Invoer Auto Vraag

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
wjansen

Invoer Auto Vraag

Bericht door wjansen » 09 feb 2016 19:18

Hallo,

Enige tijd geleden (twee weken) zijn wij permanent naar zweden gemigreerd. Deze week ons persoonsnummer ontvangen. Nu wil ik graag mijn auto invoeren en hebt het stappenplan van Transportyrselsen ook gevonden. Voor een groot gedeelte is mij dat helder. Ik heb de afspraak dat mijn Nederlandse autoverzekering doorloopt todat ik een zweeds kenteken hebt. Dit moet natuurlijk geen eeuwigheid duren vandaar dat ik het proces tot importeren zo snel mogelijk wil doorvoeren. Bij stap 4 ben ik ingestapt omdat mijn auto nog verzekerd is via NL. Nu vragen ze daar het aankoopbewijs van mijn auto. Alleen ik heb mijn auto gekocht van een particulier en het geld overgemaakt. Dus geen bon zoals bij een autohandelaar.

Hoe kan ik dan aan het aankoopbewijs van mijn auto komen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Wjansen

wjansen

Re: Invoer Auto Vraag

Bericht door wjansen » 09 feb 2016 20:00

Hoi Leo,

Dat heb ik gedaan en ook nog via Google. Alleen ik kon het antwoord niet op mijn specifieke vraag vinden. Ik kan natuurlijk altijd een modelovereenkomst gebruiken van de ANWB en die laten ondertekenen door een familielid maar daar heb ik de auto niet van gekocht. Ik ben benieuwd of er andere zijn op dit forum die een zelfde situatie hebben meegemaakt.

Alvast bedankt voor juyllie reactie,

frank.vanden.berg

Bericht door frank.vanden.berg » 09 feb 2016 20:07

zelf een bonnetje schrijven en fictief ondertekenen

buskis

Bericht door buskis » 10 feb 2016 06:46

wjansen schreef:

Bij stap 4 ben ik ingestapt omdat mijn auto nog verzekerd is via NL. Nu vragen ze daar het aankoopbewijs van mijn auto. Alleen ik heb mijn auto gekocht van een particulier en het geld overgemaakt. Dus geen bon zoals bij een autohandelaar.

Groeten Wjansen
Is dit weer nieuw dan ?
Ik heb indertijd twee auto's ingevoerd zonder dat er om een aankoopbewijs werd gevraagd.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 10 feb 2016 11:01

Bi het importeren van mijn motorfiets en oldtimer 5 jaar geleden was dat reeds aan de orde.

Voor de motor had ik ook geen bon, want particulier gekocht voor een paar knikkers en een ei. Ik heb toen een mail opgestuurd die de aankoop bevestigde en een kopie van de MP advertentie die ik nog had. Anders zou ik idd iets achteraf foefelen.

Deze voertuigen werden als flyttgods ingevoerd. Mocht dat relevant zijn.

wjansen

Bericht door wjansen » 10 feb 2016 13:29

Ze hebben me destijds gewezen op dit stappen plan:
https://www.transportstyrelsen.se/en/ro ... to-finish/" ;;
Het is een diesel uit 2006.

wjansen

Bericht door wjansen » 10 feb 2016 16:23

Hoi Leo en anderen,

Bedankt voor jullie reacties. Als ik het zo lees zou mijn auto in aanmerking komen als verhuisgoed (althans zo noem ik het maar even). Ik heb alleen het stappenplan voor mijn auto als verhuisgoed niet kunnen vinden?

Fladdermöss

Bericht door Fladdermöss » 10 feb 2016 22:03

Hej,

Die info vind je bijna onderaan de pagina waarvan Leo de link heeft gegeven in zijn laatste bericht (even doorklikken).

Ik heb ivm het invoeren ook nog een kleine vraag.
Er wordt hier veel geschreven om je auto in te voeren als "verhuisgoed".
Wij hebben onze auto en aanhanger "gewoon" ingevoerd en buiten de klasse zit er volgens mij geen hemelsbreed verschil in.
Tenzij ik natuurlijk ergens iets over het hoofd gezien heb.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 11 feb 2016 08:29

Fladdermöss schreef: Wij hebben onze auto en aanhanger "gewoon" ingevoerd en buiten de klasse zit er volgens mij geen hemelsbreed verschil in.
Tenzij ik natuurlijk ergens iets over het hoofd gezien heb.
Er zijn wat teschnische verschillen. Mijn oldtimer had bijv. vaste niet oprolbare gordels op de achterbank en witte knipperlichten voor ipv oranje. Dat werd alleen maar geaccepteerd bij import als flyttgods. Verder kan zoiets als het ontbreken van een rechterzijspiegel nog moeilijkheden opleveren. HEt ontbreken van koplampsproeiers lijkt dan weer geen probleem.

In het algemeen zal het weinig verschil uitmaken, maar in sommige gevallen kan het nuttig zijn met verhuizing als flyttgods. Documentatie van die verschillen vond ik erg lastig terug te vinden.

Fladdermöss

Bericht door Fladdermöss » 11 feb 2016 17:12

mpostma schreef:In het algemeen zal het weinig verschil uitmaken, maar in sommige gevallen kan het nuttig zijn met verhuizing als flyttgods. Documentatie van die verschillen vond ik erg lastig terug te vinden.
Daarom mijn opmerking/vraag.
Voor wat ik eruit kan opmaken is het, zoals in jouw geval, vooral bij oudere wagens handig.

Plaats reactie