Vouwwagen en wildkamperen

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Dwarreltje

Vouwwagen en wildkamperen

Bericht door Dwarreltje » 22 jun 2014 09:59

Ik heb i.v.m. rug/gewrichtsklachten mijn tentje op moeten geven maar ben een kampeerder, dus er is een vouwwagentje voor in de plaats gekomen. Nog steeds kamperen, maar dan op een goed matras. Tenminste, zo voelt het voor mij.

Al vaker in Zweden/Noorwegen geweest, heerlijk zwerven. De laatste keer was echter al weer 7 jaar geleden, voor ik met een man samen was die alleen maar naar Frankrijk wilde.
Nu ik weer vrij ben om te gaan waar ik wil, is het Zweden waar ik na lang verlangen weer naar toe kan gaan.
Echter nu ik aan het rondstruinen ben op internet als voorbereiding op de reis (half augustus vertrek ik), ben ik geschrokken van de melding dat je alleen met een tentje mag wildkamperen. Is dat zo?
Zou het enorm jammer vinden, want heb a. vier kleine hondjes bij me (wat niet elke camping waardeert) en b. ben erg gesteld op mijn vrijheid en rust/stilte/alleen kunnen zijn in de bossen.

Wie kan me vertellen wat de regels zijn voor een -kleine- vouwwagen? Mag ik hiermee alleen op een camping staan?

Vriendelijke groet,

Dwarreltje.

buskis

Re: Vouwwagen en wildkamperen

Bericht door buskis » 22 jun 2014 10:18

Ik denk dat je wel opvalt als je met een vouwwagen in het wild gaat kamperen.
Sommige Vandrarhem en (ex)boerderijen hebben ook vaak een veldje waar je kunt kamperen, misschien is dat wat voor je.

buskis

Bericht door buskis » 22 jun 2014 11:12

Waar ik op doelde heeft meer met veiligheid te maken dan met of het mag of niet :wink:

Dwarreltje

Bericht door Dwarreltje » 22 jun 2014 14:04

Dank voor jullie antwoorden.

Voor mijn veiligheid ben ik niet zo bang. Inderdaad had ik me al bedacht dat je met auto en aanhanger uiteraard niet lekker de bushbush in kan trekken. Je valt gewoon meer op. Echter in mijn herinneringen zijn er ook dan best nog wel plekjes waar het lekker stil en rustig is. Heb wel eens aan het einde van een grindweg het bos in, geparkeerd om te gaan wandelen. Daar is de hele dag niemand geweest en ook de hele dag tijdens wandelen niemand tegen gekomen.
Ook wel eens een weekje met klein campertje aan een meer gestaan met allemaal verlaten hutjes. Leek een verlaten camping?
Juist het moeten vragen/afspraken maken/rekening houden met/enz. wil ik zoveel mogelijk voorkomen; ga graag mijn eigen rustige, stille gang in de natuur. Geen luxe nodig, slechts stilte en boompjes...
Ik vroeg me juist af hoe streng men hierin was in Zweden. Seizoen is ook al voorbij als ik kom, dus misschien wat meer vrijheid? Enne, van die 4 hondjes zijn er 3 oud/bejaard/blind/doof, dus veel meer dan hun eigen gesnurk zullen die niet verjagen :))

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 22 jun 2014 14:35

:peace: Ikdenk dat de meeste Zweden het wel enigzins vreemd zullen vinden, maar dat niemand je zo maar weg zal jagen tenzij je in de weg staat, bv op een terrein wat gerooid moet worden. Allemansrecht zegt dat je een nacht op een plek mag overnachten, of dat je toestemming vraagt. Soms zijn terreinen van een vereniging, bv. Sportvereniging daar kan je wel gaan staan maar het is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. Hetzelfde geldt voor de hondjes: geen Zweed zal zijn hondjes in het seizoen zomaar laten loslopen. Ik merk steevast dat als ze iemand zien, zelfs in de verte, ze de honden meteen aan de lijn doen. Ik denk niet dat iemand er wat van zou zeggen als de hondjs loslopen maar je valt dus wel op, met de vouwwagen en de hondjes... Je kan het proberen, maar respecteer ook de Zweedse gewoontes.

