Gezondheidszorg in Zweden

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
buskis

Re: Gezondheidszorg in Zweden

Bericht door buskis » 04 nov 2017 19:27

Dit krijg je na jaren van bezuiniging, was erg voorspelbaar.

Snöskoter

Bericht door Snöskoter » 04 nov 2017 20:21

Ben ik het mee eens (zowel het ongeschoold personeel, als het verkeerd omgaan met mensen en kwalen als bezuinigingen), waar ik dus vooral op doel is dat het in Zweden misschien wel iets erger mag zijn dan in NL, maar in NL is het al lang niet meer halleluja vwb de gezondheidszorg. (Terwijl ik er wel meer voor betaal dan in Zweden, naar wat ik altijd begrepen heb...)

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 17 nov 2017 14:25

Of het in nederland 'beter' is vraag ik me toch echt af hoor.... hier heb je controles en opvolgingen die gedaan worden door de "praktijkondersteuning"... tja, dat is dan een "leuke" meid, met keurig gelakte nageltjes die op iedere een beetje serieuze vraag meldt dat ze dat aan de arts moet vragen en dat ik er dan volgende week over kan bellen.......

wjansen

Bericht door wjansen » 17 nov 2017 14:31

Erwin_01 schreef:
17 nov 2017 14:25
Of het in nederland 'beter' is vraag ik me toch echt af hoor.... hier heb je controles en opvolgingen die gedaan worden door de "praktijkondersteuning"... tja, dat is dan een "leuke" meid, met keurig gelakte nageltjes die op iedere een beetje serieuze vraag meldt dat ze dat aan de arts moet vragen en dat ik er dan volgende week over kan bellen.......
Nederlandse gezondheidszorg staat denk ik in vergelijk met bijvoorbeeld de VS en andere landen op een hoog niveau. Zeker voor zo'n klein kikkerlandje als NL doen ze het goed. Verbeteringen blijven er altijd. Hier in Zweden nemen ze wel meer de tijd voor je maar of dat altijd beter is vraag ik me af. Tuurlijk ligt het ook aan wat de patient verteld, onduidelijk verhaal kan ook leiden tot een verkeerde diagnose. Soms is dat nog wel eens lastig met mijn steenkolen zweeds :mrgreen:

buskis

Bericht door buskis » 17 nov 2017 16:48

wjansen schreef:
17 nov 2017 14:31
Soms is dat nog wel eens lastig met mijn steenkolen zweeds :mrgreen:
Ik hoorde laatst iemand vertellen dat je als je dat nodig vindt een nederlandse tolk kan krijgen als je naar de dokter moet, dit gaat dan per telefoon.

wjansen

Bericht door wjansen » 17 nov 2017 16:52

buskis schreef:
17 nov 2017 16:48
wjansen schreef:
17 nov 2017 14:31
Soms is dat nog wel eens lastig met mijn steenkolen zweeds :mrgreen:
Jij kunt als je dat nodig vindt een nederlandse tolk krijgen als je naar de dokter moet, dit gaat dan per telefoon.
Oké wist ik niet. Ik schakel dan altijd over op het engels wat wel prima gaat. Maar zelfs dan is het ook nog wel eens zoeken naar medische engelse termen.

buskis

Bericht door buskis » 17 nov 2017 17:05

Ik dacht dat je moet vertellen dat je een tolk wilt, als je de afspraak maakt.

trummis

Bericht door trummis » 18 nov 2017 11:05

Een moderator heeft postings van Trummis verwijderd.
Trummis heeft geen overzicht welke postings, vandaar dat hij verzocht heeft al zijn postings te verwijderen.

buskis

Bericht door buskis » 18 nov 2017 13:02

Ik kan er zelf niet over meepraten omdat ik nog nooit een tolk nodig heb gehad.
Maar zoals ik eerder al schreef hoorde ik laatst van iemand die er mee te maken heeft gehad.

Black-Ingvars-Fan
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden

Bericht door Black-Ingvars-Fan » 18 nov 2017 23:31

Meer informatie over tolken:

https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Tolktjanst/

Gewoon laten weten wanneer je een afspraak maakt dus.

/E.

Plaats reactie