Majbølle Mølle door storm zwaar beschadigd

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Majbølle Mølle door storm zwaar beschadigd

Bericht door Martin E. van Doornik » 17 feb 2011 09:58

De voor Zwedengangers, die door Denemarken reizen, bekende molen Majbølle Mølle, met de witte wieken aan de E-47 even voorbij Sakskøbing op het eiland Lolland, is afgelopen week door storm zwaar beschadigd geraakt.
Bij storm uit het zuidwesten stond de goed onderhouden molen met wieken zoals altijd richting het oosten, want dan staat de molen "mooi" voor het voorbijrazende verkeer op de naastgelegen snelweg E-47. Iedere molenaar (zoals ik) weet drommels goed dat de wieken bij stormgevaar op het zuidwesten moeten staan, om schade te voorkomen. Hoe vaak heb ik bij zware stormen diep in de nacht uit mijn bed gestapt om naar de molen te gaan om te kijken of alles in orde is. Ik heb eens meegemaakt dat mijn kopje koffie daar in de molen bij Beaufort 10 halfleeg geschud werd.
Als molenliefhebber en gediplomeerde korenmolenaar ging ik wel eens van de route naar Zweden af om molens te bekijken en fotograferen.
Ik word er niet goed én ziedend van en heb een mail in het Deens op poten geschreven naar de eigenaar van de Majbølle Mølle. Zo ga je niet met een beschermd monument om!
Naar verluidt is de Hørsholm Mølle (ten noorden van København, ten oosten van de E47) ook beschadigd geraakt.

http://folketidende.dk/majbolle-molle-f ... tormvejret" ;; en KLIK HER voor meer foto's.

Hieronder de foto van de Majbølle Mølle die ik op 11 juli 2010 heb genomen.

Afbeelding

Plaats reactie