Ferry Puttgarden - Rodby

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
Curltje

Re: Ferry Puttgarden - Rodby

Bericht door Curltje » 05 jun 2015 11:52

Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties en tips. Ik heb de verbinding Kiel - Gotenburg en Travemunde - Malmö bekeken, maar dit is voor ons voor dit jaar niet interessant omdat we naar Öland gaan én omdat we de Bropas al in huis hebben.

Travemunde - Malmö met Finnlines bleek toch ook nog wel prijzig voor ons (we reizen met een lange vouwwagen). We zouden in dat geval een nachtboot nemen en voor de overtochten - heen en terug - met kleine binnenhut in totaal ca. €630,00 kwijt zijn.

Ik ben niet zeker of ik het goede tarief heb gekozen, het zou kunnen dat we in totale lengte minder lang zijn en dan zouden we in een andere catagorie kunnen vallen. Dat scheelt dan €100,00 en dan Travemunde - Malmö €530,00 kosten ...

Voor de overtocht Kiel - Göteborg kom ik met aanhangwagen en binnenhut op €1030,00. Dit komt natuurlijk deels doordat ik laat boek (een maand van te voren).
Bij beiden heb ik geen voordeel van de Brobizz, en die heb ik al!

Als we het nu regelen zoals we gepland hebben dan kost het in totaal (met overnachting en ontbijt) heen en terug bij elkaar voor de Bropas en 2x de brug, 2x de ferry en de overnachtingen met ontbijt ca. €500,00.

Ik denk dat ik voor dit jaar voor dat alternatief ga. Voor de heenweg boek ik Puttgarden - Rodby economy (we verblijven maar een kwartier van de haven) en de terugweg Rodby - Puttgarden Economy extra.

Als Zweden ons bevalt (en ik heb zo een gevoel dat dat zo is!) dan zullen we volgend jaar een ander gebied gaan verkennen en kies ik voor volgend jaar waarschijnlijk de Travemunde - Malmö of de Kiel - Göteborg variant. Het lijkt me inderdaad erg luxe om in Duitsland op de boot te gaan, lekker te slapen en s'ochtends uitgerust in Zweden aan te komen!!

co roos
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber
Land: Zweden

Bericht door co roos » 05 jun 2015 21:32

Hallo, zojuist het veer Puttgarden Rödby genomen alsmede de brug naar Malmö.
Twee personen in 1 wagen. Geen passen en geen boekingen vooruit.
Kosten in euro's = 96,00 + 50,00 = 146,00 euro. Tel daarbij op een extra overnachting en de extra km's, dan kun je voor hetzelfde geld met Kiel Göteborg + hut.
Zojuist is dus wel voor het echte hoogseizoen maar ook zonder vroegboeking bij kiel göteborg ben je vrijwel hetzelfde kwijt.
Dit gedaan omdat we weer eens een paar dagen de andere kant van zweden willen zien ipv elke maal dezelfde route
Naar ons idee is kiel göteborg, buiten het hoogseizoen niet duurder dan en wel lekker relaxed.
Co Roos

kreidler

Bericht door kreidler » 06 jun 2015 21:32

Brug naar Malmö 50 euro? Waarom maak je geen gebruik van Brobizz als ik vragen mag? Dan kost het net geen 25 euro. Bij heen en terugreis speel je al quitte dacht ik.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 08 jun 2015 10:43

Dan speel je dus quite, maar als ik het goed begrijp ben je dan alsnog 50 eur kwijt?

Hoe zit het iegenlijk met brobizz? WAt zijn je eenmalige en abbo kosten per jaar voor zoiets?

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Contacteer:

Bericht door mpostma » 08 jun 2015 10:54

Leo schreef:
mpostma schreef:Hoe zit het iegenlijk met brobizz? WAt zijn je eenmalige en abbo kosten per jaar voor zoiets?
Brobizz kost je alleen een borg, abbo sluit je apart af. Overigens kun je er ook in N mee betalen (mocht je een keer Oslo bezoeken of zo).
OK, maar wat is doet zo'n apart abbo dan?

