De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
vissertw48

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door vissertw48 » 14 mei 2017 10:04

Ja hoor dat zal ik doen. In de loop van de volgende week zal ik mij hier weer melden.

Groeten,

Ton.

vissertw48

Bericht door vissertw48 » 18 mei 2017 08:23

Goedemorgen, maandagmorgen half acht uit Wormer vertrokken en om twee uur waren we over in Gluckstad.
Afslag zes in Westerstede genomen, het eerste stukje een beetje binnendoor en via Bremerhaven naar de pont.
Aan de overkant via Itzehoe en Rendsburg naar Kiel.
Helemaal filevrij, ongeveer 75 kilometer korter dan via Bremen Hamburg maar geen tijdwinst, daar ging het ook niet om.

Groeten,

Ton.

leon1966

Bericht door leon1966 » 18 mei 2017 11:51

Was het lang wachten voor de pont? Zag dat hij ieder half uur vaart.

Ik denk dat ik het van de zomer op de terugweg ga proberen. We komen dan van Fredrikshavn. Op die manier Hamburg en Bremen mislopen is het proberen waard.

vissertw48

Bericht door vissertw48 » 18 mei 2017 17:23

Toen wij er waren voeren er drie ponten, om de 20 minuten.
Wat betreft het aanbod van verkeer hebben we een pont moeten wachten.
Maar als er drie varen valt het dus mee, als er een vertrekt ligt de volgende al klaar om te lossen.

Groeten,

Ton.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door Martin E. van Doornik » 22 jun 2017 11:01

In augustus 2016 hebben wij daar de Elbe overgestoken. Hier is de website van de veerpont: http://www.elbfaehre.de/plan.html" ;;
Maar de weg van Itzehoe naar Rendsburg was afgesloten en flink omgereden via Bramstedt. Wij wilden bij Padborg Denemarken binnenrijden en overnachten in Grindsted. Jullie moeten eens stilstaan bij de karakteristieke boerderijen in en rond Glückstadt, ze hebben versierde topgevels met gekruiste planken plat op het rieten dak. Vooral bij het kruispunt An der Chausee (daar gaan de meeste veerpont-gangers toch langs) staan er mooie voorbeelden dicht bij elkaar, zie op Google Maps. Die zie je nergens anders in Duitsland en zelfs na dagenlang googlen nergens op internet te vinden!

Afbeelding
De veerpont Wischhafen-Glückstadt, helaas in de stromende regen....

Afbeelding
Een voorbeeld van versierde planken, gekruist en plat op het rieten dak. De koppen hebben vaak verschillende vormen.

Boten_Anna
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Boten_Anna » 23 jun 2017 14:45

Bedankt! Deze informatie over de huidige wegwerkzaamheden op de route is uiterst nuttig!
Martin E. van Doornik schreef:Jullie moeten eens stilstaan bij de karakteristieke boerderijen in en rond Glückstadt, ze hebben versierde topgevels met gekruiste planken plat op het rieten dak. Vooral bij het kruispunt An der Chausee (daar gaan de meeste veerpont-gangers toch langs) staan er mooie voorbeelden dicht bij elkaar, zie op Google Maps. Die zie je nergens anders in Duitsland en zelfs na dagenlang googlen nergens op internet te vinden!

Afbeelding
De veerpont Wischhafen-Glückstadt, helaas in de stromende regen....

Afbeelding
Een voorbeeld van versierde planken, gekruist en plat op het rieten dak. De koppen hebben vaak verschillende vormen.
Ik ben niet gek, ik ben een ROBOT!!!!!!!

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar Zweden.

Bericht door Martin E. van Doornik » 05 jul 2017 22:53

Wij zijn momenteel onderweg naar Värmland en overnachten nu in Ringsted, Denemarken.
Maar wat een ellende over de heenreis! Van huis vertrokken om 10.20 uur. Meteen bij Autobahndreieck Stuhr zat het verkeer vanuit Hannover richting Hamburg muurvast. Omleidingsborden gevolgd (met de oranje pijl) naar Hamburg. Daarvoor een stukje terug dan via weg 75 door het centrum van Bremen naar Oyten (en dat zonder een milieusticker wat voor Bremen vereist is). Over de A27 naar Walsrode, dan over de A7 naar Hamburg, ook hier werkzaamheden maar niet hinderlijk. Richting Lübeck wegversmallingen. Al met al was het al 17.00 uur toen wij langs Lübeck gingen!
De ticket voor de veerboot Puttgarden-Rødby en Helsingør-Helsingborg retour gekocht aan de kassa. Het was niet eens druk, het is al 18.00 uur geweest. Prijs: € 284,– !!! Voor een gewone stationcar met twee personen. Onze laatste "korte boten" overtocht was in 2010. Voortaan per Stena Line.
Ik wil jullie dit even laten weten.

