Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Hier kunt u uw algemene vragen, opmerkingen en/of verhalen over Zweden kwijt.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Hoggie

Re: Het grote 'Stel je eens voor' draadje

Bericht door Hoggie » 22 okt 2015 19:06

Leo schreef:Welkom!
Hoggie schreef: Heb je slechte gewoontes?
Ehhh, eigenwijs!
Eigenwijs? Een slechte gewoonte? ;-)
Dank je Leo!

Soms is het een slechte gewoonte...
Doorgaans pakt het goed uit :mrgreen:

Ruub

Bericht door Ruub » 28 okt 2015 21:22

Ik zal me ook maar even voorstellen. :D

1) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
Mijn naam is Rubén en ben 33 jaar. Op dit moment wonen we in Västra Ämtervik.(Värmland) en begin November gaan we verhuizen naar een gehuchtje bij Rotneros.(Ook Värmland)
2) Waar ben je geboren en waar ben je opgegroeid?
Ik ben geboren in Tegelen.(Limburg) maar opgegroeid in Zeeland. De laatste 8 jaar voor dat we naar Zweden vertrokken, heb ik in Amsterdam gewoond.
3) Wat is je burgerlijke staat? Kinderen?
Ik ben getrouwd en heb een kindje van 1,5 jaar.
4) Waar heb je allemaal gewerkt en waar werk je nu?
Ik heb altijd in de gehandicapten zorg gewerkt. In zeeland werkte ik in een vrijstaande boerderij met mensen die een verstandelijke beperking hadden en bijkomende gedragsproblemen.(veel agressie) De laatste jaren in Amsterdam heb ik in een woongroep gewerkt, met mensen die een verstandelijke beperking hebben en tevens psychiatrische problematieken zoals o.a. borderline, schizofrenie etc.
5) Sinds wanneer ben je 'online'en hoevaak ben je 'online'?
Sinds 2 weken. Ik ben er nog niet vaak omdat we nog geen internet hebben. Hier komt binnenkort verandering in.
6) Hoevaak kom je op Zwedenweb en wat doe je daar?
Wat ik hier doe, is informatie vinden, ervaringen van anderen lezen etc.
7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Wat mij het beste bevalt is de natuur! Lekker met de hond de bossen in zonder dat je eerst de auto moet pakken om ergens naartoe te gaan. Wat me ook bevalt is dat er 4 seizoenen zijn. In nederland was het afgelopen jaren één grote herfst voor mijn gevoel :( Verder gaan we in een huisje wonen met een tuin rond je heen, heerlijk!
Onze kleine zit nu op de förskolan, wat ik merk is dat hij het hier ontzettend goed heeft.(3 leidsters op 15 kinderen) En ze tevens ook te eten krijgen.
Echt slechte punten kan ik nog niet opnoemen, ik woon hier pas 2 weken...

8 ) Zelfde vraag als 7) maar dan Nederland(ers)...
Ik ga van Nederland bepaalde etenswaren missen, de gezelligheid van Amsterdam, mijn familie en vrienden, de multiculturele samenleving en dat je binnen een aantal uur het hele land hebt doorgereden, wat het makkelijk maakt om mensen te bezoeken. Wat ik niet ga missen: het gehaaste stadsleven, mijn zorgverzekering en hondenbelasting :)
9) Als je in Nederland woont: zou je in Zweden willen gaan wonen? Of Woon je in
Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?

Kan ik nog geen antwoord op geven. Mijn vrouw is Zweedse. Zij heeft 8 jaar in Nederland gewoond voor mij. En nu wilde ik het andersom gaan doen, om is te proeven hoe het is om in Zweden te wonen. Ik heb het voor mijzelf 3 jaar gegeven. In 3 jaar ben je al aardig gewent en is onze kleine 4, mochten we toch naar Nederland terug willen.(kan hij daar in groep één beginnen.)
10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten? (beantwoord die meteen zelf ook)