Dwarreltje

Bericht door Dwarreltje » 22 jun 2014 15:08

solvik schreef::peace: Ikdenk dat de meeste Zweden het wel enigzins vreemd zullen vinden, maar dat niemand je zo maar weg zal jagen tenzij je in de weg staat, bv op een terrein wat gerooid moet worden. Allemansrecht zegt dat je een nacht op een plek mag overnachten, of dat je toestemming vraagt. Soms zijn terreinen van een vereniging, bv. Sportvereniging daar kan je wel gaan staan maar het is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling. Hetzelfde geldt voor de hondjes: geen Zweed zal zijn hondjes in het seizoen zomaar laten loslopen. Ik merk steevast dat als ze iemand zien, zelfs in de verte, ze de honden meteen aan de lijn doen. Ik denk niet dat iemand er wat van zou zeggen als de hondjs loslopen maar je valt dus wel op, met de vouwwagen en de hondjes... Je kan het proberen, maar respecteer ook de Zweedse gewoontes.
Voor alles heb ik júist respect voor ander(sman eigendom), natuur en alles intact laten. Niets wat me zó naar Zweden doet verlangen als het hier in Nederland door het bos lopen en overal zooi zien liggen of onafgedekte sanitaire resten...
Dus dat is ook niet mijn probleem :) Ik wil juist niet tegen de haren instrijken van de Zweden, vandaar mijn zoektocht naar informatie hierover. Ik ben helemaal niet van plan in de 'bewoonde wereld' mijn vw uit te klappen (zoals sportvereniging o.d.); wil juist ver van alles en iedereen, liefst in het bos staan. En volgens mijn informatie is 20 augustus de grens van niet/wel loslopende honden? Al zou ik ze nooit laten loslopen als dat overlast veroorzaakt. Tel daarbij op het feit dat ze in een straal van 10 meter om mij heen lopen...
En ja, helaas is mijn ervaring inderdaad dat je opvalt met 4 hondjes... Ik wil gewoon lekker wandelen, heb altijd een bolderkar bij me waar ze alle vier inpassen indien nodig (ouderdom, moeheid, door willen lopen), maar blijkbaar is 4 hondjes hebben vreemd. Ik zou mensen met 4 kinderen eens moeten aanstaren en roepen: O kijk eens, 4 kindjes! :P

madcap

Bericht door madcap » 22 jun 2014 17:59

Zweden staan hier (Dalarna) met van alles en nog wat in het bos wild te kamperen dus ik zou niet weten waarom niet...

Dwarreltje

Bericht door Dwarreltje » 22 jun 2014 18:39

madcap schreef:Zweden staan hier (Dalarna) met van alles en nog wat in het bos wild te kamperen dus ik zou niet weten waarom niet...
Top! Helemaal blij dit te horen! Dank je wel, dat geeft me toch een geruster gevoel als ik niet op een camping ga staan.

Joopl
Zweden Kenner
Zweden Kenner

Bericht door Joopl » 22 jun 2014 21:01

Wij hebben met onze hagelwitte kampeerauto die nog veel meer opvalt dan een vouwwagen al op ontelbare afgelegen plekken van het zuiden tot het uiterste noorden van Zweden in de bossen en aan meren overnacht zonder dat iemand -zover er al iemand kwam- er vreemd van op keek of wat van gezegd heeft. Bij overnachten op een eenzame plek heeft altijd ons gevoel antwoord gegeven op de vraag, wel of niet doen. Nog nooit hebben we er iets negatiefs beleefd. Uiteraard is respect voor de natuur en bevolking een belangrijk gegeven. Naar onze ervaring kun je met je vouwwagen enorm veel mooie plekken vinden waar je met een gerust hart kunt gaan staan. Geniet er van!
Aan de vooravond van een nieuw leven...

Dwarreltje

Bericht door Dwarreltje » 22 jun 2014 22:38

Joopl schreef:Wij hebben met onze hagelwitte kampeerauto die nog veel meer opvalt dan een vouwwagen al op ontelbare afgelegen plekken van het zuiden tot het uiterste noorden van Zweden in de bossen en aan meren overnacht zonder dat iemand -zover er al iemand kwam- er vreemd van op keek of wat van gezegd heeft. Bij overnachten op een eenzame plek heeft altijd ons gevoel antwoord gegeven op de vraag, wel of niet doen. Nog nooit hebben we er iets negatiefs beleefd. Uiteraard is respect voor de natuur en bevolking een belangrijk gegeven. Naar onze ervaring kun je met je vouwwagen enorm veel mooie plekken vinden waar je met een gerust hart kunt gaan staan. Geniet er van!
Geweldig! Nu ga ik helemaal met een gerust en goed gevoel op weg. Dank voor je reactie!

Plaats reactie