De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door Martin E. van Doornik » 07 sep 2016 17:47

Ik ben nu net terug van Zweden. Ik wil m'n ervaringen over wegwerkzaamheden nu ook vermelden. De heenreis ging over Denemarken met twee overnachtingen in Grindsted en Helsingør. Strenge paspoortcontrole aan de Deense grens bij Padborg (na Flensburg)! Erg dure tol op de Storebæltsbron (400 DKK!).
De E45 is van Åminskog tot Tösse helemaal opgebroken, stapvoets rijden over het gefreesde asfalt of over gruis. Stoplichten om de voertuigen beurtelings over één strook te laten rijden. De E18 is van de rotonde bij Rasta Grums tot kort voor de IKEA in Karlstad ook een puinhoop. Deze weg wordt zuidelijker verlegd (het prachtige bos langs de oude E18 dus plat) en verbreed van tweebaans- tot vierbaansweg.
De terugreis ging per Stena Line: vanuit Värmland via Vänersborg en Uddevalla over de E6 naar Göteborg, daar over Hisingen (vanaf afslag 82) en de Älvsborgbron gereden naar de boot. Ik vertrouw de route via de Elbetunnel in Hamburg niet meer. Ik nam als alternatief de 404 en A21 vanaf Kiel via Bad Segeberg, daar ook werkzaamheden maar geen files. En vanaf Autobahnkreuz Bargteheide (waar de A21 de A1 kruist) geheel filevrij gereden via Bremen en Oldenburg tot Groningen. Over vijf weken gaan wij weer naar Zweden!

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 07 sep 2016 22:04

Ik heb het volgens mij al een keer voorgesteld maar je kan vanaf Göteborg ook de E20 nemen en vanaf Mariestad de 26 aan de andere kant van Vänern. Dan kom je ergens bij Kristinehamn op de E18 terecht.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 09 sep 2016 13:55

Leo schreef:
Bassiehof schreef:Ik heb het volgens mij al een keer voorgesteld maar je kan vanaf Göteborg ook de E20 nemen en vanaf Mariestad de 26 aan de andere kant van Vänern. Dan kom je ergens bij Kristinehamn op de E18 terecht.
Overigens wordt dat stuk 26 nu ten noorden van Gullspång geasfalteerd. De vetraging valt echter mee, althans de twee keren dat ik daar langs kwam.
Dat duurt meestal maar enkele weken, maar de E45 is al minstens 10 jaar op verschillende plaatsen een bouwput omdat ze er zogenaamd een motorväg van maken. E45 heet ook Inlandsvägen en in het noorden (vanaf Värmland, Jämtland etc) is de weg smal en ontzettend slecht.

Shorty12
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Shorty12 » 27 sep 2016 21:52

Bassiehof schreef:E45 heet ook Inlandsvägen en in het noorden (vanaf Värmland, Jämtland etc) is de weg smal en ontzettend slecht.
Wij hebben de "Inlandsvägen" vorig jaar van Vitanginaar de Finse grens en dit jaar van Vitangi naar Mora gereden en als dit een slechte weg genoemd wordt dan wil ik wel eens weten hoe de gruswegen worden benoemd. Maar wij vinden dat de E45 goed is te rijden.

friejoo

Bericht door friejoo » 28 sep 2016 14:49

Shorty12 schreef:
Bassiehof schreef:E45 heet ook Inlandsvägen en in het noorden (vanaf Värmland, Jämtland etc) is de weg smal en ontzettend slecht.
Wij hebben de "Inlandsvägen" vorig jaar van Vitanginaar de Finse grens en dit jaar van Vitangi naar Mora gereden en als dit een slechte weg genoemd wordt dan wil ik wel eens weten hoe de gruswegen worden benoemd. Maar wij vinden dat de E45 goed is te rijden.
Ben het helemaal met Shorty12 eens.
Wij zijn in juni naar de Lofoten geweest, heen via de E6 in Noorwegen en terug via de E45 in Zweden. Een heel verschil. De E6 was druk hier en daar erg smal, de E45 een prima brede weg en rustig.