marccon

Bericht door marccon » 31 okt 2015 14:22

1) Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
Ik ben een man van 57, heet Marc en woon vlakbij Groningen. Na al die jaren op het forum gekeken te hebben en ook al een paar keer een vraag gesteld te hebben, vind ik het tijd worden me voor te stellen.
Geboren in Groningen en opgegroeid in Assen en Groningen.
Gelukkig getrouwd en drie prachtige kinderen die inmiddels grotendeels het huis uit zijn.
Gewerkt bij universiteiten in Groningen, Nijmegen en Wageningen en daarna als zelfstandig adviseur in de gezondheidszorg. Veel werk kan ik thuis doen en dus ook wel vanuit Zweden.
5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
Sinds begin 90-er jaren dagelijks online.
Zwedenweb ontdekt toen we op zoek waren naar een huis in Zweden. Sindsdien ook dagelijks even op Zwedenweb om in het forum de laatste dingen te lezen. En weer even het Zwedengevoel te hebben (en wat heimwee).
7) Wat bevalt je het best aan Zweden (het land en/of de mensen) en wat het slechtst?
Natuurlijk de natuur, de rust en de ruimte. De vriendelijke, behulpzame maar niet opdringerige mensen die bovendien bijna allemaal goed Engels spreken (wat als nadeel heeft dat ik nog steeds geen Zweeds leer). Ook heb ik wel bewondering voor de wijze waarop de samenleving is ingericht: de voorzieningen (gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, etc.), de geringe (althans vanuit Nederland bezien) inkomensverschillen, de tijd die er nog volop schijnt te kunnen zijn. En wat me altijd verbaast is dat ze met hun negen miljoen inwoners in veel sectoren wereldwijd meespelen: bijvoorbeeld in de maakindustrie, winkelketens, wetenschap, muziek, literatuur en film.
Het slechtst? Daar ga ik nog eens over nadenken. Iets wat ik in ieder geval niet verwacht had, is wat je vaak over Spanje hoort. De neiging om alles tot morgen uit te stellen en afspraken niet na te komen: mañana, mañana. En dat ben ik daar toch veel minder tegengekomen dan in Zweden. En is dat slecht? Soms onhandig, maar het geeft vast ook minder stress.
Tja. Ook in Nederland voel ik me wel thuis. Maar wat is het druk! En dan woon ik nog in een rustig dorpje in het Noorden.

Het meest ideaal lijkt me half in Zweden te wonen en half in Nederland. En daar gaan we langzamerhand ook naar toe hoop ik. We hebben sinds vijf jaar een heerlijk huis bij Ulricehamn waar we ons inmiddels ook echt thuis voelen. Inmiddels verblijven we daar toch wel meer dan twee maanden per jaar en dat breiden we steeds wat uit.
Als je (ook) een huis in Zweden hebt: wat voor huis is dat en waar ligt het?
We hebben een Torp uit 1868 bij Ulricehamn in de buurt. Zo'n echt rood houten huis met een mooi stuk grond er omheen. Vrij gelegen met een bos aan de achterkant en vrij uitzicht aan de voorkant en met de beste buren van de wereld op 100 meter afstand.

Vi ses! Marc

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 31 okt 2015 18:24

marccon schreef:......
Natuurlijk de natuur, de rust en de ruimte. De vriendelijke, behulpzame maar niet opdringerige mensen die bovendien bijna allemaal goed Engels spreken (wat als nadeel heeft dat ik nog steeds geen Zweeds leer). Ook heb ik wel bewondering voor de wijze waarop de samenleving is ingericht: de voorzieningen (gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, etc.), de geringe (althans vanuit Nederland bezien) inkomensverschillen, de tijd die er nog volop schijnt te kunnen zijn. En wat me altijd verbaast is dat ze met hun negen miljoen inwoners in veel sectoren wereldwijd meespelen: bijvoorbeeld in de maakindustrie, winkelketens, wetenschap, muziek, literatuur en film.
Het slechtst? Daar ga ik nog eens over nadenken. Iets wat ik in ieder geval niet verwacht had, is wat je vaak over Spanje hoort. De neiging om alles tot morgen uit te stellen en afspraken niet na te komen: mañana, mañana. En dat ben ik daar toch veel minder tegengekomen dan in Zweden. En is dat slecht? Soms onhandig, maar het geeft vast ook minder stress......
Afspraken met Zweden maken is een vak apart wat je moet leren of je leert het gewoon niet.... :wink:
Als je eenmaal door hebt hoe het werkt krijg je (bijna) alles (min of meer direct) voor elkaar, maar je moet geduld, takt en begrip hebben, of terwijl: je moet je "Lagom" opstellen. Wij zijn dat niet gewend en vinden dat alles te langzaam gaat, dus is het voor heel veel Nl-ders erg lastig. Het is precies wat je zegt in onze ogen onhandig maar het is nu eenmaal de aard en dat veranderje toch niet. Vaak nemen ze heel erg de tijd voor iets/ afspraak. Of dat nu de loodgieter, de winkelbediende of de buren zijn.

