Waarom hier?

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Waarom hier?

Bericht door solvik » 27 aug 2017 20:30

Wij hebben ook veel gedoe gehad met het water. Daar hadden nog niets van gemerkt toe we het huis kochten, we hadden wel de kranen laten lopen, maar er leek niets abnormaals te zijn.
Wel een zeer diepgeboorde bron, dus altijd ijskoud water.
Problemen waren: H2S geur, teveel ijzer, (radon maar wel binnen de norm.), pomp die toch niet zo goed functioneerde,( teveel water afnemen en de zekering sprong door), zandfilter wat er oorspronkelijk in zat vervangen door koolfilter omdat het al te oud was en niet meer goed functioneerde.
Voor de eerste twee problemen hebben we een filter laten plaatsen. Nu zijn we van het zwart worden van leidingen en kranen (en zilveren sieraden) af. Het water stinkt niet en ziet er heel schoon uit en smaakt normaal.
Eigen water is leuk maar het kan ook een hoop gedoe en onkosten opleveren. Nu is alles wel prima opgelost, maar uiteraard moet je wel onderhoud plegen en af en toe terugspoelen.

trummis

Bericht door trummis » 29 aug 2017 12:17

Bugsy schreef:
27 aug 2017 08:26
Heb je het nu over een gegraven versus een geboorde bron??

Een diep geboorde bron is aanzienlijk kostbaarder (denk aan circa 1000 SEK per meter totale kosten en tot 60 a 80 meter diep moeten boren is geen uitzondering) maar ook betrouwbaarder in het leveren van water. Vaak is de waterkwaliteit ook beter. Een gegraven bron is vaak maar een aantal meter diep (bijvoorbeeld een meter of 10). Aangezien er de afgelopen jaren in grote delen van Zweden sprake is van droogte en een erg lage grondwaterstand is er dus een kans dat zo'n gegraven bron droog komt te staan. Een huis zonder stromend water is dan erg lastig, zeker als je er permanent woont. Wij hebben bij ons huis een gegraven bron van 8 meter diep. Tijdens onze zomervakantie (met 6 volwassenen) heeft die ons constant prima voorzien van water ondanks de droogte en lage grondwaterstand. Er stond constant zo'n 2 kuub water in. Ik moet er wel bij zeggen dat wij het water niet drinken. We hebben het niet laten testen en zijn ook niet voornemens om het te gaan drinken. Wij kopen flessen water in de supermarkt. Maar om mee te wassen en koken is het water prima. Mochten wij later permanent naar Zweden verhuizen dan zullen wij een bron laten boren.
Waarom zou je het niet drinken zonder het eerst te laten testen?
Water uit een gegraven bron kan ook prima zijn. Testje kost een habbekrats*) en als er geen e-colli of andere narigheid inzit heb je goedkoop en lekker water.
Geboorde bronnen hebben vaker last van radon, en mineralen.
Wat er onder de grond gebeurd weet je niet, dus een geboorde bron kan ook droog komen te staan. Ondergrondse stroompjes kunnen ineens een andere loop nemen.

Ikzelf heb een gegraven bron. Ligt wat hoger op het heuveltje dan het huis, dus ook geen pomp.
Enkele jaren geleden heeft ie een zomer droog gestaan, Jaar daarna heb ik me aan laten sluiten op het waternet. Bleek achteraf een BA te zijn, ze vertellen niks uiteraard. 2 Jaar geleden werd de prijs ineens met 60% verhoogd, heb ik me weer af laten sluiten en gebruik de bron weer.
Water is absoluut lekkerder. Mijn waterkoker wordt veel minder snel vies. En het is gratis.
Mocht de bron ooit weer droog komen te staan zet ik mijn camper paar weken op een camping. Of ik op vakantie ga of dat ik de camping in het dorp neem beslis ik dan. Maar dan ben ik nog altijd goedkoper uit.
Ik heb geen filters.
Ik heb alleen een zeefje op de inlaat van de slang gezet omdat ik een keer een worm in de kraan had. Puur natuur, dus geeft verder niks, maar de kraan sproeide zo gek :mrgreen:

*) habbekrats zeker t.o.v. boorwerkzaamheden, leidingen enz. Vergeet ook de elektricien niet want er moet elektra heen voor de pomp.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 29 aug 2017 18:08

Ongewenste content verwijderd.
Laatst gewijzigd door Bugsy op 12 okt 2017 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

trummis

Bericht door trummis » 29 aug 2017 23:39

Daar kan ik in komen tijdens vakanties, maar je schreef dat als je permanent naar Zweden zou verhuizen dat je dan een bron liet boren. Daar doelde ik op.

