Zweden legt bellen in auto beetje aan banden

Nieuws en persberichten met betrekking tot Zweden.
Hier kunnen éénmalige nieuws- of persberichten geplaatst worden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
RichardWessels

Re: Zweden legt bellen in auto beetje aan banden

Bericht door RichardWessels » 23 jun 2014 12:47

Hönshus schreef: Film kijken, spelletjes spelen :wink:
Volgens mij is het een verplichting voor iedere autofabrikant dat in de console van je dashboard geen films, video's afgespeeld kunnen worden? Haha, zou te erg voor woorden zijn dat je een film kunt kijken onder het autorijden :P dan gebeuren de grootste ongelukken... :D

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 03 okt 2014 23:54

Op een kruispunt in Lidsbron (Värmland) reed een bellende en daardoor iets uit de koers geraakte automobiliste mij als fietser zowat van de sokken. Was ik van woede zowat in staat om haar sim-kaartje daar in het meer te smijten!
In mijn auto: alleen een dashboard en verder helemaal niets, zelfs de radio gaat uit tijdens het rijden, die leidt me al af. Goed en strak op de weg letten.
Nog vorige maand was ik op fietstocht door Ierland: echt iederéén droeg daar een autogordel en niet ééntje gezien al rijdend met een telefoon aan het oor! Hoe heeft men het daar voor mekaar gekregen? Ik had alleen een eenvoudig mobieltje (dus zonder internet) bij me en ging uitsluitend stilstaan om m'n vrouw te bellen.

Afbeelding

Op de foto: zelfs Värmland fietst mee.

Orange_Viking
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden
Contacteer:

Bericht door Orange_Viking » 05 okt 2014 12:57

Martin E. van Doornik schreef:Op een kruispunt in Lidsbron (Värmland) reed een bellende en daardoor iets uit de koers geraakte automobiliste mij als fietser zowat van de sokken. Was ik van woede zowat in staat om haar sim-kaartje daar in het meer te smijten!
In mijn auto: alleen een dashboard en verder helemaal niets, zelfs de radio gaat uit tijdens het rijden, die leidt me al af. Goed en strak op de weg letten.
Nog vorige maand was ik op fietstocht door Ierland: echt iederéén droeg daar een autogordel en niet ééntje gezien al rijdend met een telefoon aan het oor! Hoe heeft men het daar voor mekaar gekregen? Ik had alleen een eenvoudig mobieltje (dus zonder internet) bij me en ging uitsluitend stilstaan om m'n vrouw te bellen.
Op de foto: zelfs Värmland fietst mee.
Heel simpel Martin. In ierland kost de eerste overtreding € 1.000 en de volgend €2.000.
Je kunt zelfs tot 3 maanden celstraf krijgen. Volgens mij let je dan wel goed op.

Ter verduidelijking. In Ierland mag zelfs je telefoon niet in de hand houden terwijl je rijdt. Zelfs als je hem niet gebruikt :peace:

Ik vind het ook verbazingwekkend dat een land als Zweden dat zoveel veiligheidsmaatregeln heeft op het gebied van verkeer
nog steeds blijft ontkennen dat het gebruik van een mobiel tijdens het autorijden gevaarlijk is
Afbeelding Frank "Orange Viking"
http://www.ZwedenLinks.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ZwedenStuga.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.OrangeViking.com" onclick="window.open(this.href);return false; (ons vakantiehuis)

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 05 okt 2014 15:14

Orange_Viking schreef: Ik vind het ook verbazingwekkend dat een land als Zweden dat zoveel veiligheidsmaatregeln heeft op het gebied van verkeer
nog steeds blijft ontkennen dat het gebruik van een mobiel tijdens het autorijden gevaarlijk is
Ik heb zelf een handsfree installatie in de auto, maar ik begrijp het verbod toch niet helemaal... je mag je wel scheren tijdens het rijden... je haar kammen, eten, drinken, de navigator instellen en nog een heleboel andere dingen waarop ik niet nader zal ingaan.... maar telefoneren is uit den boze... ja, het zal dan wel denk ik altijd.

BramH

Bericht door BramH » 05 okt 2014 16:25

Ook ik heb me verbaasd de laatste keer in Stockholm hoeveel mensen er bellend rijden. Wat het nog vreemder maakt is dat de Zweden te voet 'allemaal' gebruik maken van oordopjes en microfoontje wanneer ze bellen, maar in de auto juist het toestel in de hand nemen. Moet ik erbij vermelden dat me dit in Umea en Norrkoping niet zo is opgevallen, al was daar ook een stuk minder verkeer. Is dit iets wat voornamelijk in de grote steden gebeurt of is het volume daar gewoon groter dat je er meer van ziet vraag ik me af.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 05 okt 2014 21:59

Een (telefoon)gesprek, zelfs handsfree, leidt veel meer af dan zelf even snel iets anders doen. Met een (telefoon)gesprek ben je ook geconcentreerd bezig met het gesprek en dus veel minder met het verkeer. Haar kammen bv kost je veel minder concentratie, alleen een beweging wat je dagelijks doet en een snelle kijk in de spiegel.
Maar ja, het wordt door (bijna?) geen enkel land erkend dat het gesprek op zich het gevaar is en niet het in de hand houden van de telefoon. (Je mag zelfs autorijden als je maar een arm hebt.)

buskis

Bericht door buskis » 07 okt 2014 18:23

Nou vlak dat allemaal niet uit hoor, want er zijn in zeven maanden al 34 boetes uitgedeeld voor het gebruik van een mobile telefoon in de auto in Zweden.
Dan moet je toch echt wel uitkijken met dat bellen hoor, want er wordt zeer streng op gekontroleerd.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 17 okt 2014 10:54

:eland: dat is een goeie.....

Plaats reactie