PetraMarcel

Re:

Bericht door PetraMarcel » 08 dec 2015 18:13

hoi , mijn naam is Marcel ben 38 en man

ik ben geboren vlak bij het eiland der Vikingen in het dorpje Kreileroord (in mijn paspoort en overal waar het nog meer moet staan staat gelukkig wieringermeer )

Ik ben Getrouwd met Petra vrouw 40 en geen kinderen (komen er ook niet )

zo he .... nou ik heb heel veel baantjes gehad , horeca, in de kas rozen en tomaten en sinds 2004 loodgieter gediplomeerd .

eehhhh sinds we terug zijn van vakantie of ff er voor dus rond september /oktober .
niet heel vaak online maar ook wel weer vaak genoeg .

elke dag eventjes , en dan wordt er vooral gelezen hoe en wat en waar in zweden

wij zijn natuur en outdoorliefhebbers en dat outdoor dat heb je in zweden met mooie gebieden en met" niet! "overal auto geluiden van wegen in en om het tot in de puntjes verzorgde natuurgebied van natuurmonumenten .
de mensen vond ik ook leuk niet zo druk en zo en er zijn er ook niet zo veel van op een M2
wat me niet beviel in zweden ....... eh dat weet ik ff niet zo 123 , komt vast nog wel .

in Nederland bevalt er vrij weinig alles is zo voor je geregeld en te veel betutteld overal verzinnen ze regeltjes op, en zo lekker bekrompen , en als je iets doet dan wordt je in de gaten gehouden .
volgens mij dekt dat de lading .... :mrgreen:

wij zijn druk doende om naar zweden te verhuizen , contacten leggen om als loodgieter voor me zelf te beginnen , huis verkoop klaar maken enz enz .
er valt veel uit te zoeken ook mijn diploma's enz .
mocht er nog iemand iets weten over zelfstandig loodgieteren in zweden dan houd ik mij aanbevolen .

10) al wel eens zo'n grote stap gemaakt in het leven ?

ja met mijn ouders ben ik naar Curaçao verhuisd en heb daar mijn pubertijd volbracht , opgegroeid in de Horeca en zelfstandig ondernemen ,dus dat is gelukkig al met de paplepel ingegoten
verder op in mijn familie zitten er ook wereld reizigers oa downunder waar ergens ook mensen rond lopen met mijn achternaam met een leuk motel ketentje , soort van der valk in het klein :mrgreen: verder een hoop familie die zich graag per schip verplaatsten voor hun dagelijks brood .
zelf ben ik 13 keer verhuisd dus vrees voor emigreren is er niet , we gaan het gewoon doen , al duurt het een jaar of 2 jaar maar we gaan er voor .

zo dat is ons in de notendop :eland:

N013

Bericht door N013 » 31 jan 2016 11:15

42, vrouw, Tilburg
Geboren in Tilburg, opgegroeid in Waalwijk
Samenwonend, geen kinderen, wel veel beesten
Op dit moment heb ik twee banen; sinds 16 jr sta ik voor de klas op het vmbo, heel erg leuk! En sinds 2 jaar geef ik yogalessen in mijn eigen studio, daar ben ik ook heel wat tijd aan kwijt, maar het is ontzettend leuk!
Ik denk sinds 1999. Ik ben vrijwel altijd online, hahaha
Dit is toch een voorstelrondje? Ik ben hier net nieuw. Ik ben op zoek naar informatie. Over anderhalf jaar wil ik, hopelijk wij (hangt af van zijn werk) een sabbatical van 6 mnd en die gaat die kant op. Hopelijk kan ik er in een later stadium definitief heen. Naar het noorden!
Het best: de oneindige natuur, de vrijheid in de natuur, de mensen in het noorden
Minder goed: het zuiden vind ik minder uitnodigend.
Het best: wij nemen iedereen zoals ie is, we hebben een mooi land
Het slechtst: dat eeuwige jagen, klagen, ellebogen duwen en schreeuwen
Ik zou ontzettend graag in Zweden willen wonen, over een paar jaar.
Weet ik niet, maar ik beantwoord hem vast: al van kleins af aan heeft Zweden een magische aantrekkingkracht op me. Ik moest een dertiger worden voor ik er voor het eerst kwam, maar nog altijd vind ik het er zo heerlijk als ik me als klein meisje al voorstelde.