Vergeet ik nog te melden dat de oostelijke route van Hamburg naar Kiel, de A21 en 404 via Bad Segeberg helemaal gesperrt is!
En op de Nederlands-Duitse grens Nieuweschans werd iedereen naar een terrein gedirigeerd voor controles. Maar dat zal wel met de top G20 te maken hebben.

beltsjeblom

Bericht door beltsjeblom » 06 jul 2017 09:03

Jemig, wat zijn die tickets duur geworden! Daarvoor zou je wel heel wat moeten krijgen, maar niet heus.
Nu je een pensionada bent, ga je natuurlijk vaak naar boven. Wij hebben sinds een jaar of drie een Brobizz en gaan tegenwoordig over de bruggen in Denemarken en Zweden. Oke, via de Grote Belt brug scheelt ons ongeveer 150 kilometer extra, maar de route is mooi en rustig en de extra kosten aan benzine zijn nog steeds minder dan met de ferry's. Voor ons loont het nog steeds en qua tijd scheelt het op zo'n lange reis niks. Het overwegen waard?
Fijne tijd, Rinske

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 06 jul 2017 09:49

Ik denk dat dit niet helemaal klopt Beltsjeblom, als ik op de site van Scandlines kijk zie ik echt andere prijzen staan.
Martin schrijft dat hij bij de kassa koopt, dat is het allerduurste kaartje.
Wij hebben dat niet gedaan, en we betalen veel minder dus....
Verder is de optie die jij aangeeft alleen geschikt als je zelf rijden geen probleem vindt en het wordt eventueel nog anders als je partner ook rijdt als afwisseling.
Voor Martin is de duurdere Stenaline dus echt de allerbeste oplossing want hij houdt niet van zo lang achter het stuur zitten, hij is de enige bestuurder en wil altijd aan de kassa betalen en dan is de korte boten route dus voor hem een slechte optie, want hij gaat pas laat uit Groningen weg en wil ook nog in Denemarken overnachten en aan de kassa betalen en dan wodt die route dus echt heel duur voor hem.
De controle is overigens echt niet alleen voor de G20 want wij hebben zeer regelmatig op verschillende tijdstippen dit jaar ook al extra controles gezien bv na het verlaten van de boot...niet iedere auto wordt doorzocht maar men name " busjes" e.d. moesten uitstappen en openmaken.

friejoo

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar Zweden.

Bericht door friejoo » 06 jul 2017 13:00

Martin E. van Doornik schreef:Wij zijn momenteel onderweg naar Värmland en overnachten nu in Ringsted, Denemarken.
Maar wat een ellende over de heenreis! Van huis vertrokken om 10.20 uur. Meteen bij Autobahndreieck Stuhr zat het verkeer vanuit Hannover richting Hamburg muurvast. Omleidingsborden gevolgd (met de oranje pijl) naar Hamburg. Daarvoor een stukje terug dan via weg 75 door het centrum van Bremen naar Oyten (en dat zonder een milieusticker wat voor Bremen vereist is). Over de A27 naar Walsrode, dan over de A7 naar Hamburg, ook hier werkzaamheden maar niet hinderlijk. Richting Lübeck wegversmallingen. Al met al was het al 17.00 uur toen wij langs Lübeck gingen!
De ticket voor de veerboot Puttgarden-Rødby en Helsingør-Helsingborg retour gekocht aan de kassa. Het was niet eens druk, het is al 18.00 uur geweest. Prijs: € 284,– !!! Voor een gewone stationcar met twee personen. Onze laatste "korte boten" overtocht was in 2010. Voortaan per Stena Line.
Ik wil jullie dit even laten weten.

Vergeet ik nog te melden dat de oostelijke route van Hamburg naar Kiel, de A21 en 404 via Bad Segeberg helemaal gesperrt is!
En op de Nederlands-Duitse grens Nieuweschans werd iedereen naar een terrein gedirigeerd voor controles. Maar dat zal wel met de top G20 te maken hebben.
Is de route naar Kiel A21 en 404 nog steeds gesperrt? Kan er niets over vinden op de NDR of ADAC site. Wij gaan zondag naar Kiel en maandag met de boot naar Göteborg vanuit Groningen en willen via de A21 rijden, omdat er zoveel baustelles op de A1/A7 zijn.
Dat er controles bij Nieuwe Schans zijn, had ik al in de krant gelezen. Ga er van uit dat dat zondag voorbij is.

Plaats reactie