Gepensioneerd in Zweden, waar belasting betalen?

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
buskis

Re: Gepensioneerd in Zweden, waar belasting betalen?

Bericht door buskis » 13 aug 2017 13:12

friejoo schreef:
Vrijdag wel bericht gehad van Försäkringskassan dat ik al sinds Januari 2010 verzekerd ben in Zweden volgens het 121 formulier, maar dat wist ik ook wel. Mijn vraag was een bewijs dat mijn man en ik hier nu inkomen hebben en op basis daarvan hier verzekerd zijn. Op één of andere manier kan ik ze dat niet duidelijk maken! :tsss:.
.
Je bent zoals Frank het al aangaf bij de verkeerde instantie bezig voor je pensioen.

Trouwens in sommige steden zit Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan en Skatteverket in één kantoor.
Stap daar samen met je man eens binnen en vraag.

trummis

Bericht door trummis » 13 aug 2017 15:41

friejoo schreef:
Ik heb een mail gestuurd naar CAK met een bijlage van het definitieve Zweedse pensioen van mijn man. In de mail heb ik ook geschreven dat hij al sinds 2013 belasting betaald in Zweden. Het enige antwoord wat ik tot dusver heb gekregen, is dat ze het door hebben gestuurd naar de desbetreffende afdeling.
Mijn ervaring is dat wanneer ze schrijven 'desbetreffende afdeling' dat ze niet weten waar het heen moet en het gaat zwerven.
Het is immers vrij normaal om te schrijven naar 'welke' afdeling.

friejoo

Bericht door friejoo » 15 aug 2017 11:58

Zoals ik al schreef heb ik wel bewijs van ons Zweedse pensioen, maar CAK wil bewijs van Försäkringskassan dat wij op grond daarvan in Zweden verzekerd zijn! Sinds 1 Januari voert CAK dit nu uit en zij doen zo moeilijk :tsss: Ik ben niet de enige tegen wie ze dit zeggen. En Försäkringskassan weet niet waar ik het over heb. Misschien hebben zij hier voor die tijd ook nooit vragen over gehad, omdat Zorginstituut Nederland daar nooit naar vroeg en een bewijs van inkomen in Zweden voldoende was.

Ik heb naar CAK gemaild wanneer ik antwoord kan verwachten, antwoord: binnen 6 weken. :)

Plaats reactie