Jaapbrons

Bericht door Jaapbrons » 19 feb 2016 14:07

Hallo allen,

Mijn naam is Jaap Brons en ben 58 jaar oud. Woon thans in Almere en zoek een leuk huis in Zweden. Ik kan mij op deze site aardig oriënteren op de diverse onderwerpen en hoop vandaag of morgen te vinden wat ik wil. Dat ene mooie plekje in dat andere land. :D :D :D :D

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 19 feb 2016 16:45

Welkom Jaap Brons op het forum.
Tja, dat leuke huis in Zweden....op dat prachtige plekje. Waar had je gedacht, wat had je gedacht, wil je klussen, wil je meer belasting betalen omdat je aan een meer zit, wil je in de middle of nowhere, is je gezondheid daar goed genoeg voor, vind je het niet erg om heel ver voor klusmateriaal te moeten rijden, wil je waterleiding of een eigen bron, durf je wel het dak op om pannen te vervangen, hoe ga je verwarmen, elektra is ook redelijk aan de prijs, is het alleen voor 4 weken ' s zomers of ook voor andere periodes, bv winter, wil je dan veel en regelmatig sneeuwruimen, dwz de hele korte of juist langere toegangsweg, naar je (afgelegen) huis. Moet het in de buurt van Nederlanders zitten of juist niet, of in de buurt van een stad of dorp? Hoe ver van een groot vliegveld? Kortom heb je al een wensenlijst gemaakt en prioriteiten gesteld? Als je er later ook wil gaan wonen als je gepensioneerd ben zal je ook weer bepaalde andere zaken moeten overwegen.
Ga een kijken op bv. hemnet.se en kijk eens naar opmerkingen als behövs renovering, e.d. Zie. Elders op het Zwedenweb naar vaktermen die te vinden zijn op zo'n huizensite.
Succes, je gaat het vast vinden!

Kirrrrrrrrsten

Bericht door Kirrrrrrrrsten » 08 mar 2016 14:02

Kirrrrrrrrsten schreef:1) A/S/L. Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
Kirsten van Dijk, 22 jaar, vrouw obviously! Net terugverhuisd naar Kampen (In de buurt van Zwolle) na 4 jaar voor studie in Nijmegen te hebben gewoond.

Kampen, op het platteland

Ruim 4 jaar een vriend, die helemaal gek is van Zweden. Voorlopig nog geen kinderen gelukkig!

Werk is nu nog niet zo relevant. Afgelopen 4 jaar heb ik op het HBO Dramatherapie gestudeerd, komende september begin ik met de deeltijdopleiding PABO, om juf te worden, dat duurt nog twee jaar en het is de planning om daarna te gaan emigreren. Mijn vriend is autoschadehersteller (met een passie voor Amerikaanse oldtimers) en heeft ook een opleiding voor restauratie en decoratie gedaan.

5) Sinds wanneer ben je 'online' en hoevaak ben je 'online'?
Ik ben online sinds 2001 denk ik? En, zoals de meeste 'jeugd' heb ik een smartphone waarop ik online ben, dus eigenlijk de hele dag.

Ik heb Zwedenweb een paar dagen geleden ontdekt en heb veel gelezen, handige tips en Zweedse gewoonten.

Lekker cliché, rust, de ruimte tov de prijs, dat je nog echt 4 seizoenen hebt. Tot nu toe zijn we alleen in de zomer op vakantie geweest, maar dat dekt de lading niet helemaal, dus we gaan komende herfstvakantie ook eens een bezoek brengen. Voor vriend: Zweden is meer auto-minded dan NL, meer mogelijkheden om te werken aan Amerikanen/hot rods. & de schemerige luchten. Daarnaast is het niet té ver weg vanaf Nederland.
Wat slecht bevalt: moeten we nog gaan ontdekken, maar;levensonderhoud/boodschappen zijn duurder, je moet verder rijden voor voorzieningen én we hebben nnu nog geen idee hoe streng de winters zijn en hoe dat bevalt.

Het is bekend, je kan overal snel komen, familie woont hier, je kent de taal, cultuur en gebruiken.
Slecht: het is druk, vol, mensen hebben een gejaagd gevoel. Het politieke klimaat vind ik niet om over naar huis te schrijven (hoewel ik eerlijkheidshalve niet zoveel weet over de Zweedse politiek). Huizen met beweegruimte eromheen zijn niet betaalbaar.