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie

Bericht door solvik » 08 jun 2015 11:07

Je betaalt per jaar inderdaad je abo. Heen en terug eerste keer is dan quitte aan los betalen, maar je bent er én sneller door, én geen tot praktisch geen autocontrole, dus zonder oponthoud doorrijden, 30 km /u. Dan zijn er nog andere kortingsmogelijkheden en als je meerdere keren per jaar gaat betaal je echt minder. Wij nemen ook tussendoor wel de Finnlines maar bovenstaande in aanmerking genomen spelen we of quitte of we betalen minder. We nemen ook de caravan een keer per jaar mee heen en terug en dat scheelt dan wel flink, want dan nemen we beide bruggen. De mogelijkheid van gratis caravan meenemen van de veerboot, is gewoon toch duurder, (zelfs met een extra campingovernachting...omrijden en bruggen met brobizz)
Abo is gekoppeld aan je creditcard. Automatische jaarlijkse afschrijving. Elke passage al dan niet met aanhanger ( de combi wordt gewoon gemeten) wordt geregistreerd en afgeboekt van je c.c. Gaat altijd goed, nooit probleem mee gehad.
Nieuwe c.c.? Dan wel zelf doorgeven aan de organisatie.
Tijdens de kantooruren kan je het aan de Zweedse kant van de Öresundbro de zaken aankopen en in orde laten maken.

Bente_

Bericht door Bente_ » 09 jun 2015 23:05

Hier ook een reisje Zweden op de planning (ook een topic op dit forum gestart tijdje terug). Lees ook even mee met de bovengenoemde tips. Ben er zelf nog niet helemaal uit ook. Dus wie weet heb ik aan dit topic nog iets.
Zit zelf sterk te denken aan de boot Travemunde - Malmo (Finnlines om 22.00) te nemen. Auto zonder aanhanger.
Maar overweeg ook de ferry Puttgarden - Rodby en dan de Oresundbrug. Wij gaan eenmalig naar Zweden (althans voorlopig). Dus lijkt de overtocht Travemunde - Malmo de handigste en voordeligste optie? Ook gezien geen extra overnachting en benzinekosten?
Heeft het zin om een Bropass/Brobizz aan te schaffen voor 1 keer? (is er eigenlijk een verschil tussen deze passen?)

Alvast heel veel plezier gewenst Curltje!

Orange_Viking
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Land: Zweden
Contacteer:

Bericht door Orange_Viking » 10 jun 2015 09:45

mpostma schreef:Dan speel je dus quite, maar als ik het goed begrijp ben je dan alsnog 50 eur kwijt?
Hoe zit het iegenlijk met brobizz? WAt zijn je eenmalige en abbo kosten per jaar voor zoiets?
BroPass Øresundsbron

Eénmalige kosten SEK 0
Abonnementskosten per jaar SEK 350
Brug passage auto t/m 6m SEK 194 ipv SEK 460, winst SEK 266 per passage

Bij één retour overtocht is de winst dus SEK 920 - SEK 350 - SEK 388 = SEK 182
Bij twee retour overtochten is de winst SEK 1840 - SEK 350 - SEK 776 = SEK 714

Lycka till,
Afbeelding Frank "Orange Viking"
http://www.ZwedenLinks.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ZwedenStuga.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.OrangeViking.com" onclick="window.open(this.href);return false; (ons vakantiehuis)

Fred_G
Zweden Liefhebber
Zweden Liefhebber

Bericht door Fred_G » 11 jun 2015 11:33

Dit jaar slaan wij(mede om de prijs) het veer Puttgarden maar eens over.
Onze keuze is nu gevallen op Hirtshals-Langesund(No).
Deze tocht van dik 4 uur kost ons,kampeerbusje tot 6 meter lang,max 2,95 hoog incl 2 volwassennen en 2 kinderen van 14 in totaal 84 euro,via internet geboekt vertrek op maandag om 09.00 uur dus in de middag nog zat tijd om in Noorwegen een plekje te zoeken.

Heel bewust eens een heel andere route gekozen om (al vakantievierend) richting Filipstad te komen en zuid Noorwegen hadden we nog niet gehad.

Langer reizen met de bus door Denemarken maakt op het totaal niets uit,links- of rechtsom ben je uiteindelijk toch een hoop benzine kwijt op een vakantie in Scandinavie.

grts fred
Zweden...waarom niet?

eskas

Bericht door eskas » 15 jun 2015 12:26

Opletten voor de drukte!! Zeker nu scandlines met een boot minder vaart. Wij waren vorige week onaangenaam verrast met de constatering dat er per 2 uur nog maar 3 boten varen. Zelfs op een donderdagmorgen, buiten de vakantie om, konden we nog maar net met de "volgende" boot mee. Voeg daarbij de wegwerkzaamheden (ook in Denemarken!!), dit zorgt ervoor dat ik de volgende reis toch maar weer ga plannen en niet op de automatische piloot doe...

Plaats reactie