Welke papieren nodig van UK naar SE?

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Wendyjaja

Re: Welke papieren nodig van UK naar SE?

Bericht door Wendyjaja » 10 mei 2017 20:57

Mijn vraag aan Migrationsverket (in het Engels zodat mijn partner mee kan lezen):

Good afternoon,

I have been searching on the site but turning round in circles and I hope you can help me.
My partner lives now in England but is coming over with his mother to Sweden.
I live here with my sons for almost 6 years, am a Swedish citizen, have a running business here
My question is if you can please tell me which papers they will need so they can apply for citizenship & a personnummer
Thank you so much in advance!

################################################################

Antwoord Migrationsverket:

Dear Wendy,

Thank you for your e-mail.

As an EU citizen you have the right to work, study or live in Sweden without a residence permit. You also have the right to start and operate a private business. The right of EU citizens to stay in Sweden without a residence permit is called right of residence. You have right of residence if you are employed, self-employed, a student or have sufficient means to support yourself. If you have right of residence in Sweden you do not need to contact the Swedish Migration Agency.

If they have the right of residence then they can contact the Swedish Tax Agency to obtain a personal identity number.

After 5 years with right if residence in Sweden then they can apply for Swedish citizenship if they fulfill these requirements below,
https://www.migrationsverket.se/English ... dults.html

################################################################

Heel eerlijk gezegd .. dat had ik zelf ook al gevonden maar dat beantwoord toch niet mijn vraag
Ik wil hen beide geregistreerd hebben, idd vooral nu met brexit .. gaat er niet gemakkelijker op worden
Graag jullie mening, misschien overzie ik dingen ..

Dank jullie wel!
Wendy

BigBadWolf
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Re: Welke papieren nodig van UK naar SE?

Bericht door BigBadWolf » 10 mei 2017 22:11

Het is nochtans eenvoudig. Het antwoord van Migrationsverket komt overeen met de informatie die wij kregen toen we vorig jaar van België naar Zweden emigreerden.
Je hebt verblijfsrecht als je een baan hebt, ondernemer bent, student bent, of als je jezelf kan onderhouden met eigen middelen. Dat laatste wordt in de praktijk geïnterpreteerd als: voldoende spaargeld om het een jaar uit te zingen. Het exacte bedrag dat daarvoor nodig is wordt nergens gepubliceerd, maar er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat het ongeveer 25000 euro (spaargeld) is per persoon. Dat laatste weet ik uit goede bron.

Met de nodige bewijsstukken dat je voldoet aan één van de bovenstaande 4 voorwaarden mag je je aanmelden bij Skatteverket en dan krijg je na enkele weken je Personnummer, mits je ook kan aantonen dat je een "heltäckande sjukförsäkring" hebt die nog een jaar geldig is. Uit je thuisland of privéverzekering natuurlijk, zodat je niet meteen gaat profiteren van het Zweedse välfärdssystemet.

Voldoe je niet aan één van deze 4 voorwaarden: jammer maar helaas.

Plaats reactie