Faluröd schilderen en zo.

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Plaats reactie
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Faluröd schilderen en zo.

Bericht door solvik » 18 aug 2017 19:03

Enige jaren geleden zijn we begonnen met het schilderen van de schuur, als een soort van oefenobject.
Nu was het huis aan de beurt. De voorkant en de zijkant.
We hebben ons terdege voorbereid ingelezen op het internet, laten voorlichten in de winkel, brochure over het faluröd verven gelezen.
Wij hebben een traditioneel faluröd geverfd huis uit 1915, timmer met ruw houten afdekplanken en afdeklatten. Naast de traditionele faluröd op ruw hout zijn er ook nog faluröd verven dus je moet goed weten wat je voor materiaal wil gaan verven. De planken om de vensters kan je met een koevoet voorzichtig verwijderen, en al dan niet hergebruiken. Wij hebben geheel nieuwe genomen.
Om te voorkomen dat je na afloop nog dagen bezig bent met overal rood poeder van deuren, ramen, douche, wastafel, vloeren en wat al niet, plantenbakken, parasol(standaard), tuinmeubels, je krijgt het er haast niet meer af ......Ruim ALLES ver uit de buurt en niet in de "wind" laten staan, doe ramen en deuren dicht.
Stap 1 is kijken hoe het met die planken en afdeklatten staat, kromgetrokken, kapot "gedroogd", los gelaten, helemaal gespleten, gaten, verrot ? Soms zie je dat pas als je geborsteld heb. Die moet je dus gaan vervangen áls je dat lelijk vindt of als het ech niet meer kan. Haal ook alle haken, spijkers e.d. W.
Stap 2 zorg dat je alle materialen hebt: een goede stevige borstel in een hoekstand, masker voor je gezicht, brilbeschermer als je niet zonder bril kan werken, pet voor je haar, zeer oude kleding en schoenen, aangepast aan de tijd van het jaar, die daarna weggegooid mogen worden, lange stevige rubberen/werkhandschoenen, (Handig is ook een weggooioveral) Plastic zakken om alles in op te bergen/weg te gooien. Een grote oude emmer om borstel en handschoenen in te bewaren na het werk.
Voldoende karton, lange stroken, of oude gordijen, laken wat daarna weg mag, voor op de grond, met wat keien er op die kan je in Zweden meestal zo uit de tuin "vissen". Emmer water buiten zetten om je te wassen, en oude doek (hij wordt toch rood..) om af en toe je handen te kunnen wassen, als je wilt eten of drinken.
Zorg dat je alle ramen goed hebt afgeplakt met stevig plastic, haal eventueel raamhorren van tevoren er uit. Zet niet tussntijds per ongeluk een raam open. Zorg dat alles helemaal klaar is en ga dan pas stevig borstelen. Ruim, voor je weer gaat verkleden, de stoftroep die op de kartonnen is gevallen op, door het in plastic zakken te gieten. De kartonnen gebruik je daarna weer.
Stap 3 het tvåtten. Koop (anti mögel) tvätt spul in een vat wat je aankan sluiten op de waterslang. Dat werkt handig en snel. Spoel de hele muur schoon, goed maar NIET met de hogedrukspuit, want het moet daarna ook weer helemaal drogen en anders duurt dat veel te lang en de achterliggende balken worden dan ook nat... dan kan je lang wachten voor alles weer droog is.
Dat vergeet ik nog te vermelden faluröd verven vereist ook nogal wat planning wat weer betreft.....droog maar niet zonnig is het beste en bij het drogen, na tvätten, is het juist handig als er zon en wind staat...
Wij hebben het samen gedaan: borstelen de een begint halverwege en de andere bij het begin, zo ben je snel klaar. Zelfde met schilderen... :peace:
Een droogdag(en) kan lekker als rustdag(en) benut worden. Daarna moet je weer aan de bak. Nieuwe delen aanbrengen, op maat zagen van raamplanken, en dergelijken.
Stap 4 eindelijk kan je gaan verven, (goed mengen en zorg voor alu folie, voor de borstel/kwasten na afloop, kartonnen doos om de pot in te zetten en kleine bakjes, oude plastic koekdoosjes of yoghurtemmertje,ook is het handig als je nog een set oude kleding hebt. Ook met warm weer is bedekking van je huid handig en beter. Denk ook aan zo'n witte weggooi-overal..., pet, beschermbril. Leg alle stroken kartonnen weer neer en gaan zeker niet verven als er gelijk daarna regen voorspeld wordt, dan loopt het uit over de grond,wacht dan liever tot een betere dag. Zorg ook voor een stuk hardboard of stevig karton, waarmee je bij de onderkant goed kant schilderen, stuk er onder houden en de verf druipt op dat stuk ipv op het stenen deel vaan de onderkant van je huis. Uiteraard zorg je voor een stevige ladder met lange basis meer stevigheid en een plank of balk igv ongelijke ondergrond. Niet iedereen heeft de beschikking over een stelling wat eigenlijk nog beter is. Faluröd is slammfärg (nogal kledderig) het is handig van onder naar boven te werken, omdat het naar beneden drupt... Zo kan je met de borstel de druppels lekker uitsmeren. Zorg voor een pot met natte doekjes, om dingen schoon te vegen...
Stap 5 laat alles een paar dagen drogen en zet onder tussen de raamplanken e.d. In de träolja, grundolja, en dan in de witte färg voor ruwe planken, als ze nieuw zijn anders moet je eerst nog schrapen en krabben....
Tenslotte zet je alle witte planken er op de juiste wijze tegenaan. Bovenaan de lange plank daaronder de vertikale en onder, daar weer ertussen de smallere als onderste plank, zorg ook dat het "fönsterbleck" weer juist gemonteerd zit.
De meest van jullie zullen het allemaal wel weten maar ik ga er van uit dat er altijd weer mensen zijn die,
toch ook op een gegeven moment moeten gaan schilderen, nou succes er dan mee! :peace: :wink:
Laatst gewijzigd door solvik op 20 aug 2017 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

friejoo

Re: Faluröd schilderen en zo.

Bericht door friejoo » 19 aug 2017 12:33

Tijdens de Gammelvala hier in Brunskog maakten ze ook zelf rödfärg. ik heb het recept gekregen.

RECEPT TILL RÖDFÄRG
50 liter vatten
2,5 kg rågmjöl
2 kg järnvitriol
8 kg rödfärgspigment

koka upp 45 liter vatten
Rör ut rågmjöl i 5 liter vatten och vispa ned det i det kokande vattnet. Koka i 5 minuter.
Tillsätt järnvitriol och pigment samt låt koka i ca. 4 timmer.

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, wij hebben een geel huis. Ik heb nog andere verfpoeder en wil het daarmee eens proberen.

buskis

Bericht door buskis » 19 aug 2017 12:35

Dan kun je gularödfärg maken. :wink:

Ik heb trouwens deze week nog de knutar, vindskivor en foder van mijn carport geverfd met svartarödfärg.

friejoo

Bericht door friejoo » 19 aug 2017 12:41

Is te proberen, maar ons huis is pas helemaal geschilderd en ziet er pico bello uit! :goed:
Ik vond het wel een mooi recept met rågmjöl er in, had ik niet verwacht.

buskis

Bericht door buskis » 19 aug 2017 12:52

Als er geen järnvitriol in moest. is het bijna een bakrecept.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 19 aug 2017 20:21

Ik mis linolja in het recept. Dat wordt traditioneel wel gebruikt, niet meer dan 8%, maar dan moet er ook såpa aan worden toegevoegd.

Plaats reactie