Winterbanden 2016/2017

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2007 11:20
Locatie: Kungälv
Contacteer:

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door mpostma » 30 sep 2016 13:42

Rekening houden met het feit dat je bij pech of een ongeval (of simpel vast rijden in de sneeuw) moet kunnen wachten op een sleepdienst of naar een nabijgelegen bushalte of boederij moet kunnen lopen. Ja... daar moet je altijd wel op voorbereid zijn. Ook als je met -10 snel in de (voorverwarmde) auto stapt, om slechts naar de supermarkt te rijden.

Maar toch: je kan je hele auto wel vol leggen met troep die "handig" kan zijn om te hebben. Het hangt er allemaal erg vanaf hoever je buiten de "bewoonde wereld" komt. Verder heeft zo'n sleepkabel of startkabel vooral zin als je ook weet hoe ze te gebruiken. Maar vergeet dan niet na te kijken of je ook zo'n oog in de bumper moet monteren dat los bijeleverd wordt of dat je een "echte" haak hebt.

In het winterseizoen kan een emmertje grind met een schepje goeden diensten bewijzen. Heb het een keer nodig gehad in Sälen toen ik een helling niet op kwam. Daarmee ga ik niet rondslepen als ik dagelijks naar het werk rij.

Telefoon. Altijd.
Reflexvesten: Altijd.
De gevarendriehoek is verplicht om te gebruiken als je alarmlichten het niet doen.
Mensen met standverwarming lachen natuurlijk hartelijk om de ijskrabber.

Verder kun je bij bilprovningen een bandje halen (gebruik anders een plastic zak) dat je aan een boom kan bevestigen om de plaats van ongeval te markeren na een aanrijding van een dier. Bij het aanrijden van "grotere dieren" (reeen, wilde zwijne) ben je verplicht de plek van ongeluk te markeren en het voorval te melden via 112.
http://www.viltolycka.se/service/hamta- ... ngsremsor/" ;;

Verder geldt voor winterbanden ook weer een dosis gezond verstand. Als je het zoals in Martins geval echt niet kan vermijden, dan moet je vooral de juiste voorzorgen nemen. Maar als je het wel kan vermijden, doordat je bijv. de banden zelf er zo laat mogelijk onder kan zetten, dan moet je dat vooral doen.

Die echt sneeuwbanden die het verschil maken op beijzelde of besneeuwde wegen rijden volkomen waardeloos en zijn zelfs gevaarlijk als het warm is.

Compromisbanden (all season, of continentale winterbanden) helpen wel, maar zijn matig tot volstrekt niet extra nuttig op ijzen, maar ze voldoen in elk geval aan de wettelijke bepalingen. Ze slijten natuurlijk minder hard en hebben iets minder nadeel dan "die hard" sneeuwbanden.

surstromming
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 mei 2005 20:31

Re: Winterbanden ....

Bericht door surstromming » 30 sep 2016 16:05

Een vraagje. Binnenkort heb ik tijd bij de vleet en dan staat Zweden buiten het zomerseizoen weer op het programma.
Op mijn Patrol 4x4 liggen gezonde BF Goodrich 17" all terrain banden (één wiel weegt 33 kilo :-) ) Vrij dure fratsen ook.
Is dat in Zweden dan nog verplicht om andere banden met een winterband-label te plaatsen ?

Ik kan me niet voorstellen dat je met 4x2 winterbanden verder geraakt in de sneeuw dan ik.

surstromming
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 mei 2005 20:31

Re: Winterbanden ....

Bericht door surstromming » 30 sep 2016 16:29

Ik zie dat ik antwoord heb gekregen op mijn vraag. Waarvoor dank.
Ik las ook van die startkabels. Het is verstandigst om dit te doen als volgt :

Volle batterij + naar lege batterij + of omgekeerd.
Volle batterij - naar een metalen punt op leeg zover mogelijk van de lege batterij vandaan. Je loopt namelijk kans om een vonk te krijgen en een batterij produceert H2 gas. OK het is een waterkans maar er zijn gevallen bekend waarbij de batterij explodeerde en dan vliegt er zwavelzuur in het rond.

Starten en zeer belangrijk : schakel alle grote verbruikers van leeg in en pas dan werk in omgekeerde volgorde. Bij het afnemen van de klemmen kan er een inductiestroomstoot ontstaan die de electronica van de kook brengt.

Bespaar ook niet op de kwaliteit van de startkabels, hoe dunner hoe minder effectief.