9) Woon je in Zweden: wil je ooit (weer) in Nederland leven?
Niet van toepassing! Mijn vriend en ik zitten nog helemaal in de oriëntatiefase, we zijn informatie aan het inwinnen, willen in september beginnen met het leren van de taal en gaan in oktober naar Zweden toe. Ik ben voor m'n opleiding nog 2 jaar (of 2,5 jaar) onder de pannen dus tijd genoeg om een weloverwogen beslissing te maken!

10) Welke vraag had in dit lijstje gemoeten?
Meer een vraag naar jullie toe; hoe oud is de gemiddelde lezer?
Ik heb het idee dat de meeste mensen óf na hun pensioen verhuizen naar Zweden, of halverwege de 40(midlifecrisis) of als ze een Zweed(se) aan de haak slaan. De informatie is daar heel erg op gericht. Wij zijn straks 24/25 en ik heb het idee dat dat niet zo gebruikelijk is...

Inmiddels is de situatie veranderd, PABO bleek 'm toch niet helemaal te zijn.. Nu erg in dubio over hoe we het verder gaan aanpakken. We zijn inmiddels begonnen met een taalcursus dus dat is goed. Hebben jullie nog tips qua werk e.d.? Ik heb dus dramatherapie gedaan, en stagegelopen in de volwassenpsychiatrie. Kan iemand mij iet vertellen over hoe dat zit in Zweden (psychiatrie e.d.) of is het handiger dat ik daar een nieuw draadje voor open?

CorneliePariente

Bericht door CorneliePariente » 13 mar 2016 12:18

Hejhej,

Ik ben nieuw hier en kon niet een voorstel-topic vinden dus leek dit me de beste weg :)

1) Wat is je leeftijd, M/V en waar woon je?
- 30, vrouw en ik woon nu in Utrecht.
- Geboren in Apeldoorn en daar ook opgegroeid.
- Dat is momenteel een beetje ingewikkeld, tot voor kort samenwonend (al 8/9 jaar met dezelfde persoon), maar nu even apart van elkaar.
Geen kinderen en ook geen kinderwens :)
Wél twee honden!
- Afgestudeerd op Fine Art aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht.
Nu werkzaam als ZZPer alszijnde hondenopvang- en uitlaatservice en maak en verkoop ik hondenriemen en halsbanden.
- Bijzondere vraag, online sinds het internet zo'n beetje bij de mensen thuis kwam, we waren er vroeg bij.
Nu dagelijks online, maar gelukkig niet verslaafd aan m'n telefoon.
- Vandaag is de eerste keer! En het ligt eraan hoe leuk het hier is hoe vaak ik terug ga komen, ik hoop dat het nuttig voor me gaat zijn aangezien ik een tijdje in Zweden ga wonen.
- De vriendelijke mensen, de natuur, ruimte, het weer, de rust.
En die rust en ruimte kunnen wat dat betreft soms ook weer een nadeel zijn als je in the middle of nowhere zit (zonder rijbewijs).
- Utrecht is fantastisch om te wonen! Wij hebben hier in Nederland ook mooie natuur en best een voordeel dat je overal snel kunt zijn.
Een nadeel is echt de haast van iedereen, gezeur en geklaag, drukte en mensen die zich niet aan de verkeersregels kunnen houden :)
- Ik woon nu nog in Nederland, maar ga in juli voor een maand of 8 naar Zweden om daar met sledehonden te werken.
De mensen waar ik heen ga ken ik al vijf jaar, toen ben ik daar voor het eerst geweest.
Ben in wisselende periodes variërend van 2 tot 9 weken daar geweest, nu hebben ze me gevraagd of ik voor langere tijd wil komen.
Ik ben er overigens ook los daarvan al een keer of 4/5 op vakantie geweest.
En ik heb geen idee hoe het er voor mij in de toekomst uit gaat zien, ik zou maar zo in Zweden kunnen eindigen, dat heb ik altijd al gezegd/gedacht.
Ik ga trouwens wonen in Vallbo (Undersåker), dus als er toevallig mensen zijn die daar in de buurt wonen, laat het weten!
Al zou het wel heel toevallig zijn.
- Wil je de Zweedse taal leren?
En ja dat wil ik! Heb nu de hele Duolingo 'cursus' doorlopen en ben op zoek naar aanvulling daarop, bijvoorbeeld de Basiscursus Zweeds deel 1 en 2, mocht iemand die hebben liggen en kwijt willen?! Heel graag!

En als men vragen heeft, stel ze gerust! Ik ben een open boek.

Cheers, Cornelie

Plaats reactie