Kwakkelwinter stuurt sneeuwsportkampioenschap in de war

Nieuws en persberichten met betrekking tot Zweden.
Hier kunnen éénmalige nieuws- of persberichten geplaatst worden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
marcelburger

Kwakkelwinter stuurt sneeuwsportkampioenschap in de war

Bericht door marcelburger » 02 jan 2014 13:08

Plan je je wintersportvakantie in Zweden, zorg dan dat je in het binnenland terechtkomt. Gebrek aan sneeuw in het zuidelijk kustgebied van het noorden van Zweden dwingt het Zweeds wintersportkampioenschap daar tot creativiteit. Langlaufen, sneeuwscootercross en oriëntatie op ski’s moeten waarschijnlijk tot honderden kilometers van Svenska Mästerkapen (SM)-winterstad Umeå worden gedaan. Lees ook: http://www.wereldwijzerzweden.net/2014/ ... in-de-war/" ;; Zoek de bergen van Jämtland of het binnenland van Noord-Zweden op, en je kunt als het goed is opgelucht de latten onderbinden.

Snöskoter

Re: Kwakkelwinter stuurt sneeuwsportkampioenschap in de war

Bericht door Snöskoter » 02 jan 2014 13:20

Ik ga pas midden tot eind maart en dan zo bij Sorsele en Gällivare en tegen de Noorse grens.
Dus ik maak mij nog geen zorgen voor mijn sneeuwscootervakantie.

Hier is overigens goed te zien waar hoeveel sneeuw is.

advgroen

Bericht door advgroen » 02 jan 2014 15:30

marcelburger schreef:Plan je je wintersportvakantie in Zweden, zorg dan dat je in het binnenland terechtkomt. Gebrek aan sneeuw in het zuidelijk kustgebied van het noorden van Zweden dwingt het Zweeds wintersportkampioenschap daar tot creativiteit. Langlaufen, sneeuwscootercross en oriëntatie op ski’s moeten waarschijnlijk tot honderden kilometers van Svenska Mästerkapen (SM)-winterstad Umeå worden gedaan. Lees ook: http://www.wereldwijzerzweden.net/2014/ ... in-de-war/" ;; Zoek de bergen van Jämtland of het binnenland van Noord-Zweden op, en je kunt als het goed is opgelucht de latten onderbinden.

Hier in Sundsvall is het inderdaad ook kwakkelen met de sneeuw. Dat was vorig jaar wel anders!

Vandaag regent het weer eens en is het plusgraden, de komende dagen verandert dat nog niet... daar gaan mijn plannen om dit jaar "tijdig" te beginnen met mijn eerste langlauflessen, zodat ik "klaar" zou zijn met de basistechnieken voor de vårvinter. ;)

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 02 jan 2014 15:57

Je zou al vast thuis droog kunnen oefenen als voorbereiding op het langlaufen....diep door de knieën, 10 tot 40 malen links en rechts de grond aan tikken, twee per dag wel opbouwen natuurlijk. Daarnaast met rechte rug tegen muur, langs de muur glijden tot je knieën een rechte hoek (90) maken en dan zo lekker een tijdje blijven hangen. Steeds langer volhouden, dan gaat het steeds beter. Probeer ook de evenwichtsoefening, op een been staan en dan langzaam dat standbeen buigen, houd je evenwichtig heel goed terwijl je buigt. dan op je andere been en ook weer langzaam op je standbeen naar beneden. Doe je het elke dag dan heb je aanzienlijk minder spierpijn en ben je al een beetje gewend om je evenwicht te bewaren als je op de lange lat met de ene voet glijdt en de andere optilt en afzet.

advgroen

Bericht door advgroen » 02 jan 2014 16:51

solvik schreef:Je zou al vast thuis droog kunnen oefenen als voorbereiding op het langlaufen....diep door de knieën, 10 tot 40 malen links en rechts de grond aan tikken, twee per dag wel opbouwen natuurlijk. Daarnaast met rechte rug tegen muur, langs de muur glijden tot je knieën een rechte hoek (90) maken en dan zo lekker een tijdje blijven hangen. Steeds langer volhouden, dan gaat het steeds beter. Probeer ook de evenwichtsoefening, op een been staan en dan langzaam dat standbeen buigen, houd je evenwichtig heel goed terwijl je buigt. dan op je andere been en ook weer langzaam op je standbeen naar beneden. Doe je het elke dag dan heb je aanzienlijk minder spierpijn en ben je al een beetje gewend om je evenwicht te bewaren als je op de lange lat met de ene voet glijdt en de andere optilt en afzet.
Bedankt voor de tips! Ik was al begonnen om in de sportschool extra te trainen op mijn triceps en buikspieren. Ik heb begrepen dat extra trainen op buikspieren sowieso altijd wel goed is, maar de triceps worden nog wel eens genegeerd. Terwijl je die bij het langlaufen echt wel schijnt te gebruiken. ;) Ik ga dat muurhangen eens proberen en die evenwichtsoefening kan ook geen kwaad, want mijn balansgevoel is echt nog BAL. ;P

PS: maar stiekem blijf ik natuurlijk wel hopen op een flink pak sneeuw dat gewoon blijft liggen... of 10 graden vorst waarbij mijn skidklubb zelf de sneeuwkanonnen aanzet. ;)

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 02 jan 2014 17:41

Klinkt als ook goede oefening om me voor te bereiden op mijn sneeuwscootertocht. Ik was al begonnen met steeds zwaardere squats te doen (met van die elastieken om het steeds zwaarder te kunnen maken). Want ook op de sneeuwscooter heb je te maken met staan, buigen door de knieën en evenwicht. Met name in de diepe sneeuw en in de bergen (als je traverseert over de berghelling).
Ik denk dat ik de genoemde oefeningen nu ook op ga pakken.

madcap

Bericht door madcap » 02 jan 2014 21:44

Ik ben ergens wel blij dat er geen sneeuw ligt, zijn er ook geen stinkende herrieschoppende sneeuwscooters :mrgreen:

Plaats reactie