Bij trekkabels geldt er in de 4x4 wereld : treksterkte minstens het dubbele van het gewicht van je eigen voertuig want die is in de eerste plaats voor jezelf bedoeld. Mijn Patrol heeft een dynamisch treklint van 6 ton. Bespaar niet op de shackles. Ik zal eens een foto plaatsen van de mijne.
Nog iets : horizontaal rechtdoor trekken is meestal geen probleem maar als de gesleepte wagen niet draait dan heeft de bestuurder ook geen rem-servo, als de trekker plots moet remmen is het bingo, bedenk ook dat stuurbekrachtiging in vele gevallen niet werkt als de motor niet draait. Bezint er je begint.
Tenslotte is er dit : als je iemand wil helpen die echt in de shit zit (bermen, grachten enzo), minder dan 0,001% van de wagens beschikt over low-gearing. Dit wil zeggen dat je trekt in 1e maar om enig vermogen te ontwikkelen ga je toeren moeten maken. Dit wordt opgelost door te werken met slippende koppeling en net dat is moordend voor een koppeling : de frictieplaat verbrandt.

solvik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 2569
Lid geworden op: 15 nov 2008 23:26

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door solvik » 30 sep 2016 17:07

ing schreef:Solvik heeft helemaal gelijk. Winterbanden zijn verplicht vanaf 1 december. Men mag met dubb winterbanden rijden vanaf 1 oktober.
Ik zou in Värmland in november zeker voor (met of zonder dubbs) winterbanden kiezen (heb daar 8 jaar gewoond).
Op het moment dat je door gladheid bij een ongeluk bent betrokken en je rijdt op zomerbanden, ben je aansprakelijk!!! Ook als jij geen schuld hebt. Dat wil ik sowieso niet riskeren, en de kans is zoveel groter dat je in een ongeluk betrokken raakt met zomerbanden.
Veiligheid staat voor mij voorop, de slijtage van winterbanden neem ik dan voor lief.

De sneeuwschep is niet verplicht, maar wel een gereedschap dat onmisbaar is.
Evenals

Varma kläder/skor. Warme kleding en schoenen, vergeet handschoenen en muts niet)
Mobiltelefon mobiele telefoon
Snöskyffel. Sneeuwschuiver
Bogserlina. Trekkabel
Reflexväst. Reflectievest
Startkablar startkabel
Isskrapa. IJskrabber
Je schrijft: een sneeuwschep is niet verplicht maar snöskyffel is naast een sneeuwschuiver ook een sneeuwschep, althans volgens wat ik op het internet heb gevonden. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-prod ... 3227_1.jpg
Hoe dan ook, volgens de ANWB is het verplicht in Zweden en het is handig ook om een opklapbaar model te hebben.
Een lange inschuifbare sneeuwborstel is ook handig om je auto weer snel sneeuwvrij te krijgen als je onderweg al dan niet gedwongen stil gestaan hebt. Wij kwamen terug van een eetpauze (januari)en het sneeuwde zo hard dat er alweer een dikke laag op voorruit en lampen zat. Zo'n borstel leg ik altijd naast me, kan je je schoenen ook wat sneeuwvrij maken voor je weer instapt.

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2007 11:20
Locatie: Kungälv
Contacteer:

Re: Winterbanden ....

Bericht door mpostma » 30 sep 2016 17:20

Sja, startkabels:

"vroeger" kwam het regelmatig voor dat een accu leeg was.
- geen lichtverklikker, geen automatische schakeling zoals in Zweden van het dimlicht over contact, zodat je het licht daadwerkelijk kon vergeten.
- matig onderhoud wreekt zich veel harder bij auto's met contacptuntjes en carburateur.

Mijn ouders hadden altijd zo'n startkabel in de auto liggen. Laten we zeggen dat dat ding in de jaren 80 tot 90 echt regelmatig gebruikt moest worden. Soms om de eigen auto op gang te helpen, soms bij andere auto's. Tegenwoordig? Echt nooit meer. Ik heb nog wel een setje startkabels in mijn oude Citroen GS liggen als ik wat langer wegga.

Bij de V70 zit de accu in de kofferbak, maar de "polen" zijn gewoon voorin bereikbaar. Daar heb je wat minder het risico van ontsnappend waterstofgas door te stevig laden. Eigenlijk is ook dat iets van "vroeger" toen mechanische spanningsregelaars die te pittig stonden afgesteld daadwerkelijk 15 - 16v gingen laden en daar kan een accu niet goed tegen. De moderne dynamo's laden temperatuurgecompenseerd en de accu's zijn ook beter. Al heeft de V70 nog wel een plichtmatig overloopslangetje dat onder de auto uitkomt. Vorming van knalgas komt vrijwel niet voor. Maar goed, het gebruik van startkabels ook niet eigenlijk.

Verder is het nuttig om de de minklem van de "gestarte auto" zo dicht mogelijk bij de startmotor te zoeken op het motorblok zelf. vamwege eem andere niet genoemde oorzaak, namelijk minder contactovergangen. Dus minder verliezen.

