SFI op de schop

Nieuws en persberichten met betrekking tot Zweden.
Hier kunnen éénmalige nieuws- of persberichten geplaatst worden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
buskis

Re: SFI op de schop

Bericht door buskis » 12 mar 2015 13:12

Zo lang en nu nog hoogopgeleiden en analfabeten in dezelfde klas zitten , kan het gauw beter dacht ik.

Franck Kokke
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Franck Kokke » 12 mar 2015 19:22

buskis schreef:Zo lang en nu nog hoogopgeleiden en analfabeten in dezelfde klas zitten , kan het gauw beter dacht ik.
Tjenare

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wil niet zeggen dat ik nou zo ''hoog'' opgeleid ben maar ik vond het een eer om tussen ''analfabeten'' in de klas te zitten. Het opent je ogen en geeft een betere kijk op wat er om je heen gebeurd. En dat zouden meer Zweden (en Nederlanders) eens moeten doen!

Je durft nauwelijks nog te zeggen dat je vanwege natuur of wat dan ook verhuist bent naar Zweden. Als je de ellende hoort waarom deze mensen uiteindelijk in Zweden terecht zijn gekomen, Zweden dat nota bene vaak hun eerste landkeuze niet is.
Groeten, Franck

buskis

Bericht door buskis » 12 mar 2015 22:06

Franck Kokke schreef: . Als je de ellende hoort waarom deze mensen uiteindelijk in Zweden terecht zijn gekomen, Zweden dat nota bene vaak hun eerste landkeuze niet is.
Ook hier zitten hoogopgeleiden tussen en dat was wat ik bedoelde, en niet waar jij op doelt :-?

dessert71

Bericht door dessert71 » 13 mar 2015 00:29

Als de meeste niet europeanen zich eens gaan aanpassen zou ook al veel helpen. genoeg ervaring gehad dat ze gewoon lak aan de regels hebben en er alleen zijn om het gratis geld wat de staat hen geeft

madcap

Bericht door madcap » 13 mar 2015 11:43

dessert71 schreef:Als de meeste niet europeanen zich eens gaan aanpassen zou ook al veel helpen. genoeg ervaring gehad dat ze gewoon lak aan de regels hebben en er alleen zijn om het gratis geld wat de staat hen geeft
(Zou ik ook doen. Als er wat weggegeven wordt lijkt me de keuze heel simpel.) Wat ik jammer vind ik dat er niet een soort conversatiecursus voor gevorderden bestaat, tenminste hier niet. Dan kun je je vaardigheden uitbouwen. Als je gemakkelijker praat leg je ook makkelijker contacten.

dessert71

Bericht door dessert71 » 13 mar 2015 12:27

ok, als ze mij 8000 elke maand gaven zou ik ook zwijgen, maar om het meteen te verpesten voor anderen die wel willen leren is onbeschoft en dat is mijn ervaring. er werd geen zweeds gepraat maar arabisch. en de leraar kon erop hameren wat ze wilden, niemand die er zich iets van aantrok. 1 van de redenen was dat ik gestopt was met dat sfi gebeuren is ook simpel. er was 1 persoon van irak, daar kon ik best mee opschieten. zweeds sprak die niet ( ook al was hij al 5 jaar hier) kregen de 2c test. ik spreek niet vloeiend zweeds maar red me wel. die gast kreeg een c. wat duid erop dat hij zich wel red. ik kreeg een e. wat erop duid ik spreek geen zweeds. gelukkig vond ik werk en toen kwam ik erachter dat wat je leert in sfi, je helemaal niks aan hebt op de arbeidsmarkt

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 13 mar 2015 13:15

Leo schreef:Hoorde op de zweedse radio dat er veranderingen gaan komen in SFI. Zo krijgen velen nu in de praktijk niet het onderwijs waar ze op papier recht op hebben. Er zouden ook betere mogeljkheden komen om SFI te combineren met stage of werk. Of het allemaal echt zo mooi wordt en of er ook keerzijdes aan zitten viel nog niet op te maken.
Wat ik in mijn praktijk wel een begrenzing vond was dat blijkbaar elke gemeente een vorm van SFI dient aan te bieden. Soms zijn de groepen veel te klein om effectief te kunnen onderwijzen. Voor mij zou het bijv. ook geen probleem zijn om dat soort onderwijs in Göteborg te volgen. Dat zou een mogelijkheid zijn om de leerwegen te organiseren afhankelijk van voorkennis, opleidingsnivo en wellicht land van herkomst.

buskis

Bericht door buskis » 13 mar 2015 13:16

dessert71 schreef: er werd geen zweeds gepraat maar arabisch. en de leraar kon erop hameren wat ze wilden, niemand die er zich iets van aantrok.
Dit gebeurd maar al te vaak en veel leraren kappen er dan ook mee.

Laatst werd ivm een Sfi les naar het nieuws geluisterd, toevallig kwam de herdenking van Auschwitz er in voor. Toen ging een leerling hier op in en ontkende de holocaust.
De leraar vond een discussie hier over niet op zijn plaats maar de leerling ging er luidkeels op door,met als gevolg dat hij de klas werd uitgestuurd.
Daarna werd de leraar op het matje geroepen en kreeg een reprimande.

Hier wil ik mee zeggen dat men als Sfi-leraar tussen twee vuren in zit, je kan en mag het dus nooit goed doen.

madcap

Bericht door madcap » 14 mar 2015 00:14

buskis schreef:
dessert71 schreef: er werd geen zweeds gepraat maar arabisch. en de leraar kon erop hameren wat ze wilden, niemand die er zich iets van aantrok.
Dit gebeurd maar al te vaak en veel leraren kappen er dan ook mee.

Laatst werd ivm een Sfi les naar het nieuws geluisterd, toevallig kwam de herdenking van Auschwitz er in voor. Toen ging een leerling hier op in en ontkende de holocaust.
De leraar vond een discussie hier over niet op zijn plaats maar de leerling ging er luidkeels op door,met als gevolg dat hij de klas werd uitgestuurd.
Daarna werd de leraar op het matje geroepen en kreeg een reprimande.

Hier wil ik mee zeggen dat men als Sfi-leraar tussen twee vuren in zit, je kan en mag het dus nooit goed doen.
Mm, echt Zweeds...

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 16 mar 2015 09:47

dessert71 schreef:ok, als ze mij 8000 elke maand gaven zou ik ook zwijgen
Geen prikkel dat je daadwerkelijk de SFI cursus met goed resultaat moet afronden? Weet niet of die SFI bonus nog aktueel is, maar daar werd een beloning gekoppeld aan het afronden van de curus, niet voor het aanwezig zijn.

Plaats reactie