Verlichting auto

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 2952
Lid geworden op: 09 aug 2002 02:00
Locatie: Zeeland, Nederland

Verlichting auto

Bericht door Erwin_01 » 30 sep 2011 16:23

Ik heb een vraag over de verplichte dagrijlichten die moeten branden als je op de weg bent in o.m. Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland etc...

Ik heb een nieuwe auto gekocht, en die heeft dagrijlichten. Ze gaan automatisch aan als je de contactsleutel omdraait. Erg fijn, MAAR..... om een of andere duistere reden zijn het alleen voorlichten die branden... dus helemaal geen rode achterlichten :o (en het is geen fout, heb het de dealer gevraagd).
Ik heb op de website van transportsyrelsen zitten kijken, de brochure "Välj rätt
fordonsbelysning" neergeladen, maar ik kan nergens iets specifieks over achterlichten vinden die al dan niet moeten branden. Nu weet ik dat de Zweedse auto's waarmee ik al gereden heb, steeds ook de achterlichten branden... maar MOET dit?
Het is wel belangrijk...
Tot nu toe had ik het automatisme om steeds bij het starten de lichten (Halvljus) te ontsteken... dus ik kan dat uiteraard gewoon blijven doen... als die daglichtjes van Škoda voldoende zijn (dat lijkt zo, volgens de brochure) én er moet geen achterlicht branden, is het uiteraard voordeliger, omdat je hoofdverlichting langer mee zal gaan, en bovendien makkelijker...

Ik ben benieuwd of iemand hier wat meer over weet.
Alvast bedankt! :)

walter
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1777
Lid geworden op: 22 aug 2002 02:00
Land: Nederland

Re: Verlichting auto

Bericht door walter » 30 sep 2011 16:39

De ANWB heeft het bij Zweden alleen over dimlicht en dat is voorverlichting, niet achter. Jouw auto zou dus gewoon in Zweden kunnen rijden (volgens de ANWB :wink: ).
Verlichting
  • - Ook overdag moet met dimlicht gereden worden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
    - Bij slecht zicht ten gevolge van mist, sneeuwval of regen mag mistlicht worden gebruikt.
    - Voor mag mistlicht niet samen worden gebruikt met dimlicht.
    - Mistlicht achter mag het achteropkomend verkeer niet verblinden.
    - Het voornemen om in te halen moet kenbaar gemaakt worden door een geluids- of lichtsignaal behalve in de bebouwde kom of bij druk verkeer.
    - Het is niet verplicht een set reservelampen in de auto te hebben

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2007 11:20
Locatie: Kungälv
Contacteer:

Re: Verlichting auto

Bericht door mpostma » 30 sep 2011 17:47

Zweden heeft verplichting tot dagrijverlichting (DRL ofwel Varselljus). DAt gaat alleen over de koplmampen. Indien een auto geen varselljus heeft, is het alternatiief om de gewone dimlichten aan te zetten.

DRL gaat alleen over de verlichting aan voorzijde. Achter hoeft dus niet.

De wet:

Belysning
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.
Belysning vid färd på väg
68 § strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).


69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).


Ändrad 2009-10-20 gm SFS 2009:960, ikraft 2009-10-15

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.



71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.


72 § Vid färd på väg får dimbakljus användas endast i dimma, vid kraftig nederbörd eller under därmed jämförliga siktförhållanden och på sådant sätt att förare av bakomvarande fordon inte bländas.


73 § Ett fordon som inte skall vara utrustat med lyktor eller strålkastare skall vid färd på väg under mörker, i skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt ha en lykta som visar vitt eller gult ljus framåt och en som visar rött ljus bakåt. Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt. Om det är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet får ljuset visas framåt och bakåt från samma lykta.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte sådana vägtrafikanter som avses i 1 kap. 4 § första och andra styckena.


74 § När ett fordon har stannats eller parkerats på en väg skall fordonets parkerings- och baklyktor vara tända under mörker, skymning eller gryning och i övrigt när väderleken eller andra omständigheter gör det nödvändigt för att andra trafikanter skall uppmärksamma det.
Om fordonet inte är utrustat med parkerings- eller baklyktor skall det i stället ha annan belysning som är föreskriven för fordonet tänd. För ett fordon för vilket det saknas särskilda föreskrifter om lyktor eller strålkastare skall bestämmelserna i 73 § tillämpas. I övrigt får inga andra lyktor eller strålkastare än parkeringslyktor, baklyktor eller skyltlyktor vara tända.
Om ett motordrivet fordon, som är högst sex meter långt och två meter brett, parkeras längs kanten på en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, är det tillräckligt att parkerings- och baklyktor mot vägens mitt hålls tända, om inte ett annat fordon är kopplat till fordonet.


75 § Bestämmelserna i 74 § gäller inte om vägen är så väl belyst att fordonet ändå kan uppmärksammas tydligt på tillräckligt avstånd eller om fordonet stannats eller parkerats utanför körbanan och vägrenen.
Inte heller behöver belysning vara tänd på tvåhjuliga cyklar, mopeder eller motorcyklar utan sidvagn, om fordonet stannats eller parkerats längs vägens yttersta kant.


76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.

Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2009:960).

