bedankt!

RuudSint

Bericht door RuudSint » 31 mei 2015 20:11

Tja, ik heb net een bericht geplaatst in LOPPIS met vragen hierover en vind het niet meer dan logisch om ook wat meer over mijzelf te vertellen.

Mijn naam is Ruud Sint en ik ben 68 jaar oud. Woon samen en heb 2 kinderen, allebei de deur uit. Ik ben een geboren Amsterdammer en woon nog steeds in het huis waar ik ook geboren ben. Ik ben van huis uit Fiscaal Jurist en geef vooral fiscale adviezen aan kleine middenstanders en particulieren. Daarbij ben ik werkzaam geweest als teamlij(ei)der salarisadministratie en assistent controller bij een heel groot personenvervoersbedrijf in Nederland. Nu doe ik wat rustiger aan en maak tijd vrij om enige maanden per jaar met de camper door Scandinavië te trekken. De camper is pas van de laatste tijd, vanaf mijn 18de jaar reed ik motor en dus ook in de vakantie's. Op mijn laatste motor heb ik in 12 jaar tijd zo'n 322.000 km gereden hoofdzakelijk voor mijn plezier. Het opzetten van mijn tentje werd mij de laatste tijd teveel dus vandaar nu de overstap naar de camper.
Het eerste wat ik uit de camper sloopte was de TV. Ik kijk wel naar buiten of maak wandelingen door de natuur.....wel heb ik een netwerkje draaien zodat we ook op vakantie internet mogelijkheden hebben. Niet elke dag maar gezien mijn beroep wil ik bereikbaar blijven.

Het Zwedenforum was mij al bekent en nu het Zwedenweb ook al ben ik meer een lezer dan een schrijver. Op dit soort Fora werd ik opmerkzaam gemaakt over de BroBizz mogelijkheid voor toll en parkeren. Ik heb die dus dit jaar ook aangeschaft en dat soort dingen maakt het uitwisselen van kennis zo boeiend.

Wat mij trekt in Zweden is de natuur en de rust en vriendelijkheid die de mensen uitstralen. Het grootste voordeel vind ik wel dat ik weinig Nederlanders op vakantie tegen kom op de plekken waar ik naartoe ga. De drukke vakantietijd in Zweden ontloop ik meestal ook wel en ook daarvoor is de informatie op Fora onontbeerlijk. Mijn meisje vind het ook heerlijk en dan ook vooral het Zweedse klimaat.

Zo, voorlopig laat ik het hierbij maar wie weet zien we elkaar eens "life"......

Eikenbosch

Bericht door Eikenbosch » 30 jun 2015 12:48

28, vrouw, Frankrijk
Beide in Nederland (Noord-Brabant)
Getrouwd, geen kinderen.
Onderzoek op verschillende universiteiten.
Ik denk sinds 2000/2001, tegenwoordig zo goed als dagelijks online.
Sinds we in Zweden gewoond hebben in 2009/2010 lezen we fanatiek mee. Nu we weer op het punt staan te verhuizen naar Zweden gaan we waarschijnlijk zelf wat vragen hebben, waarbij jullie advies en suggesties meer dan welkom is!
Tja, ook wij vinden de rust, ruimte en uitgestrekte bossen de belangrijkste reden om voor Zweden te kiezen. We hopen ooit, net als zoveel andere Nederlanders, een mooi boerderijtje te kopen aan een meer. Het slechts, op het begin hadden we wat moeite met de traagheid…maar daar zijn we langzaam aan ook gewend aan geraakt. Het is alleen vervelend als je erop zit te wachten ;).
Het is alweer een tijdje terug dat we in Nederland woonden, maar daar hadden we het ook prima naar onze zin. We kennen de weg, familie is dichtbij en er is goed onderwijs. Wel lijkt het of Nederland steeds drukker wordt, zowel op de weg als in het leven van de mensen om ons heen (stress). Weet alleen niet zeker of dat echt zo is, of dat ik dat maar denk omdat mijn perspectief veranderd.
Het doel is permanent te vestigen in zweden, maar je weet maar nooit, plannen kunnen veranderen.
10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?

buskis

Bericht door buskis » 30 jun 2015 16:03

Välkommen ! :D

Kirrrrrrrrsten

Bericht door Kirrrrrrrrsten » 31 jul 2015 11:06

Kirsten van Dijk, 22 jaar, vrouw obviously! Net terugverhuisd naar Kampen (In de buurt van Zwolle) na 4 jaar voor studie in Nijmegen te hebben gewoond.

