Zweden legt bellen in auto beetje aan banden

Nieuws en persberichten met betrekking tot Zweden.
Hier kunnen éénmalige nieuws- of persberichten geplaatst worden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
marcelburger

Zweden legt bellen in auto beetje aan banden

Bericht door marcelburger » 30 nov 2013 08:47

Zweden legt vanaf 1 december het bellen in het verkeer aan banden. Je mag nog steeds je mobiele telefoon in de auto gebruiken, maar niet meer als dit de rijvaardigheid of je weggedrag beïnvloedt. Maar zelfs de politie weet eigenlijk niet precies hoe ze met de nieuwe wet moet omgaan. Lees meer: http://www.wereldwijzerzweden.net/2013/ ... an-banden/" ;;

buskis

Re: Zweden legt bellen in auto beetje aan banden

Bericht door buskis » 02 dec 2013 14:39

Voor zover ik weet geldt dit alleen nog voor SMS'sen tijdens het autorijden, dat is nu verboden.

madcap

Bericht door madcap » 02 dec 2013 17:45

Ik heb altijd al afgevraagd hoe je kunt sms-en en autorijden tegelijk...

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 02 dec 2013 17:54

Een hand aan het stuur, in de andere hand de mobiel en typen.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 dec 2013 00:06

Snöskoter schreef:Een hand aan het stuur, in de andere hand de mobiel en typen.
:D :D Dat gaat Madcap morgen meteen proberen. Boete is overigens 3000 kronen. Niet mals.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 03 dec 2013 23:54

Sowieso is het bellen op zich meer afleidend dan of je dat handsfree doet of niet.

Als Madcap smsen en autorijden tegelijk wil oefenen is er nog 'n optie: met de knieën sturen en dan kun je met 2 handen de mobiel bedienen...

Hönshus

Bericht door Hönshus » 04 dec 2013 07:50

Leo schreef:Overigens gaat het niet alleen om SMS-en, ook praten in de telefoon kan een boete opleveren als je daardoor niet meer in staat bent om je voertuig naar behoren te beheersen.
Ook film kijken, spelletjes spelen, je navigatiesysteem bedienen tijdens het rijden of een gevallen telefoon van de grond op rapen tijdens het rijden mag de bestuurder van een voertuig nu officieël niet meer doen.
Op de E4 is de eerste bestuurder al aangehouden omdat de rijstijl door 'bellen tijdens rijden' zodanig negatief werd beïnvloed dat de poltieagent in kwestie vond dat de ietwat onduidelijke regels in dit geval toch echt van toepassing waren :wink:

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 04 dec 2013 14:37

Ik zag het ook op de tv...
Maar ik denk dat het inderdaad wel heel erg onduidelijk is wat de wet zegt.
Je mag alles, zolang het maar niet je rijgedrag negatief beinvloedt... dat zou dan willen zeggen dat je gewoon je snelheid houdt, niet gaat zigzaggen over de weg etc... waarschijnlijk kan je er dan wel onderuit komen als je advokaat kan aantonen dat je altijd zigzagt of zo ;) maar alle gekheid op een stokje... het is niet eenduidig.
Ik stel mijn navigator ook al rijdend in... soms is het gewoon niet makkelijk om te stoppen... sms'en doe ik niet tijdens het rijden... ik sms vrijwel nooit... bellen wel via de handsfree aan de zonneklep... en dat mag... als je rijgedrag niet te negatief beinvloed wordt dus...
tja...

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 04 dec 2013 15:04

In Nederland ging het overigens hetzelfde: vóór het verbod op niet-handsfree-bellen was dat gewoon een artikel 5 overtreding en met name belangrijk als het mis ging.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 04 dec 2013 16:11

Als ik achter het stuur zit valt het me steeds weer op, dat er mensen vóór je rijden of naast je rijden, die al een tijdje licht slingeren. Als je dan een blik naar opzij werpt (niet letterlijk natuurlijk... :peace: ) zie je regelmatig dat de bestuurder met zijn mobiel bezig is. (naast: bezig met een kaart, een bakje, koffie, een boterham, zijn bijrijder, de dvdspeler, opmaken, of wat dan ook) :whooo: .
Eerst dacht ik dan, dat ik met "een bestuurder met een glaasje" op te maken had. Sinds ik er actief op ben gaan letten, merk ik dat steeds vaker mobieltjes de oorzaak zijn van slingerend rijgedrag. Geen wonder dus dat men die actie in Nederland van start heeft laten gegaan met zoek een P op als je multimedia of socio-media wil gebruiken. Wellicht werkt zo'n actie effectiever dan boetes. De BOB- actie heeft, eigenlijk tot mijn verbazing , ook geleid tot minder aangeschoten/dronken bestuurders achter het stuur...naast grootscheepse alkohol controles natuurlijk... :peace: Ik vraag me af of in Zweden de mensen ook nog steeds met hun handen aan het mobieltjes zitten en niet aan het stuur...als het sneeuwt of glad is... Ik weet het, je kunt ook gaan glijden, als je wel met je handen aan het stuur zit, maar toch...Na kerst gaan we weer naar Zweden ben benieuwd of ik daar ook veel slingerende mobieltjes-bestuurders zie. (Als we tenminste genoeg auto's vóór ons zien of voorbij rijden. :wink: ).

Plaats reactie