Wonen en een auto

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
EmigreerenSE

Wonen en een auto

Bericht door EmigreerenSE » 10 dec 2015 11:47

Ik heb gezocht en gezocht maar krijg het antwoord voor mijn specifieke vraag niet gevonden.

Wanneer ik een koophuis heb in NL en een koophuis heb in Zweden, wat mag ik dan wel en niet?
Ik reis veel en ben elke 2 maanden weer even in NL, de andere maanden verblijf ik in Zweden.
Hierdoor wil ik mij ook als Zweeds burger registeren en een Zweedse auto kopen (nieuw, niet tweedehands).

Hoe zit dat dan met de belastingen in NL, mijn burgerschap en het rijden van de auto in de tijd dat ik in NL ben?
Ik wil mijn koophuis hier wel aanhouden, maar niet ook nog eens een tweede auto bij kopen!

wie o wie kan mij dit duidelijk uitleggen?
Op dit moment woon ik overigens nog alleen in NL, maar vanaf volgend jaar wil ik een huis kopen in Zweden.
Het is dus niet alleen een vakantiehuis, maar beide worden dus ook echt bewoond.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: Wonen en een auto

Bericht door solvik » 10 dec 2015 12:41

Je kan officieel maar in ėén woonplaats wonen, ook al voel het voor jou anders in de praktijk.
Dat wordt dus Zweden. Als je daar inkomen hebt word je daar belast. Je hoeft binnen de EU maar een keer belasting te betalen. Je Nederlandse huis wordt dus officieel je tweede huis. Je betaalt belasting in Zweden.
Kijk hier voor de officiële regels:
http://europa.eu/youreurope/citizens/wo ... dex_nl.htm" ;; lees ook het stukje net ondr het midden over dubbele belasting en de Europese regels.
Als je in Zweden een auto wil kopen heb je wel direct een nummer nodig. Dat moet je aanvragen als je de auto koopt. Als je nog geen P-nummer hebt, daar ga ik vanuit, dan heb je een samordningnummer nodig.
Dat geeft overigens niet dezelfde rechten als een p-nummer, maar voor bv een auto kopen heb je het nodig.
Laatst gewijzigd door solvik op 10 dec 2015 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Bartje

Bericht door Bartje » 10 dec 2015 12:45

Je mag in Nederland niet rijden met een auto met buitenlands kenteken als je staat ingeschreven in de gemeentelijke basis administratie. Dit is de hoofdregel, er zijn enkele uitzonderingen, maar die zijn niet van toepassing als je zelf een Zweedse auto koopt.

Kortom, zolang je dus in Nederland bent ingeschreven mag je met je Zweedse auto niet Nederland in. Voor korte tijd kun je 1 maal per jaar een uitzondering krijgen, ik dacht maximaal 14 dagen, maar voor dagelijks gebruik is dat dus niet te doen.

Doe je het toch en wordt je gepakt, dan loop je het risico een naheffing BPM te krijgen. Dat zijn geen bedragen waar je vrolijk van wordt, dus niks om mee te gokken.

EmigreerenSE

Bericht door EmigreerenSE » 10 dec 2015 12:46

Oke, dat mijn huis in NL een tweede huis word snap ik dan nu.
Dat zou dus betekenen dat als ik een auto in Zweden koop en verzeker, ik die ook in NL mag gebruiken?
Omdat ik dan 'officieel' een Zweed ben, ook al woon ik nog bijna de helft van de tijd in NL?

Bartje

Bericht door Bartje » 10 dec 2015 12:51

Als je jezelf volledig hebt uitgeschreven uit Nederland, dan mag je daar rijden met een Zweeds kenteken. Maar er zijn regels die vastleggen wanneer je je mag uitschrijven, en bij hoelang verblijf je je weer moet inschrijven. Dus check die regels, als je te lang in Nederland verblijft dan zullen ze een Zweedse auto zien als ontduiking BPM.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 10 dec 2015 13:27

Het is misschien ook goed om je te realiseren dat je niet langer dan 3 maanden in NL mag verblijven zonder verblijfsvergunning, en opgeteld niet langer dan 6 maanden in totaal in een jaar, zonder verblijfsvergunning. (Hetzelfde geldt trouwens voor Zweden)
Misschien deze even lezen:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/vreemd ... ijven_.htm" ;;

En deze kan ook nuttig zijn:
http://www.zorgverzekeringslijn.nl/naar-het-buitenland/" ;;

Black-Ingvars-Fan
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Black-Ingvars-Fan » 10 dec 2015 18:44

Hej!

Je wordt niet automatisch Zweeds staatsburger als je je inschrijft in Zweden.
Je bent dan gewoon een Nederlander die in Zweden woont (http://www.migrationsverket.se/English/ ... tizen.html" ;;).

/E.

EmigreerenSE

Bericht door EmigreerenSE » 11 dec 2015 08:47

solvik schreef:Het is misschien ook goed om je te realiseren dat je niet langer dan 3 maanden in NL mag verblijven zonder verblijfsvergunning, en opgeteld niet langer dan 6 maanden in totaal in een jaar, zonder verblijfsvergunning. (Hetzelfde geldt trouwens voor Zweden)
Misschien deze even lezen:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/vreemd ... ijven_.htm" ;;

En deze kan ook nuttig zijn:
http://www.zorgverzekeringslijn.nl/naar-het-buitenland/" ;;
Hmm lastig. Ik verwacht nu 7 maanden in Zweden te zijn en 5 in NL. Dat is dan toch wel weer een vervelende constructie.
Als ik die pagina's goed bekijk, kan ik dus het beste een NL burger blijven, ook al woon ik meer dan de helft van het jaar in Zweden? Of krijg ik daar dan weer gezeik? Zo word de droom om daar te werken toch een beetje zuurder!

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 11 dec 2015 09:22

solvik schreef:Het is misschien ook goed om je te realiseren dat je niet langer dan 3 maanden in NL mag verblijven zonder verblijfsvergunning
Ehhhm... ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik woon en werk al weer 6 jaar in Zweden zonder verblijfsvergunning. Mijn EU paspoort geeft mij namelijk al verblijfsrecht. Je moet je wel na 3 maanden registreren, maar als je bestaansmiddelen hebt (inkomen, vermogen, suikeroom...) is die registratie slechts een formaliteit.

En ja, ik ken het verschil: mijn (Amerikaanse) vrouw heeft namelijk wèl een verblijfsvergunning.

co roos
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber
Land: Zweden

Bericht door co roos » 12 dec 2015 11:46

Hallo,

Wellicht niet representatief maar wij wonen meestal een half jaar in zweden en een halfjaar in nederland. Wel als gepensioneerde en blijven gewoon in nederland ingeschreven. Betalen dus ook belasting in nederland. Nog nooit problemen gehad. Rijden dus met nederlands kenteken en in zweden met een aanhanger erachter op zweeds kenteken.
Deze laatste is daar gewoon extra verzekerd.
Waar je wel op moet letten is o.a je ziektekostenverzekering. Van zekeringen moet je bv toestemming hebben om langer dan 3 mnd aanwen in het buitenland te vertoeven. Als je financieel onafhankelijk bent en niet ten laste komt van de commun, dan zul je naar mijn idee geen problemen ondervinden.
Succes
Coroos

Plaats reactie