Kampen, op het platteland

Ruim 4 jaar een vriend, die helemaal gek is van Zweden. Voorlopig nog geen kinderen gelukkig!

Werk is nu nog niet zo relevant. Afgelopen 4 jaar heb ik op het HBO Dramatherapie gestudeerd, komende september begin ik met de deeltijdopleiding PABO, om juf te worden, dat duurt nog twee jaar en het is de planning om daarna te gaan emigreren. Mijn vriend is autoschadehersteller (met een passie voor Amerikaanse oldtimers) en heeft ook een opleiding voor restauratie en decoratie gedaan.

Ik ben online sinds 2001 denk ik? En, zoals de meeste 'jeugd' heb ik een smartphone waarop ik online ben, dus eigenlijk de hele dag.

Ik heb Zwedenweb een paar dagen geleden ontdekt en heb veel gelezen, handige tips en Zweedse gewoonten.

Lekker cliché, rust, de ruimte tov de prijs, dat je nog echt 4 seizoenen hebt. Tot nu toe zijn we alleen in de zomer op vakantie geweest, maar dat dekt de lading niet helemaal, dus we gaan komende herfstvakantie ook eens een bezoek brengen. Voor vriend: Zweden is meer auto-minded dan NL, meer mogelijkheden om te werken aan Amerikanen/hot rods. & de schemerige luchten. Daarnaast is het niet té ver weg vanaf Nederland.
Wat slecht bevalt: moeten we nog gaan ontdekken, maar;levensonderhoud/boodschappen zijn duurder, je moet verder rijden voor voorzieningen én we hebben nnu nog geen idee hoe streng de winters zijn en hoe dat bevalt.

Het is bekend, je kan overal snel komen, familie woont hier, je kent de taal, cultuur en gebruiken.
Slecht: het is druk, vol, mensen hebben een gejaagd gevoel. Het politieke klimaat vind ik niet om over naar huis te schrijven (hoewel ik eerlijkheidshalve niet zoveel weet over de Zweedse politiek). Huizen met beweegruimte eromheen zijn niet betaalbaar.

Niet van toepassing! Mijn vriend en ik zitten nog helemaal in de oriëntatiefase, we zijn informatie aan het inwinnen, willen in september beginnen met het leren van de taal en gaan in oktober naar Zweden toe. Ik ben voor m'n opleiding nog 2 jaar (of 2,5 jaar) onder de pannen dus tijd genoeg om een weloverwogen beslissing te maken!

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?
Meer een vraag naar jullie toe; hoe oud is de gemiddelde lezer?
Ik heb het idee dat de meeste mensen óf na hun pensioen verhuizen naar Zweden, of halverwege de 40(midlifecrisis) of als ze een Zweed(se) aan de haak slaan. De informatie is daar heel erg op gericht. Wij zijn straks 24/25 en ik heb het idee dat dat niet zo gebruikelijk is...

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 31 jul 2015 12:17

Hej Kirsten,
Nu je toch nog twee jaar hebt voor je naar Zweden wil heb ik twee tips voor je:
1. Probeer in je Pabo-studie een buitenland stage te regelen (vraag bij de studiebegeleider van je Hogeschool naar de mogelijkheden in Zweden.)
2. Start met een cursus Zweeds zodat je in twee jaar tijd alvast de basis leert. Goed dat jullie dat in de planning hebben op genomen :wink:

Wat antwoord op vraag 10 betreft: ik denk dat je wel gelijk hebt, maar als je naar Zweden emigreert moet je een bepaalde som eigen geld meebrengen, voor jongeren toch wat lastiger dan voor ouderen die al wat geld gespaard hebben of een huis verkopen en zo over dat geld kunnen beschikken. Of een bedrijf opzetten en geld meenemen, waarmee je in een jaar moet aantonen dat je voor je eigen kosten kan "opdraaien", of je moet in loondienst gaan en dat zal je toch Zweeds moeten spreken en je diploma's gecertificeerd en in het Zweeds vertaald moeten krijgen. Soms moet je aanvullende opleidingen doen. Als een van de twee een baan in loondienst heeft gevonden kan de ander mee. Kortom voor heel jonge twintigers misschien toch wat lastiger, maar je kan wel je toekomst nog veel meer invullen en keuzes maken.
Succes met de plannen!

Plaats reactie