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1607
Lid geworden op: 21 mei 2009 02:45

Re: Verlichting auto

Bericht door Nausea » 30 sep 2011 18:47

Je mag dus NIET dimljus (mistlicht aan de VOORkant) en halvljus (dimlicht) gelijktijdig aan hebben. En er is een verschil tussen LYKTA en STRÅLKASTARE. Nu je dat weet, lees de lagtext nog een keer. En volgens mij is het gewoon conform de regels binnen de EU omdat als een model in 1 land is goedgekeurd dan geldt dat in alle EU-landen.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

bous_nl

Re: Verlichting auto

Bericht door bous_nl » 30 sep 2011 23:51

ik rij sinds 1984 met auto's waarvan het licht, als ik het contact aan zet, gaat branden. voorheen waren dat steeds Volvo's, maar zelfs een Audi (ergens rond 2002) en nu de Skoda (bj 2010) heeft dat geintje. trouwens ook de Alfa 145 van mijn vrouw kent het.
gewoon de lichtknop op dimlicht: contact aan/motor loopt, lichten branden op dimlicht. contact uit/motor stop, lichten zijn uit.
't zit 'm in één relaistje in het circuit.

naast het dagrijdlicht moeten de allernieuwste auto's in NL een schakeling hebben die het dimlicht (bij te weinig daglicht) automatisch aanzet. bagger idee, want wat doet die schakeling bij mist of laagstaande zon?

ga gewoon voor safe. altijd dimlicht aan.

Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1334
Lid geworden op: 14 jun 2001 02:00
Land: Zweden
Locatie: Östergötland,Zweden

Re: Verlichting auto

Bericht door Ernst » 01 okt 2011 09:55

Nu kan het mbt dit topic het volgende ook handig zijn:
(Nausea gaf het al aan in zijn reactie)

Zweeds - Nederlands
Dimljus - Mistlampen (dus geen dimlicht)
Halvjus - Dimlicht
Helljus - Grootlicht
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 2952
Lid geworden op: 09 aug 2002 02:00
Locatie: Zeeland, Nederland

Re: Verlichting auto

Bericht door Erwin_01 » 01 okt 2011 10:04

OK, bedankt voor de verduidelijking en de informatie...
Ik begrijp dus dat je overdag geen halvljus aan moet hebben als de dagrijlampen voor branden. De achterlichten hoeven dus overdag, bij voldoende licht, niet te branden.

In het instructieboekje zijn ze nl zoals altijd erg voorzichtig...
I några länder kräver de nationella lagbestämmelserna att när funktionen varselljus
är aktiverad ska även parkeringsljuset bak lysa tillsammans med de separata
lamporna för varselljuset.

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1607
Lid geworden op: 21 mei 2009 02:45

Re: Verlichting auto

Bericht door Nausea » 01 okt 2011 12:34

Erwin_01 schreef:OK, bedankt voor de verduidelijking en de informatie...
Ik begrijp dus dat je overdag geen halvljus aan moet hebben als de dagrijlampen voor branden. De achterlichten hoeven dus overdag, bij voldoende licht, niet te branden.

In het instructieboekje zijn ze nl zoals altijd erg voorzichtig...
I några länder kräver de nationella lagbestämmelserna att när funktionen varselljus
är aktiverad ska även parkeringsljuset bak lysa tillsammans med de separata
lamporna för varselljuset.
Dan moet je de lagtext nog maar een keer lezen. Daarom schreef ik ook dat er een verschil is tussen strålkastare en lykta.

"68 § STRÅLKASTARE som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna VARSELLYKTOR på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända."

Dit betekend dat je de STRÅLKASTARE moet gebruiken als die als dagrijverlichting gebruikt wordt, dus als je GEEN varselljus/lykta aan de VOORkant van de auto hebt. De enige reden dat bijvoorbeeld alle Volvo's sinds de 200 serie varselljus/lykta hebben is...de zweedse wetgeving. Het gebruik van varselljus is al sinds de jaren 70 vastgelegd in de zweedse wet Sommige fabrikanten gebruiken geen varselljus dus die auto's moeten gewoon de koplampen aan hebben. Ik had ook een VW en die had wel varselljus ingebouwd in de koplamp dus de koplamp kon uit omdat de varselljus (lampa in dit geval) altijd branden wanneer je de auto start. Is het nu duidelijker? Als je het niet weet gewoon aan een bilhandlare vragen die het desbetreffende merk nieuw verkoopt.

En dat laatste kan ook gelden voor landen buiten de EU die dus andere regels kennen.
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 2952
Lid geworden op: 09 aug 2002 02:00
Locatie: Zeeland, Nederland

Re: Verlichting auto

Bericht door Erwin_01 » 01 okt 2011 16:23

Dank je Nausea. Het was me al duidelijk in je eerdere posting hoor... ik heb aparte "varselljus" onderin naast de mistlampen zitten. Die varselljus gaan branden van zodra je het contact omdraait... dit is dus OK voor de wetgeving begrijp ik, en ik hoef overdag geen koplampen (halvljus) aan te hebben.
Handig!

Ik plaatste dat stukje uit de handleiding van de auto erbij omdat dat het punt was waarom ik hier de vraag überhaupt gesteld heb... ik wist niet welke landen ook achterlichten aan willen hebben als de varselljus branden.

Probleem opgelost, en over 14 dagen gaan we het testen in de realiteit... :D

Nausea
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1607
Lid geworden op: 21 mei 2009 02:45

Re: Verlichting auto

Bericht door Nausea » 01 okt 2011 20:32

Erwin_01 schreef:Dank je Nausea. Het was me al duidelijk in je eerdere posting hoor... ik heb aparte "varselljus" onderin naast de mistlampen zitten. Die varselljus gaan branden van zodra je het contact omdraait... dit is dus OK voor de wetgeving begrijp ik, en ik hoef overdag geen koplampen (halvljus) aan te hebben.
Je MAG maar je MOET niets behalve als...

"Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt."

Dus als het regent of zwaar bewolkt is MOET het dimlicht aan. Ook in een tunnel bijvoorbeeld. De fout zat hem in het woordje MOET wat je gebruikte. Die varselljus naast de mistlamp, zijn dat positionsljus?
Nausea, die iedereen met een allergie waarschuwt. Het bericht kan een spoor (of schijn voor Ernst) van belering en ironie bevatten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten