hemland

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
buskis

Re: hemland

Bericht door buskis » 08 nov 2017 22:12

wjansen schreef:
08 nov 2017 20:25
.. Maar thuis wordt ook gezegd op de plek waar je wieg stond
Thuis is bij mij waar mijn jas aan de kapstok hangt en de WC-bril vertrouwd aanvoelt. :peace:

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 08 nov 2017 22:36

Zoals het klokje thuis tikt...

trummis

Bericht door trummis » 08 nov 2017 22:58

buskis schreef:
08 nov 2017 22:12
wjansen schreef:
Thuis is bij mij waar mijn jas aan de kapstok hangt en de WC-bril vertrouwd aanvoelt. :peace:
Een moderator heeft postings van Trummis verwijderd.
Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 09 nov 2017 09:20

trummis schreef:
08 nov 2017 21:23
qinx schreef:
08 nov 2017 20:46
Het feit alleen al dat je er over klaagt, maakt je zo verschrikkelijk Nederlands dat de spruitjeslucht er zowat vanaf komt :D

Dus misschien ben je toch een èchte Nederlander, en misschien past die schoen je net te goed om hem niet aan te trekken :P
Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.
Tja... Als belediging je enige tegenargument is, dan zal ik wel gelijk hebben. Of zat ik in ieder geval iets te dicht bij de waarheid. En waarschijnlijk wil je dan de rest van dit bericht ook niet lezen.

Ik ben niet degene die klaagt over de taal van mijn gastland. Je *hoeft* niet in Noorwegen te wonen als je je er zo misdeeld voelt door de taal die men er gebruikt. En dat is ongeacht jouw reden om niet in Nederland te willen wonen.

Maar het enige volkje dat zich over zo iets kan opwinden, zijn de Nederlanders, en dáár ging mijn opmerking over. Je kunt de Nederlander uit Nederland halen, maar maar hoogst zelden haal je Nederland uit de Nederlander.

Of moet ik me net als jij geschoffeerd voelen omdat de Nederlandse lessen die Zweden mijn kinderen gratis aanbiedt, continu als "moedertaallessen" aangeduid worden, terwijl Nederlands hun vader's taal is?

wjansen

Bericht door wjansen » 09 nov 2017 09:30

trummis schreef:
08 nov 2017 22:58
buskis schreef:
08 nov 2017 22:12
wjansen schreef:
Språkrådet die zijn ook maar politiek correct bezig :D . Maar er zal ongetwijfeld een formele benaming zijn voor hemland och thuisland. Toch is in veel landen in de volksmond waar je geboren bent je thuis. Hoeveel jaren je ook overzee hebt gewoond. Thuis heeft in die landen meer met je roots en familie achtergronden te maken dan dat het een formele benaming is. Je huis das een bak met stenen of hout waar je tijdelijk verblijft :D

trummis

Bericht door trummis » 09 nov 2017 11:07

buskis

Bericht door buskis » 09 nov 2017 11:15

wjansen schreef:
09 nov 2017 09:30
. Maar er zal ongetwijfeld een formele benaming zijn voor hemland och thuisland. Toch is in veel landen in de volksmond waar je geboren bent je thuis. Hoeveel jaren je ook overzee hebt gewoond. Thuis heeft in die landen meer met je roots en familie achtergronden te maken dan dat het een formele benaming is. Je huis das een bak met stenen of hout waar je tijdelijk verblijft :D
Zit wel wat in hoor, maar toch als ik vanuit NL weer terug naar Zweden rijd ga ik naar huis.
Nederland voelt voor mij als een ander land als ik daar ben want daar heb ik geen bak met stenen meer :wink: en voelt niet meer hetzelfde als toen ik vertrok.

Hier heb ik vaak mensen hun geboortehuis ¨föräldrarhem¨ horen noemen.
De zweden waar ik mee om ga vergeten gewoon dat ik uit een ander land kom, door er van uit te gaan dat ik alles weet wat hun ook weten, dat vind ik soms het wel eens lastig.

wjansen

Bericht door wjansen » 09 nov 2017 11:30

trummis schreef:
09 nov 2017 11:07
Dat kan ik me helemaal voorstellen en lijkt mij ook vreselijk irritant. Je doet tenslotte je stinkende best om te integreren en verdiept je in de gebruiken en als je keer op keer een bevestiging krijgt van 'leuk maar je blijft een ....'

Hopelijk wordt het snel opgelost voor jullie! :peace:

wjansen

Bericht door wjansen » 09 nov 2017 11:33

buskis schreef:
09 nov 2017 11:15
Zit wel wat in hoor, maar toch als ik vanuit NL weer terug naar Zweden rijd ga ik naar huis.
Nederland voelt voor mij als een ander land als ik daar ben want daar heb ik geen bak met stenen meer :wink: en voelt niet meer hetzelfde als toen ik vertrok.

Hier heb ik vaak mensen hun geboortehuis ¨föräldrarhem¨ horen noemen.
De zweden waar ik mee om ga vergeten gewoon dat ik uit een ander land kom, door er van uit te gaan dat ik alles weet wat hun ook weten, dat vind ik soms het wel eens lastig.
Klopt, wij waren laatst na meer dan 13 maanden ook weer in NL. Maar na bijna twee jaar voelt Zweden als thuis en NL als ander land. Nooit gedacht dat sommige dingen zo snel konden veranderen. BIjvoorbeeld wennen aan invoegen op de snelweg met 50 :D

trummis

Bericht door trummis » 09 nov 2017 14:55

Plaats reactie