Alternatieve routes Nl - Se? Brug Odense, ervaringen?

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
gknobbout
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Alternatieve routes Nl - Se? Brug Odense, ervaringen?

Bericht door gknobbout » 17 jul 2012 11:52

Niet gepland, maar zeer welkom... we gaan aan het einde van de zomervakantie nog even naar Zweden :D

We gaan met 4 (volwassen) personen en i.v.m. bestemming willen we met de auto gaan.

Normaal nemen we altijd de 'botenroute' (Puttgarden - Rodby en Helsingor - Helsingborg), maar i.v.m. kosten zijn we aan het kijken of er alternatieven zijn.

Nu las ik iets over een brug bij Odense?

Iemand verder goede tips? We willen zo snel en goedkoop mogelijk (ja, echte Hollanders voor zover je daar trots op mag zijn) van A naar B en dus niet overnachten etc.

A = Noord-Limburg
B = Marks Kommun (Göteborg/Boras)

850RRrr
Zweden Kenner
Zweden Kenner

Re: Alternatieve routes Nl - Se? Brug Odense, ervaringen?

Bericht door 850RRrr » 17 jul 2012 12:43

Je kunt de zg. bruggen-route rijden.
De Störebelt-brug in Denemarken en dan de Øresund-brug van DK naar Zweden(Malmö)
De totale tol is ongeveer € 75 enkele reis en je rijdt ca. 100km meer t.o.v. de boten-route. Wat kosten betreft zal het dus niets of niet veel uitmaken.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 17 jul 2012 14:07

Wij bekijken elke reis weer wat de beste/voordeligste route is (dat varieert namelijk) en als je verder in Denemarken geen geld spendeert (overnacht, eet of tankt) is de z.g. bruggenroute nu wel degelijk het voordeligst. Als je meer "chauffeurs" in de auto hebt hoeft niet persé te overnachten (spaart hotel, benb of iets dergelijks uit). Als je toevallig van plan ben om volgend jaar weer te gaan, neem dan gelijk een Bropass (kan bij het loket gekocht), na de heen- en terugreis heb je het er al uit en je korting krijg je gelijk of kan je naderhand terugkrijgen, dan wel bonnen bewaren, (Storbeltbrug en Öresundbrug geeft korting, en eventueel voorrang bij veer P.-R. als je wat extra bijbetaalt. Je krijgt ook een extra pasje voor een andere auto. Wellicht heb je nu al kennissen die ook vaak naar zweden gaan en zo'n brobizz extra kaartje te leen hebben dan heb je de korting ook. De route zelf overigens is prima.
Veel plezier en geode reis!
Laatst gewijzigd door solvik op 17 jul 2012 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 17 jul 2012 17:07

Er is ook de optie om de veerboot Fredrikshavn - Göteborg te nemen. Al vind ik dat zelf nooit zo aantrekkelijk om dat je een hoop flexibiliteit inlevert.

850RRrr
Zweden Kenner
Zweden Kenner

Bericht door 850RRrr » 17 jul 2012 17:29

Wel voordelig( maar niet zo snel ) is dan misschien de overtocht Grenå(DK) - Varberg(S).
Overtocht(4 uur) eind augustus heen- begin september terug is € 134 v.v..

joulupukki
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door joulupukki » 18 jul 2012 03:27

850RRrr schreef:Je kunt de zg. bruggen-route rijden.
De Störebelt-brug in Denemarken en dan de Øresund-brug van DK naar Zweden(Malmö)
De totale tol is ongeveer € 75 enkele reis en je rijdt ca. 100km meer t.o.v. de boten-route. Wat kosten betreft zal het dus niets of niet veel uitmaken.
Als de kosten dan bijna gelijk zijn.
Als je rond Goteburg vertrekt, zal je bij Rodby toch wel eens een keer je benen willen strekken?
Ook al ben je met meerdere chauffeurs.
Vanaf Goteburg, via de bruggen in 1 ruk naar NL doe je ook niet lijkt me.

Beentjes strekken op de pont, kost je geen reistijd. Beentjes strekken via de bruggenroute wel.
hirvi on paskaa. poro on hyvää.

gknobbout
Zweden Kenner
Zweden Kenner
Land: Zweden

Bericht door gknobbout » 18 jul 2012 12:47

Wat een reacties allemaal...

We zijn met 4 chauffeurs, dus kunnen in één ruk doorrijden.
Benen streken is ondanks dat wel lekker en de verplichte pauze bij de veerboten komt altijd wel gelegen.

Ik heb de pagina over de Bizz gelezen (aangezien echt nog wel vaker gaan), maar dat is niet interessant als we 2x de pont nemen (Op de site: Als men op één dag de beide ponten neemt dan is een “Schwedenticket” aan de kassa goedkoper dan twee overtochten met een Bizz.)
Ik vind het lastig om te bepalen of het wel interessant is als we alleen de pont van Puttgarden-Rodbyhavn nemen en dan vervolgens de Öresundbrug.

Erwin_01
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Erwin_01 » 18 jul 2012 16:58

gknobbout schreef: Ik vind het lastig om te bepalen of het wel interessant is als we alleen de pont van Puttgarden-Rodbyhavn nemen en dan vervolgens de Öresundbrug.
zo ga ik altijd... 1x stoppen bij een boot vind ik wel genoeg... ik rij alleen, en stop/strek de benen alleen op de veerboot naar Rødby (en uiteraard nog een keer om te tanken in D en S.)

jeroen69

Bericht door jeroen69 » 19 jul 2012 11:39

joulupukki schreef:
850RRrr schreef:
Beentjes strekken op de pont, kost je geen reistijd. Beentjes strekken via de bruggenroute wel.
Maar een paar boten wachten in de zomerperiode ivm de drukte kost je wel reistijd.
Ik rij liever rond over de bruggen. Dan kan ik de pauzes zelf bepalen. En ben ik niet afhankelijk van de drukte bij de boot. In voor en naseizoen ligt dat misschien anders.

Shorty12
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Shorty12 » 12 aug 2012 21:26

Even nog het volgende op de overtocht Helsingør-Helsingborg.
Wij hebben in Helsingborg, omdat wij onze overtocht niet besproken hadden, meer als 2 uur staan wachten voor dat we op de veerboot konden. Dit was op een donderdagmiddag.

Plaats reactie