Huis kopen zonder makelaar?

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Bugsy

Huis kopen zonder makelaar?

Bericht door Bugsy » 27 jan 2017 17:45

Heeft er iemand ervaring met de aankoop van een woning zonder tussenkomst van een makelaar? Hebben mensen hier ervaring mee? Wij hebben een huis in Zweden op het oog. De verkoper heeft de woning zelf in de verkoop en geeft aan dat de woning in ieder geval bezichtigd moet zijn voordat tot aankoop overgegaan kan worden. Tevens geeft de verkoper aan uit eigen ervaring dat verkoop schriftelijk prima zelf af te wikkelen is. Er kunnen koopcontracten van internet afgehaald worden die daarna naar het kadaster ingestuurd kunnen worden om de overdracht te formaliseren. De verkoper zou deze formulieren in moeten sturen naar Lantmäteriet. Je krijgt dan na een paar weken een bewijs van inschrijving met je originele koopcontract retour en de rekening. Verkoper werkt niet met een makelaar vanuit kostenoptiek en geeft aan het geen probleem te vinden om met een makelaar te werken maar dat de kosten dan voor mijn rekening komen.

Waar mijn vraag eigenlijk op neerkomt. Kunnen jullie bevestigen dat deze werkwijze geen problemen geeft, gebruikelijk is en/of betrouwbaar?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Leo op 27 jan 2017 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

buskis

Re: Iemand ervaring met?

Bericht door buskis » 27 jan 2017 17:51

Zoals met meer dingen: betrouwbaarheid verschilt van persoon tot persoon.
En dat geldt ook op dit gebied net zo goed voor een makelaar als privatperson.

Misschien kun je de zoekfunktie proberen.

Bassiehof

Re: Huis kopen zonder makelaar?

Bericht door Bassiehof » 27 jan 2017 19:20

Als je de taal niet goed kent en de zweedse wetgeving ook niet, is het vragen om moeilijkheden.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 27 jan 2017 21:14

Bedankt voor jullie adviezen. Ondanks het feit dat de verkopers ook Nederlanders zijn voelt het toch niet helemaal goed om het zonder inmenging van een makelaar af te wikkelen. Dus ik denk ik dat we inderdaad maar een aanzienlijk lager bod uit moeten brengen om het af te wikkelen zonder makelaar.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 27 jan 2017 22:16

Heb je ook[/i] gevraagd waarom ze perse willen dat je het huis eerst gezien moet hebben? Op zich is dat wel verstandig want als koper heb je onderzoeksplicht, maar wellicht zit er iets anders achter (geen idee wát...).
Wees niet te amicaal, houd het heel zakelijk. Leg alle afspraken schriftelijk vast. Spreek ook termijnen af en wat er blijft staan en wat er perse weg moet zijn. Nogmaals leg alle afspraken schriftelijk vast en onderteken beiden. In Zweden heb je de mogelijkheid om het huis op een eigenaar of meerdere eigenaren te zetten, houd daar rekening mee. Vraag goed naar afspraken wat betreft gemeenschappeljjke zaken met buren bv onderhoud en sneeuwschuiven van "eigen"weg, waterbron, boseigenaren igv van bos, andere dienstbaarheden, zoals gras begrazing door andermans vee, igv bos: jachtvergunning aan derden .(Dit heb ik later toegevoegd, het was weggevallen). Vraag ook na of de elekrische bedrading zelf aangelegd is en goedgekeurd is door Zweedse elektricien, dan wel aangelgd door Zweedse elektricien, dat is belangrijk voor de verzekering.
Het blijft een hele onderneming maar niet onmogelijk om het zelf te doen, maar het lijkt mij riskant en lastig....
Laatst gewijzigd door solvik op 28 jan 2017 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 27 jan 2017 22:27

