Twijfel of ik wil emigreren naar Zweden

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
bous_nl

Re: Twijfel of ik wil emigreren naar Zweden

Bericht door bous_nl » 23 jun 2012 14:00

zo te horen zou je je, zo je al wat wil proberen, onder de lijn Stockholm - Göteborg blijven, en wat dichter op de grote plaatsen (Stockholm, Malmø, Göteborg, e.d.). het leven is er wel duurder, maar je woont niet afgelegen en hebt alle voorzieningen nabij. bevolking zal ook wat "stadser" en "meer Europees" reageren (taal).

Jonna van het R

Bericht door Jonna van het R » 26 feb 2017 14:28

Hallo,
iedere reactie is natuurlijk heel persoonlijk en niet per definitie al bepalend.
Misschien heeft mijn verhaal een bijdrage bij twijfel.
Al meer dan 15 jaar hadden we plannen om te emigreren naar Zweden. Voorwaarde:alle gezinsleden moesten het volledig aandurven. Ook
onze kinderen. Vanaf de puberteit wordt het moeilijker.
Alhoewel met name Zweden zeer kindvriendelijk is.
Wij zijn uiteindelijk toch gegaan toen onze dochter ging studeren in NL. Achteraf een goede beslissing voor haar, want t onderwijs in NL erg goed in vergelijking met Zweden. Zweden goed. Nederland
uitstekend.
Wonen nu bijna 3 jaar in Västernorrland en zouden graag enkele persoonlijke kanttekeningen willen plaatsen.
De Zweden in het algemeen:
vriendelijk, maar ook zeer afstandelijk. Echte vrienden worden valt ons niet mee, zelfs niet met de buren. Wij Nederlanders zijn veel directer. Daar houden ze bij ons op het platteland in ieder geval niet van. Ze zijn je wel behulpzaam, maar met mate.
Ik heb hier een baan als buschauffeur. Ook hier geldt hetzelfde. Het zijn zoals ze het hier zeggen, arbeidsvrienden. Geen echte.
Maar uiteindelijk zijn we toch een mensen tegengekomen, met wie je een beter kontakt hebt en van vrienden kunt spreken, zoals wij in NL gewent waren
kortom de balans opmaken na å 3 jaar geldt voor ons:
We wonen prachtig en zeer betaalbaar en kunnen onze plannen uitvoeren, zoals een minicamping,
kleinschalige alpaca farm en hondenkennel.
Had in NL voor ons niet gekund.
Voor de mensen en mijn baan zijn we hier niet gekomen, want daar hadden we hogere verwachtingen van.
We zijn positief. Belangrijk voor ons is om te blijven focussen op wat we willen. Nederland is slechts op een dag reisafstand. Het land is kindvriendelijk. Goede betaalbare opvang. Onderwijs en gezondheidszorg zijn goedkoper maar ook op een lager niveau. Mensen in het algemeen stuk afstandelijker, maar vriendelijk en rustig.

Nu na 2,5 jaar in Västernorrland,hebben wij en dat is persoonlijk
Evenals de gezondheidszorg.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 03 mar 2017 15:58

Jonna, dat klint uitstekend...
Het is precies wat ik verwacht. Dat meer afstandelijke is voor mij een zegen. In NL is het na een verhuizing altijd een beproeving om de afstand te bewaren. De mensen zijn veel te direct, en willen veel te veel contact hebben is mijn ervaring. Ik hou altijd graag een zekere veiligheidsafstand. Contact op het werk is OK, maar als ik naar huis rij, ga ik naar mijn leven terug, en wil ik rust en stilte... geen gedoe met collega's om wat dan ook te moeten gaan doen.

Zo zie je maar dat ieders verwachtingen weer anders zijn...

wel jammer dat je laatste zin ergens tijdens het versturen ontspoord is... ik ben benieuwd naar je conclusie die je wilde schrijven... ik "denk" dat die wel positief is, maar twijfel toch een beetje wat je wilde schrijven.

[email protected]

Bericht door [email protected] » 03 mar 2017 16:54

Jonna van het R schreef:Nu na 2,5 jaar in Västernorrland
Dan zitten jullie nu dus nog volop in de winter lijkt mij. Vet pak sneeuw ook nog of valt dat wel mee?
In NL is het al voorjaar aan het worden met temp. +5-10 graden en de crocussen en narcissen komen al uit.

beltsjeblom

Bericht door beltsjeblom » 03 mar 2017 19:46

@Paul: idd, ook hier in Vasterbotten heeft het al een aantal dagen gesneeuwd. Hier in Gafsele is zo'n 20 cm. gevallen. Was ook nodig want er lag niet veel meer. Wij zijn al meerdere keren wezen scooteren en plannen voor morgen een " grand tour". De voorspelling is dat het vanaf morgen een paar dagen zonnig gaat worden met ' s nachts strenge vorst ( min 20 wordt gezegd) Genieten dus, de lente is hier nog ver weg.

[email protected]

Bericht door [email protected] » 04 mar 2017 13:33

beltsjeblom schreef:@Paul: idd, ook hier in Vasterbotten heeft het al een aantal dagen gesneeuwd. Hier in Gafsele is zo'n 20 cm. gevallen. Was ook nodig want er lag niet veel meer. Wij zijn al meerdere keren wezen scooteren en plannen voor morgen een " grand tour". De voorspelling is dat het vanaf morgen een paar dagen zonnig gaat worden met ' s nachts strenge vorst ( min 20 wordt gezegd) Genieten dus, de lente is hier nog ver weg.
Dank beltsjeblom. Dat geeft weer wat duidelijkheid. Die winter die je noemt lijkt mij idd ook heerlijk voor een vakantie of zo maar of ik dat ook nog zo waardeer als ik daar elk jaar 3-4-5 maanden lang van mag genieten dan weet ik dat nog niet zo zeker. Ik zal eens een nieuw topicje plaatsen om mezelf iets meer duidelijkheid te geven over de regio's die het beste mij mijn wensenlijstje passen 8)

Plaats reactie