Nieuw Passport aanvragen ( woon in Zweden )

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Ernst
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Re: Nieuw Passport aanvragen ( woon in Zweden )

Bericht door Ernst » 06 mei 2014 09:50

Een paar weken geleden mijn (tweede) zakenpaspoort verlengd in Stockholm
Mijn burgerlijke stand staat niet in mijn paspoort en voor mij hoeft dat ook niet.
Mijn naam heb ik overigens nooit veranderd..mij lijkt dat je in jouw geval even contact met de ambassade zoekt en daar even navraagd.

Ik heb dus gewoon de instructies op de site van de ambassade opgevolgd en een afspraak gemaakt
Uitreksel uit het zweedse bevolkingsregister in het engels uitgeprint en meegenomen.
Mijn andere paspoort meegenomen
Foto´s in de buurt van de ambassade in Stockholm laten maken.
Brief van mijn werkgever voor de noodzakelijkheid van het tweede paspoort.
Betaald...

Inmiddels is het nieuwe paspoort keurig netjes naar me opgestuurd.
Verders nog een gezellige dag in Stockholm vertoefd...
Av allt man kan tro på, varför inte sig själv

buskis

Bericht door buskis » 06 mei 2014 11:45

Vraag me af:
Waarom uitreksel uit het zweedse bevolkingsregister in het engels ? Ik heb hem altijd nog in het zweeds afgeleverd bij het aanvragen van een nieuwe pas.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 06 mei 2014 12:29

Volgens de betreffende PDF van de ambassade moet het in het Engels: http://zweden.nlambassade.org/binaries/ ... 2-jaar.pdf" ;;

Overigens denk ik dat je in Denemarken sowieso niet met een uittreksel in het Zweeds aan kunt komen.

instant edit:
In het mailtje uit het afspraken systeem staat het niet expliciet vermeld:
Een uittreksel uit het bevolkingsregister van Skatteverket; een zo genaamd 'personbevis' voor het aanvragen van een paspoort voorzien van een stempel van skatteverket.(niet ouder dan 3 maanden)
Vanwege dat stempeltje blijkt overigens dat je het toentertijd sowieso per reguliere post toegestuurd moet krijgen, maar deze informatie is van november 2012.

Bij de aanvraag voor het eerste paspoort van mijn jongste dochter staat er weer wèl expliciet vermeld dat het uittreksel in het Engels moet zijn, maar weer niet dat het gestempeld moet zijn:
Een Engelstalig uittreksel uit het bevolkingsregister van Skatteverket; een zo genaamd 'personbevis' voor het aanvragen van een paspoort. (niet ouder dan drie maanden)
(informatie is van juli 2012)

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 06 mei 2014 12:57

Zoals ik al eerder schreef voldeed bij mij bij de ambasasde in Kopenhagen (eind december 2013: hoe recent wil je het hebben?) een engels geprint uittreksel van skatteverket. Geen noodzaak voor een stempeltje of vedimering of wat dan ook. Gewoon het kale PDFje uitprinten, een ingevuld vragenformulier, je oude paspoort en een pasfoto direkt daarvoor vervaardigd bij de pasfotofotograaf aanbevolen door de Deense ambassade.

En dit alles op aanwijzingen van de ambassade die je toebedeeld worden als je via hun afsprakensysteem een tijd afspreekt voor het aanvragen van het paspoort. Die aanwijzingen van de ambassade zijn natuurlijk het belangrijkst, want die kunnen nu alweer gewijzigd zijn. En ja, ze krijgen daar ook genoeg Nederlanders uit Zweden over de vloer, dus ze kennen het personsbevis van skatteverket.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 06 mei 2014 16:09

Oslo had ook gekund, maar we hadden nu weer eens zin in een tripje Kopenhaags.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 14 mei 2014 16:57

En nu hebben mijn sambo en mijn dochter een Zweedse pas. Dat een paspoort voor kinderen 5 jaar is lijkt mij ok. Maar sambo is toch wat ouder en zij heeft dus nu ook een pas die slechts 5 jaar geldig is. Precies, nu NL is gegaan naar 10 jaar.

Plaats reactie