Trouwens, ik had een tijdje geleden wel een situatie waarbij ik daadwerkelijk sleephulp zou geven. 2 klusjesmannen in een Renault KAngoo die op een onhandige plek stonden voor een stoplicht met een auto die niet meer wilde starten. Ze vroegen toen notabene mij of ik ze kon helpen met een sleepje naar een harndiger plek. Mannen hadden zelf een sleepkabel, maar die knakkers konden het sleepoog niet vinden. In hun zoektocht werd het mij duidelijk dat ze verrekt goed weten wat een los inschroefsleepoog is. Was niet de eerste keer dus... Maar toen zweedse besluiteloosheid ten top. 2 mannen die allebei wanhopig zaten te bellen naar hun collega's of ze wisten waar dat sleepoog zat. Maar mij dus compleet negeren, terwijl ik klaar stond met die sleepkabel aan mijn sleephaak en een oplossign. Toen wat steviger duidelijk gemaakt dat ik de sleepkabel ook aan het subframe kon haken (of aan de wieldraagarm), of anders ze zou laten staan. Vond het zeer onbeleefd van ze. Dus toen uiteindelijk de kabel losgehaakt en ze achtergelaten (was midden in de stad).

Zo'n sleepoog zit trouwens bij mij in de reservewielkuip en daar kom je dus niet bij als de auto is volgeladen.

ing
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 okt 2009 17:28
Land: Zweden

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door ing » 30 sep 2016 21:17

solvik schreef:
ing schreef:Solvik heeft helemaal gelijk. Winterbanden zijn verplicht vanaf 1 december. Men mag met dubb winterbanden rijden vanaf 1 oktober.
Ik zou in Värmland in november zeker voor (met of zonder dubbs) winterbanden kiezen (heb daar 8 jaar gewoond).
Op het moment dat je door gladheid bij een ongeluk bent betrokken en je rijdt op zomerbanden, ben je aansprakelijk!!! Ook als jij geen schuld hebt. Dat wil ik sowieso niet riskeren, en de kans is zoveel groter dat je in een ongeluk betrokken raakt met zomerbanden.
Veiligheid staat voor mij voorop, de slijtage van winterbanden neem ik dan voor lief.

De sneeuwschep is niet verplicht, maar wel een gereedschap dat onmisbaar is.
Evenals

Varma kläder/skor. Warme kleding en schoenen, vergeet handschoenen en muts niet)
Mobiltelefon mobiele telefoon
Snöskyffel. Sneeuwschuiver
Bogserlina. Trekkabel
Reflexväst. Reflectievest
Startkablar startkabel
Isskrapa. IJskrabber
Je schrijft: een sneeuwschep is niet verplicht maar snöskyffel is naast een sneeuwschuiver ook een sneeuwschep, althans volgens wat ik op het internet heb gevonden. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-prod ... 3227_1.jpg
Hoe dan ook, volgens de ANWB is het verplicht in Zweden en het is handig ook om een opklapbaar model te hebben.
Een lange inschuifbare sneeuwborstel is ook handig om je auto weer snel sneeuwvrij te krijgen als je onderweg al dan niet gedwongen stil gestaan hebt. Wij kwamen terug van een eetpauze (januari)en het sneeuwde zo hard dat er alweer een dikke laag op voorruit en lampen zat. Zo'n borstel leg ik altijd naast me, kan je je schoenen ook wat sneeuwvrij maken voor je weer instapt.
Heb nog even op de site van trafikverket en körkortsportalen gekeken, een sneeuwschuiver/- schep is niet verplicht in de auto. Het is slim om er één te hebben. Ben het niet helemaal eens om een uitschuifbaar model te kiezen, maar dat is ieder zijn vrije keus.
Wat wel slim is, om in de donkere maanden van het jaar, in de auto te hebben is een goedwerkende zaklamp.
Heb je de mogelijkheid om een coupé verwarmen in je auto te installeren, dan zou ik dat zeker aanraden.

Bassiehof

Re: Winterbanden ....

Bericht door Bassiehof » 01 okt 2016 19:22

Sinds de wet ook voor buitenlandse voertuigen in Zweden geldt kan je winterbanden huren. http://www.ndf.se/var-dackverkstad/hyra ... ller-dubb/" ;; dus als je de extra kosten en de beperkte houdbaarheid (3-5 jaar) van echte winterbanden overweegt is huren ipv kopen een betere optie.