Ik ben nu in Nederland en we gaan 23 oktober weer terug naar Zweden via Kiel-Göreborg, ben wel benieuwd hoe dat dan gaat.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 28 sep 2016 15:24

friejoo schreef:Ik ben nu in Nederland en we gaan 23 oktober weer terug naar Zweden via Kiel-Göteborg, ben wel benieuwd hoe dat dan gaat.
En wij gaan zes dagen eerder ook met Stena Line erheen.... 8) Wij zijn dan maar anderhalve maand thuis in NL....
Laatst gewijzigd door Martin E. van Doornik op 28 sep 2016 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Bassiehof

Bericht door Bassiehof » 28 sep 2016 15:46

friejoo schreef:
Shorty12 schreef:
Ben het helemaal met Shorty12 eens.
Wij zijn in juni naar de Lofoten geweest, heen via de E6 in Noorwegen en terug via de E45 in Zweden. Een heel verschil. De E6 was druk hier en daar erg smal, de E45 een prima brede weg en rustig.

Ik ben nu in Nederland en we gaan 23 oktober weer terug naar Zweden via Kiel-Göreborg, ben wel benieuwd hoe dat dan gaat.
De E45 is volgens mij een gewone landweg maar men noemt de E45 een Europaweg. Daar ben ik het niet mee eens. Het stuk tussen Vänertsborg en Karlstad, waar het mij om ging, is vaak een 2+1 weg zoals men dat hier in Zweden noemt, waar je soms 40, 60, 80 of 100 mag. En flitspalen. Heb je op de E20 en 26 maar een paar van en veel lange rechte stukken waar je langzamer verkeer kan inhalen. En op de 26 mag je bijna de hele tijd 90 rijden. Ik vind dat soort wegen gewoon prettiger rijden.
'
De E6 is vierbaans door bijna heel Zweden, maar niet door Noorwegen. Tot en met Oslo wel maar daarna zijn alle wegen in Noorwegen k*t. Zweeds vrachtverkeer gaat vaak via Zweden naar het noorden en steekt dan pas over naar Noorwegen omdat de wegen in Zweden doorgaans beter zijn.

Grindwegen zijn vooral leuk om te rijden. Als je weet waar je mee bezig bent. Je moet dan ook grindwegen niet vergelijken met andere openbare wegen. Die zijn vaak privé bezit. Als je zo'n bord ziet https://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_v%C3%A4g" ;; is het een enskild oftewel privé weg. Voor alle duidelijkheid: je mag er wél rijden behalve als er een verbodsbord staat. Maar die wegen hebben om logische redenen een lagere standaard. Onderhoud en asfalteren kost geld.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar Zweden.

Bericht door Martin E. van Doornik » 21 okt 2016 16:31

friejoo schreef:Voor iedereen die wel eens met de boot vanaf Kiel gaat, vanaf November zijn er werkzaamheden op de A7 gepland, zie: http://www.ndr.de/home/verkehr/strassenbau141.html" ;;
Wie met Stena Line gaat, zou ik absoluut adviseren om vanaf de A1 voorbij Hamburg (richting Lübeck) op Autobahnkreuz Bargteheide de A21 en 404 via Bad Segeberg naar Kiel te nemen. Daar zijn ook werkzaamheden, maar stelt niet veel voor. Hooguit lagere snelheden zoals 50 km/u. In Kiel aangekomen kom je vanaf de 404 zó op de haven uit.
Even een vraag: hoe zijn de wegen vanaf Göteborg naar Värmland in januari te berijden?

Munk

Bericht door Munk » 21 okt 2016 19:43

Hej Martin,

wij hebben het een flink aantal keren, van Goteborg naar Munkfors, gereden het is eigenlijk nooit een probleem, en met de hoeveelheid sneeuw van de afgelopen jaren is het zeker geen probleem.
Het laatste stuk over de 62 is vaak het slechts.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 21 okt 2016 19:59

Munk schreef:Hej Martin,

wij hebben het een flink aantal keren, van Goteborg naar Munkfors, gereden het is eigenlijk nooit een probleem, en met de hoeveelheid sneeuw van de afgelopen jaren is het zeker geen probleem.
Het laatste stuk over de 62 is vaak het slechts.
In de winter zou ik liever vanaf E18 de 63 en 240 nemen via Molkom, want de weg van 62 (Munkfors) naar Sunnemo kent steile hellingen. Kans op afglijden. Zeker in de laatste drie kilometer voel je de luchtdruk in je oren drukken....

Plaats reactie