Overigens staat het water in je bron niet stil. Dat stroomt gewoon met het grondwater mee. Dat is altijd in beweging.
Dus ook tijdens vakanties zou je het gewoon kunnen drinken. Uiteraard leidingen even door laten stromen.
Maar dat moet je toch. Douchen is gevaarlijker dan drinken i.v.m. legionella.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 30 aug 2017 07:25

Ongewenste content verwijderd.
Laatst gewijzigd door Bugsy op 12 okt 2017 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 30 aug 2017 07:53

Als je het water kookt zou het ook geen probleem moeten zijn. Grote hoeveelheden Mangaan, radon, en ijzer daarentegen niet. Laat een test doen en je weet waar je aan toe bent.
Water wat naar H2S ruikt is wel drinkbaar, als het even laat staan is het gas er uit.
Mocht je het toch op een gegeven moment vervelend vinden om steeds flessen water te halen, zorg dan dan je een een Brita koolfilter in huis hebt, dat is een klein filter die je aan de kraan hangt.
Wij hebben ook altijd "Noors bronwater" op voorraad, voor de eerste twee dagen. Daarna zetten we gewoon thee en koffie met eigen bron water en drinken het zelf wel, maar komen er (kleine) kleinkinderen, dan geven we die o.a. water uit flessen bronwater.
Zuinig zijn met water is altijd goed, in grote delen van Zweden is er grondwater, (dus kraanwater) te kort....

trummis

Bericht door trummis » 30 aug 2017 10:12

Handige cadged van die pomp. Ik neem aan dat ie het vat met voorraadwater opwarmd. Blijven alleen de leidingen over die koud ( of erger lauw) zijn.

Hoe lang je douched maakt in principe niet veel uit om te zorgen dat je niet zonder water komt.
Al gebruikt je niks: als het grondwater zakt heb je geen water. ( je zou dus aan kunnen komen in en droge zomer en meteen droog staan)
Omgekeerd: als je veel gebruikt voert het grondwater genoeg aan.

Je zou alleen iets kunnen winnen als de stand kritiek is. Bronwater zou iets hoger kunnen staan dan het grondwaterpeil.
Maar in principe komt dat overeen.
En uiteraard als je ineens heel veel gebruikt dan kan je de bron leegtrekken en kan het even duren voor de bron weer vol gesijpeld is.
Er gaan verhalen dat een bron soms niet meer vanzelf op gang komt als ie droog gestaan heeft. Of dat waar is twijfel ik aan.
Ze gooien dan een paar IBC's leeg in de bron en dan doet ie het weer. Volgens mij als je geduld hebt komt er ook vanzelf weer water in. Maar ja geduld, wie heeft dat nog tegenwoordig :D

buskis

Bericht door buskis » 30 aug 2017 11:18

trummis schreef:
29 aug 2017 23:39
. Douchen is gevaarlijker dan drinken i.v.m. legionella.
Dat heeft allen met de temperatuur van het water te maken.

buskis

Bericht door buskis » 30 aug 2017 11:22

trummis schreef:
29 aug 2017 12:17
Ikzelf heb een gegraven bron. Ligt wat hoger op het heuveltje dan het huis, dus ook geen pomp.
Vraag me af, hoe krijg je dan druk in je waterleidingsysteem ?

trummis

Bericht door trummis » 30 aug 2017 12:11

Vraag me af, hoe krijg je dan druk in je waterleidingsysteem ?

Net als in NL met de watertoren. Alleen millieuvriendelijker. Ik heb geen toren gebouwd en hoef het water er ook niet eerst in te pompen.

Water stroomt toch gewoon naar beneden, of snap ik jouw vraag niet goed?

Plaats reactie