Geen Lucia te vinden?

Nieuws en persberichten met betrekking tot Zweden.
Hier kunnen éénmalige nieuws- of persberichten geplaatst worden.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Geen Lucia te vinden?

Bericht door Erwin_01 » 19 nov 2017 11:17

tja... groots en spectaculair hoeft voor mij totaal niet... dan kom ik zeker niet uit mijn huis :inno01:
Maar ook voor kleine dingen niet... ik kan het enthousiasme nooit opbrengen om daar nu echt voor op pad te gaan, terwijl je binnen zo heerlijk op de bank kan zitten, met een boek, eventueel de radio op de achtergrond op een zender/programma wat ik graag mag horen (vooral niets nederlands, met dat geroep en geschreeuw)...
Carneval is dus iets waar ik helemaal van gruwel...... ik probeer te begrijpen dat mensen het leuk vinden om zich wezenloos te bezuipen en gek te doen, onder de verschuiling van een masker en gekker kleding... maar ik ben er , ondanks dat ik al ruim meer dan een halve eeuw op deze planeet rondloop, nog steeds niet echt helemaal achter..... :rendier:

Gelukkig voor veel organisaties vinden mensen het leuk om naar buiten te gaan, om aan die "manifestaties" deel te nemen... waren ze allemaal zoals ik, dan bestond dit niet.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 19 nov 2017 17:25

Erwin_01 schreef:
19 nov 2017 11:17
Carneval is dus iets waar ik helemaal van gruwel...... ik probeer te begrijpen dat mensen het leuk vinden om zich wezenloos te bezuipen en gek te doen, onder de verschuiling van een masker en gekker kleding... maar ik ben er , ondanks dat ik al ruim meer dan een halve eeuw op deze planeet rondloop, nog steeds niet echt helemaal achter..... :rendier:
Carnaval (of vastelaovend) is en blijft voor een buitenstaanders ook niet mogelijk om het te begrijpen. En al helemaal niet als er over gedacht wordt als een zuipfeest en dat alles maar mag achter een masker. Ik kan het je dus ook niet uitleggen, het gaat om een bepaald gevoel, de sfeer en verbondenheid.

En wat noemen we groots en spectaculair? Is een boot die aankomt met Sint en een paar (Zwarte!) Pieten(niet alleen landelijk, maar ook in de dorpen en steden) groots en spectaculair? Toch lopen hele dorpen en steden leeg om er met de kids bij te kunnen zijn.
Ook Sint Maarten vuren en in andere regio's de paasvuren zijn niet echt groots en spectaculair in mijn ogen, maar ook daar gaan toch altijd weer veel mensen heen.
Lokale festivals hier, noem ik niet groots en spectaculair (geen Pinkpop, weinig echt bekende namen), maar toch zijn ze altijd erg goed bezocht.
Maar ook nog kleinere gelegenheden worden goed bezocht. Al is het maar de ijsboer aan de rivier in de zomer.

friejoo

Bericht door friejoo » 23 nov 2017 11:47

In de Arvika Tidning stond deze week nog een 'verkiezing' voor Santa Lucia van 5 uitgekozen meisjes waar je op kunt stemmen. Geen gebrek dus.
Zelf zing ik in een koor met vrouwen en mannen en wij vieren 10 December St. Lucia. We treden dan op en 1 van de dames is Lucia. Wel met een kroon met el. licht. Vorig jaar heb ik voor het eerst meegedaan in zo'n lange witte jurk. Ik vond het heel mooi om mee te maken.

buskis

Bericht door buskis » 23 nov 2017 12:04

Erwin_01 schreef:
19 nov 2017 11:17
tja... groots en spectaculair hoeft voor mij totaal niet... dan kom ik zeker niet uit mijn huis :inno01:
Snöskoter schreef:
19 nov 2017 17:25
En wat noemen we groots en spectaculair?
Er wordt niet begrepen wat ik bedoelde, dus laat maar.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 nov 2017 13:51

Als je denkt dat we het niet begrijpen, leg het dan uit, als je het de moeite waard vind...

buskis

Bericht door buskis » 23 nov 2017 14:01

Valt helaas niet uit te leggen aan sommige NL'lers die niet in Zweden wonen.
Vandaar ''dus laat maar''.
Laatst gewijzigd door buskis op 23 nov 2017 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 nov 2017 14:04

OK, jammer dat je niet de moeite neemt.....
Een echte Zweed zou het waarschijnlijk wel proberen uit te leggen denk ik ;)

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 nov 2017 14:08

buskis schreef:
17 nov 2017 15:49
Erwin_01 schreef:
17 nov 2017 13:54
Ik vind het altijd wonderlijk dat je voor bepaalde evenementen zoveel mensen op straat krijgt... mijn eerste gedachte daarbij is altijd dat ze mij zo gek niet krijgen om daarvoor naar buiten te gaan...... zal vast wel aan mij liggen hoor :peace:
Nee hoor, dat ligt hem aan je nederlands zijn.
Hier in Zweden is men meestal met veel minder tevreden dan in NL
In NL moet alles groots en spectaculair zijn , voor eenvoudige zaken heeft men geen intresse.
Dit is de posting waar het over gaat volgens mij..... en na het 3x gelezen te hebben denk ik toch echt dat ik het wel begrijp....

Daardoor schreef ik ook wat ik schreef.... dat ik nooit naar buiten ga voor een "evenement" wat het ook zijn mag.
Jouw stelling dat de nederlandse bevolking alleen voor dingen met veel glitter en glamour naar buiten gaan of alleen voor dingen die ook op de tv zouden komen naar buiten gaan, onderschrijf ik volledig..... dat is namelijk wat mij erg stoort aan Nederland.... iets gewoons is nooit goed genoeg. Maar.... laat inderdaad maar. want jouw reactie op wat ik schreef toont ook aan dat je mí´j niet begreep met wat ik wilde zeggen :peace:

buskis

Bericht door buskis » 23 nov 2017 14:55

Precies zoals je schrijft ! '' iets gewoons is nooit goed genoeg''
Een wederzijds misverstand dus, mijn excuses daar voor.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 23 nov 2017 15:29

:peace: OK

Plaats reactie