auto/motor invoeren van duitsland

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
dessert71

auto/motor invoeren van duitsland

Bericht door dessert71 » 14 apr 2017 19:05

Hoi iedereen, heb een vraagje.
ik wil een motor kopen in duitsland ( model is hier niet te krijgen en ja ik weet het van de onderdelen) maar heb geen släp.
weet iemand of het mogelijk is als je de koop hebt gedaan of je dan gewoon naar zweden kunt rijden? hoe kom je aan kenteken als het al mogelijk is en natuurlijk de verzekering

Groetjes Herbert

Bassiehof

Re: auto/motor invoeren van duitsland

Bericht door Bassiehof » 14 apr 2017 20:53

Dan huur je een aanhanger.

dessert71

Bericht door dessert71 » 14 apr 2017 20:56

de reden dat ik geen aanhanger heb is dat ik geen trekhaak heb haha

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 14 apr 2017 22:27

Leo schreef:Busje huren. Anders wordt het vermoedelijk verhaal transportkenteken of zo.
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... kgavellyft" ;;

dessert71

Bericht door dessert71 » 14 apr 2017 23:02

is dat een probleem dat transportkenteken? of duur ofzo

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 15 apr 2017 00:11

dessert71 schreef:is dat een probleem dat transportkenteken? of duur ofzo
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... istrering/" ;;

Een nadeel is als er iets gebeurt met de motor. Dan sta je zelf voor alle kosten, maar als er iets mis gaat met een gehuurde vrachtwagen, regelt de verhuurder dat voor je. Je moet waarschijnlijk wel vragen of je in het buitenland mag rijden en opgeven als je dat doet. Sommige verhuurders willen dat niet omdat ze bang zijn dat de auto naar het buitenland verdwijnt. Wat natuurlijk altijd mogelijk is. Je moet ook rekenen met brandstofkosten voor 2 voertuigen, als je huurt voor 1 voertuig.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 15 apr 2017 07:34

Leo schreef:
Bassiehof schreef:Je moet waarschijnlijk wel vragen of je in het buitenland mag rijden en opgeven als je dat doet.
Klopt. Maar als iemand de motor naar de grens (ferry) kan transporteren dan kun je hem daar overladen. een beetje zoals mensen dat deden toen het vliegverkeer lam lag door een IJslandse uitbarsting, twee groepjes met huurauto onderweg en halverwege ruilen.
Ruilen kan niet zomaar. De huurder moet ook de bestuurder zijn. Volgens mij moet je zelfs de naam van elke andere bestuurder opgeven, wat uiteraard niet onmogelijk is, maar als de verhuurder niet kan checken of iemand een rijbewijs heeft, zouden ze zo'n oplossing in principe kunnen weigeren. Ik begrijp dat je bedoeld de motor in een ander voertuig.

BigBadWolf
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Bericht door BigBadWolf » 15 apr 2017 14:32

dessert71 schreef:de reden dat ik geen aanhanger heb is dat ik geen trekhaak heb haha
Trekhaak monteren zou wel 's voordeliger kunnen zijn dan voor die afstand een busje huren.
En is altijd handig om te hebben.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 16 apr 2017 14:11

Ik zie niet in waarom het bij een motor anders zou zijn dan voor een auto.
Je moet een tijdelijk kenteken aanvragen, bestemd voor import van een motorvoertuig. Duitsland levert bij garages ook eendagskentekens, voor export (voor auto's weet ik het zeker) maar voordat je daaraan begint, moet je nakijken of dan in je bestemmingsland (Zweden) toegelaten is om daarmee te rijden. Nederland doet daar moeilijk over, en daarom is het in dat geval verstandiger om een eendagskenteken te regelen in het land waar je woont. Als Zweden rustiger met een duits exportkenteken omgaat, is dat wel het eenvoudigste uiteraard.
Aan de grens, moet je dan wel de nodige formaliteiten vervullen... zoals eventueel een keuring, het regelen van kentekens en het betalen van de BTW, want in het exportland koop je (helaas) motorvoertuigen btw-vrij, maar moet je die belasting dus betalen in je woonland waar het voertuig geregistreerd moet worden.

dessert71

Bericht door dessert71 » 16 apr 2017 15:13

Hoi iedereen, ik praat over een motor van rond de 1990. dus bijna oldtimer. dit model is wel in europa ingevoerd maar helaas door het uiterlijk ( you love it ore you hate it) niet meer veel op de weg.
we praten dus niet over een redelijk nieuw voertuig

Plaats reactie