Zweeds adres 'lenen'

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
Snöskoter

Zweeds adres 'lenen'

Bericht door Snöskoter » 26 mei 2017 18:24

Nog maar snel voordat ik het niet meer kan vragen...

Zou ik van iemand zijn/haar Zweeds adres mogen 'lenen'?
Ik had het ook al in dit draadje gevraagd, helaas heeft niemand gereageerd.
Het gaat erom dat ik samordningsnummer kan aanvragen en het sneeuwscooterrijbewijs.
Ik ga natuurlijk zorgvuldig met het adres om. Zal het alleen gebruiken voor de aanvraag en duidelijk maken dat het 'per adres' is.

Weet iemand anders andere mogelijkheden om aan een Zweeds adres te komen. Is er ergens een adres met doorstuur-service of zoiets? (Hoe zoek ik op google in het Zweeds daarnaar?)

Alvast bedankt.

Black-Ingvars-Fan
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Re: Zweeds adres 'lenen'

Bericht door Black-Ingvars-Fan » 27 mei 2017 01:37

Hej!

Skatteverket geeft de informatie dat particulieren geen samordningsnummer kunnen aanvragen, dat kan alleen het overheidsorgaan waar de particulier mee te maken heeft.

Verder vraag ik mij af of het een leuk idee is dat een "vreemde" (want dat ben je eigenlijk) geregistreerd wordt op je adres.
Alle geïdentificeerde mensen met een samordningsnummer worden door Skatteverket in het SPAR-register opgeslagen.

Ik weet niet zeker wat dat voor mij in zou houden. Ik begrijp heel goed waarom je deze vraag stelt, want je hebt er al eerder over geschreven, maar ik voel er niet veel voor om plotseling een derde persoon in mijn appartement geregistreerd te hebben.

Je zou deze vraag dus eigenlijk voor moeten leggen aan het overheidsorgaan dat een samordningsnummer aan zal vragen.

Veel succes!
Elisabeth

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 27 mei 2017 13:18

Dank je.
Ik zal de vraag inderdaad ook terug leggen bij Transportstyrelsen.

wjansen

Bericht door wjansen » 29 mei 2017 15:53

Misschien heb je hier vast al over nagedacht. Maar ik gooi hem er toch maar in:

Bestaat er geen internationaal sneeuwscooterrijbewijs? Zoals een vaarbewijs e.d. Dus dat je hem uiteindelijk elders haalt en geen last hebt van 'Zweedse beperking'.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 29 mei 2017 23:02

wjansen schreef:Misschien heb je hier vast al over nagedacht. Maar ik gooi hem er toch maar in:

Bestaat er geen internationaal sneeuwscooterrijbewijs? Zoals een vaarbewijs e.d. Dus dat je hem uiteindelijk elders haalt en geen last hebt van 'Zweedse beperking'.
Nee. Het rijbewijs wordt gelijkgesteld met een sneeuwscooterbewijs. Zeg maar ongeveer zoals je hier je brommerrijbewijs krijgt als je al heel lang je autorijbewijs hebt. Het is ook geen beperking voor mij. Voor Arina is het net iets anders, die zou niet zomaar zelfstandig mogen rijden, want zij heeft haar autorijbewijs later gehaald. Maar we willen het vooral 'voor de heb'.
Sowieso, stel dat het internationaal was. Waar zou ik het dan kunnen behalen? Er is hier toch echt te weinig sneeuw voor.

Toch bedankt voor het meedenken!

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 31 mei 2017 15:29

Eventueel in Noorwegen? Al zal dat ook niet makkelijk zijn... Ik las dat je in Zweden ook met een Noorse førerkort voor een skoter zou mogen rijden...
Maar waarschijnlijk zal ze daar wel een Noors adres moeten hebben...
Niet makkelijk als je aan de regels wil voldoen...

trummis

Bericht door trummis » 21 jul 2017 17:06

Hvordan bytte inn ditt EU/EØS-førerkort?

Når du skal søke om innbytte av ditt førerkort fra annet EU/EØS-land, må du enten dra til en trafikkstasjon eller sende søknaden per post. I begge tilfeller må du levere inn ferdig utfylt søknadsskjema, originalt førerkort og bostedsattest.

Dus inderdaad je moet ook in Noorwegen een adres hebben. (bostedattest).

Om hier te mogen wonen moet je dan weer een oppholdstillatelse hebben en een persoonsnummer. ( fødselnummer, of een meer tijdelijk D-nummer).
D-nummer vraagt de bank aan als je een rekening opent.
Kortom Noorwegen is helaas geen optie om de regels simpel te omzeilen.

Plaats reactie