ingen reclam

Post hier uw vragen en opmerkingen over wonen, werken en studeren in Zweden.
Dit forum is tevens voor vragen over (vakantie)huizen en de hieraan gerelateerde onderwerpen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: ingen reclam

Bericht door solvik » 06 nov 2017 20:22

:scared: :whooo: Misschien nog eens heel duidelijk:
Reclamefolders maar ook kranten bevatten tegenwoordig veel kleurstoffen! Als rook geven ze giftige stoffen af.
Die zijn niet alleen slecht voor het milieu, (dus voor die leuke vogels en andere dieren en planten en aardige mensen om je heen, maar ook voor je kachel en schoorsteen!!!
In het miljöstation moet je kranten en tijdschriften apart recyclen.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 06 nov 2017 21:58

Nou.... het miljöstation (bedoel je daarmee ook een återvinningcentral?) ligt ruim 25 km van ons, terwijl er naast de supermarkt (5 minuten per fiets) groene papiercontainers staan. Eigenlijk gebruik ik niet veel papier in de kachel, slechts om het vuur aan te maken, daarna gooi ik houtblokken erin.

buskis

Bericht door buskis » 07 nov 2017 16:54

Martin E. van Doornik schreef:
06 nov 2017 21:58
Nou.... het miljöstation (bedoel je daarmee ook een återvinningcentral?) ligt ruim 25 km van ons, terwijl er naast de supermarkt (5 minuten per fiets) groene papiercontainers staan. Eigenlijk gebruik ik niet veel papier in de kachel, slechts om het vuur aan te maken, daarna gooi ik houtblokken erin.
Naast jouw supermarkt is een Återvinningsstation. voor pappier, karton, glas enz.

Waar jij 25 km voor moet rijden is een Återvinningscentral waar je alle soorten afval kwijt kunt.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 07 nov 2017 19:49

Nou.... återvinningsstation vind ik al een groot woord voor een stuk of zeven containers. Kan ik meer van een 'halte' zeggen....

qinx
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door qinx » 08 nov 2017 12:32

Roos! schreef:
05 nov 2017 13:44
nu zijn er stickers te koop ingen reclam tack! weet iemand waar je die kunt kopen
Uiteraard kun je prima zelf een tekst of je brievenbus plakken. Ik vind dit er beter uit zien: https://www.clasohlson.com/se/D%C3%B6rr ... k!/40-8873

https://www.bauhaus.se/skylt-ingen-rekl ... 20-mm.html

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/sok/ingen%20reklam

Dus ja... je kunt ze min of meer overal wel krijgen.

(in een grijs verleden had clas ohlson ook een sticker die uit twee delen bestond. Groot "Ingen reklam, tack!" en dan een klein stickertje "Förutom Clas Ohlson katalogen")

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 08 nov 2017 12:36

Kan ook:
Synonymer till station:
bangård, central; hållplats, anhalt; stationshus
tjänstelokal, institution, inrättning, anstalt
.........
Vad betyder station?
1. Anläggning i ett trafiknät: järnvägs-, busstation;
2. Anläggning som står i samband med något centralt organ: forsknings-, missions-, polis-, turiststation || -en; -er

Persoonlijk dacht ik meer aan de tweede mogelijkheid en niet aan een bus of treinstation. Dus niet hållplats, is wel leuk bedacht in dit verband, maar ik dacht meer aan een een station als "anläggning som står i samband med något centralt organ".....namelijk miljöstation algemeen woord voor plek waar je afval zelf mag sorteren......dat kan een eenvoudige basissorteerplek zijn, of een grotere plek zoals een grofvuilsorteer plek, die niet in elke dorp voor komt maar wel zijn aangepaste versie heeft, in jouw geval bv de 7 bakken...of een grotere zoals die die bij jou iets verder weg ligt...:rendier: :peace:
Laatst gewijzigd door solvik op 08 nov 2017 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Roos!

Bericht door Roos! » 08 nov 2017 14:56

ik ben heel erg blij met jullie antwoorden, en ik kom er nu wel uit,
tack så mycket

Plaats reactie