Deze mensen zijn op leeftijd en willen zeker weten dat we het huis gezien en gecontroleerd hebben zodat er op een later moment geen discussie kan ontstaan. Dat snap ik wel en zou ik zelf ook een vereiste vinden. Echter deze mensen hebben een vraagprijs vrij op naam gecommuniceerd en wat mij betreft vindt de afwikkeling plaats door een makelaar. Ik was namelijk niet van plan de volledige koopsom direct aan de verkoper te betalen zonder dat de woning op mijn naam staat. Ik wil een formele overdrachtsdatum vastgelegd hebben en het geld (exclusief de aanbetaling van 10%) moet op een derde rekening gestald worden tot de formele overdracht. Ik wil dat alles met de gemeente geregeld is, dat in het contract vastligt dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor verborgen gebreken en ik wil 100% zeker weten dat het huis hypotheekvrij is en uitsluitend mijn eigendom is. Daarnaast lijkt het me ook wel handig als een eindafrekening van nutsvoorzieningen plaatsvindt en dat het huis verzekerd wordt. Nou, dan lijkt een makelaar inschakelen heel handig omdat deze een rol kan spelen bij deze zaken.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 28 jan 2017 09:56

Leo,

Dit was ook grotendeels de uitleg van deze mensen. Dus met andere woorden, ik twijfel er niet aan of deze mensen een eerlijk verhaal vertellen over het huis. Zij hebben het huis ook jaren als tweede huis gebruikt en kwamen er slechts een paar keer per jaar. Daarom kan ik mij voorstellen dat zij wellicht ook niet van alles op de hoogte zijn (zoals bijvoorbeeld de waterkwaliteit uit de eigen bron). Zij hebben zelf de kachels in het huis nooit gebruikt omdat ze een warmtepomp hebben (aardwarmte). Tegelijkertijd weet ik dus ook dat de schoorstenen minimaal geveegd moeten worden. Ook kan ik me voorstellen dat zij dus niet weten dat de schoorstenen misschien wel lekken. Deze mensen vertellen alles eerlijk en in detail. Heb op iedere vraag die ik gesteld heb netjes en uitgebreid reactie gekregen. Aan hun eerlijkheid twijfel ik niet. Echter, aangezien we geen zak broodjes kopen en het toch om serieus geld gaat zoek ik dan toch meer zekerheid als het gaat om de correcte afwikkeling.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 28 jan 2017 10:27

Voor de vraag of de bron het hele jaar door goed en voldoende water afgeeft ben ik tot nu toe af moeten gaan op de woorden van de verkoper en zij zeggen uiteraard ja. Nu zijn deze mensen met zijn tweeën. Als wij er voor vakantie naartoe gaan, gaan we met een gezin van vier. Ben benieuwd hoe het dan gaat (denkend aan dagelijks douchen van 4 personen en overig dagelijks gebruik van water. Voor wat betreft riool, ik weet dat ze een 3-kamer septic tank hebben die circa 10 jaar oud is. Hoe vaak deze geleegd is dat weet ik dan weer niet. Heb er geen rekeningen van gezien (tot nu toe).

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 28 jan 2017 10:57

Vraag na of er een diepgeboorde bron zit of een minderdiepe gegraven bron. Bij de gemeente kan je wel navragen hoe het zit met het waterpeil terplekke.Ga na of er radon (slecht voor je gezondheid kanker verwekkend, in het water zit, veel ijzer, want dat maakt alles zwart, koper of H2S (stinkt, maar niet zo erg voor gezondheid) wat dan ook. In dat geval moet je filters aanschaffen, die om de aantal jaar vervangen moeten worden.
De pomp van de bron is ook belangrijk. Hoe zit het met het drukvat, komt het tot voldoende druk?
Wij hebben hier achteraf veel geld aan uit moeten geven.......voordat alles in orde was.

Bugsy

Bericht door Bugsy » 28 jan 2017 11:14

Uitleg van de verkoper:

Het is een gegraven diepe bron, bekleed met steen. Het is bekend dat de voorraad afhangt van de grondwaterstand. Wil je 100% zeker zijn van altijd water, dan een bron laten boren, afhankelijk van diepte kosten heel globaal zo'n 3000 euro.

Of deze kostenraming klopt heb ik geen idee van.

Plaats reactie