Please! Ik ben beroepschauffeur dus probeer mij niets wijs te maken over winterbanden. Die heb je echt nodig in Midden-Zweden. In Skåne en Västkusten (Göteborg) heb je vaak geen dubbdäck nodig, maar in het binnenland wel, zeker als je weinig of geen ervaring hebt met rijden op sneeuw en ijs. Dus als jij het niet gewend bent om met één handje aan het stuur dit https://www.youtube.com/watch?v=qx_5pEyJbho" ;; te doen dan koop of huur je deze winter nog winterbanden!
Laatst gewijzigd door Bassiehof op 01 okt 2016 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin E. van Doornik
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1506
Lid geworden op: 21 okt 2005 14:21
Locatie: Westernieland (Gr.) / Sunnemo (Värmland)

Re: Winterbanden ....

Bericht door Martin E. van Doornik » 01 okt 2016 19:34

Bassiehof schreef:dit https://www.youtube.com/watch?v=qx_5pEyJbho" ;; te doen dan koop of huur je deze winter nog winterbanden!
Dat lijkt meer op een of andere illegale 'streetracing' dan wel in de sneeuw. The Fast and the Furious heeft tenslotte een bekende acteur het leven gekost! Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt. Ik laat me m'n mooie Dacia niet in de prak rijden. Dan is m'n vrouw in staat om 'r trouwring af te doen.... Kör försiktigt! :crazy:
Laatst gewijzigd door Martin E. van Doornik op 01 okt 2016 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Bassiehof

Re: De wegwerkzaamheden op weg naar/van Zweden.

Bericht door Bassiehof » 01 okt 2016 19:36

solvik schreef:
ing schreef:Solvik heeft helemaal gelijk. Winterbanden zijn verplicht vanaf 1 december. Men mag met dubb winterbanden rijden vanaf 1 oktober.
Ik zou in Värmland in november zeker voor (met of zonder dubbs) winterbanden kiezen (heb daar 8 jaar gewoond).
Op het moment dat je door gladheid bij een ongeluk bent betrokken en je rijdt op zomerbanden, ben je aansprakelijk!!! Ook als jij geen schuld hebt. Dat wil ik sowieso niet riskeren, en de kans is zoveel groter dat je in een ongeluk betrokken raakt met zomerbanden.
Veiligheid staat voor mij voorop, de slijtage van winterbanden neem ik dan voor lief.

De sneeuwschep is niet verplicht, maar wel een gereedschap dat onmisbaar is.
Evenals

Varma kläder/skor. Warme kleding en schoenen, vergeet handschoenen en muts niet)
Mobiltelefon mobiele telefoon
Snöskyffel. Sneeuwschuiver
Bogserlina. Trekkabel
Reflexväst. Reflectievest
Startkablar startkabel
Isskrapa. IJskrabber
Je schrijft: een sneeuwschep is niet verplicht maar snöskyffel is naast een sneeuwschuiver ook een sneeuwschep, althans volgens wat ik op het internet heb gevonden. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus-prod ... 3227_1.jpg
Hoe dan ook, volgens de ANWB is het verplicht in Zweden en het is handig ook om een opklapbaar model te hebben.
Een lange inschuifbare sneeuwborstel is ook handig om je auto weer snel sneeuwvrij te krijgen als je onderweg al dan niet gedwongen stil gestaan hebt. Wij kwamen terug van een eetpauze (januari)en het sneeuwde zo hard dat er alweer een dikke laag op voorruit en lampen zat. Zo'n borstel leg ik altijd naast me, kan je je schoenen ook wat sneeuwvrij maken voor je weer instapt.
Maar dat klopt niet. Een sneeuwschep is niet verplicht. Sneeuwkettingen ook niet. In Noorwegen en de rest van Europa wel. Winterbanden zijn wel verplicht. Ik las ook ergens dat een gevarendriehoek niet altijd gebruikt moet worden, als je geen waarschuwingslampen had of zo. Maar dat is onjuist. Zelfs een brommer moet er één hebben! Als de snelheidslimiet 50 km/u of hoger is moet je dat ding minstens 100 meter van de auto zetten.

Bassiehof

Re: Winterbanden ....

Bericht door Bassiehof » 01 okt 2016 19:43

Martin E. van Doornik schreef:
Bassiehof schreef:dit https://www.youtube.com/watch?v=qx_5pEyJbho" ;; te doen dan koop of huur je deze winter nog winterbanden!
Dat lijkt meer op een of andere illegale 'streetracing' dan wel in de sneeuw. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt. Ik laat me m'n mooie Dacia niet in de prak rijden. Dan is m'n vrouw in staat om 'r trouwring af te doen.... Kör försiktigt! :crazy:
Volgens mij rijden ze buiten kantooruren rond op een verlaten handelscentrum. Het is heel lang geleden dat ik voor het laatst een auto in de prak heb gereden. En dat is overigens nooit in de winter gebeurd! Spin it like a :viking:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast