Winterbanden 2016/2017

Hier kunt u terecht met uw vakantievragen, vakantieverhalen en reiservaringen. Leer van andere Zwedengangers of laat anderen meegenieten of leren van uw ervaringen en belevenissen.

Moderator: Redactie ZwedenWeb

Forumregels
Het plaatsen van nieuwe berichten op het ZwedenWeb forum is niet langer mogelijk. Omdat het forum veel, nog steeds waardevolle, informatie bevat, is het nog steeds mogelijk om oude berichten te lezen.
Let op: Informatie in berichten kan verouderd en/of onjuist zijn. De Zwedenweb website, https://www.zwedenweb.com wordt nog steeds actief onderhouden en daar vind je dan ook up-to-date informatie over Zweden.
mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2007 11:20
Locatie: Kungälv
Contacteer:

Re: Winterbanden ....

Bericht door mpostma » 02 okt 2016 13:12

Zaklampje is zeker handig. Standaard aanwezig op veel telefoons. Wel zorgen dat de mobiel opgeladen kan blijven.

gj
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 jan 2008 16:46
Land: Nederland
Locatie: Skåne / ZH

Re: Winterbanden ....

Bericht door gj » 02 okt 2016 13:48

heb in de winter altijd van die wegrij matjes bij me

mpostma
Hoogleraar Zwedologie
Hoogleraar Zwedologie
Berichten: 1058
Lid geworden op: 12 sep 2007 11:20
Locatie: Kungälv
Contacteer:

Re: Winterbanden ....

Bericht door mpostma » 03 okt 2016 11:05

solvik schreef:Bassiehof heeft het over goede winterbanden en schrijft daar achter dubbdäck.....maar dat zijn toch spijkerbanden......wat heb je daar aan als je uit NL naar Zuid/midden Zweden rijdt......
Wat een verwarring toch weer op de definities:

- vinterdäck (winterbanden) kunnen al dan niet voorzien zijn van "spijkers" (dubbar). Ze hebben een merkje met een sneeuwvlok en vaak de aanduiding M & S.
- Dubdäck: hebben altijd spijkers.
- Nordiska Friktionsdäck, zijn winterbanden zonder spijkers met een zachtere compound. Geoptimaliseerd voor lagere snelheden en lage temperaturen. NIet als zodanig gemerkt (wel dat sneewvlokje en de m & s aanduiding).
"kontinentala vinterdäck" zijn bedoeld om heel te blijven als je "gewoon" met 180 naar de wintersport wilt kunnen planken in Oostenrijk. Je koopt ze standaard in NL, Duitsland en je kan ze ook in Zweden kopen als je daarom vraagt. NIet als zodanig gemerkt (wel dat sneewvlokje en de m & s aanduiding).

Verder heb je nog:
- all seasons: sommigen hebben een m & s aanduiding en sneewvlokje. Eigenlijk is het vlees nog visch, maar ben je je van d beperkingen bewust, moet je voldoen aan de wettelijke eisen, dan kan het een alternatief zijn.
- regenbanden: zomerbanden met goede eigenchappen onder regen
- sportzomerbanden: vooral grip op droog wegdek, minder geoptimaliseerd op regen.

Je merkt wel dat je hier 2 categorien Zwebbers hebt: zij die in Zweden wonen en zij die in Nederland wonen (of daar regelmatig naar toe willen rijden).

In NL en DE mogen spijkerbanden simpelweg niet (tevens niet in enkele straten in Göteborg en Stockhom). In DK mogen ze wel, in Noorwegen ook (zij het dat je daar soms een extra belasting moet betalen). Oja, in Duitsland mag je er nog wel mee van de veerboot in Puttgarden naar de bordershop mee rijden.

Woon je permanent in Zweden en hoef je met de auto Zweden niet uit in de winter, dan kun je voor dubbdäck kiezen. Ik heb ze zelf ook.

Woon je in NL en rij je een enkele keer op en neer, dan zou ik voor NL type winterbanden gaan en voor noodgevallen een setje sneeuwkettingen meenemen. Weet je echt zeker dat het bar en boos gaat worden (en dan bedoel ik dat je gek zou worden van het constant omleggen van sneeuwkettingen), kun je idd spijkerbanden huren ter plekke in SE.

Woon je in Zweden en moet je regelmatig naar NL, dan zou ik voor "nordiska friktionsdäck" gaan. OF als je echt dubbdäck wilt, dan kun je overwegen een extra set kontinentala däck te nemen die je alleen gebruikt voor de ritjes naar NL. Of als je 2 auto's hebt, zet dan de auto die gebruikt wordt voor de dagelijkse ritjes in Zweden op dubbdäck en de auto die je gebruikt voor lange afstanden op friktionsdäck. Dan heb je altijd een ververoermiddel dat je kan inzetten als het bar en boos is. Maar hoef je niet het zachte winterrubber weg te slijten op droog asfalt.

Maar goed, er zijn allerlei scenario's mogelijk. Het hangt er allemaal erg vanaf hoe en waar je de auto gebruikt, in welke streek. Ik woon zelf in de buurt van Göteborg, maar het hangt er echt vanrf of je in Götebrog woont (friktionsdäck) of bijv. 30 km daarbuiten, want dan krijg je mogelijk veel meer te maken met opvriezend wegdek en zijn ineens dubbdäck wel gerechtvaardigd.

De ellende met banden is, dat goede eigenschappen in bar sneeuwklimaat niet zijn te balanceren met goede eigenscahppen in de zomer op droog asfalt. Zeker niet als jet het wilt combineren met lange levensduur en weinig slijtage. Het blijft een groot compromis. Je hebt mensen die het hele jaar op "friktionsdäck" rijden. Dat kan acceptabel zijn als je zeer weinig kms maakt en het je niet boeit dat winterbanden in de de zomer matige grip hebben op asfalt. Teven werd terecht opgemerkt dat banden een "versproduct" zijn. Na 3 jaar is het fijne er vaak al wel vanaf.

Duijf
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 okt 2005 15:22
Locatie: Huizen NL/Malung Tyngsjö SE

Re: Winterbanden ....

Bericht door Duijf » 03 okt 2016 11:27

Een plusje voor m.postma, zo zie ik het ook. Ik zie dat waar ik woon vannacht de nachtvorsten beginnen. De winterbandentijd komt eraan.

Bassiehof

Re: Winterbanden ....

Bericht door Bassiehof » 03 okt 2016 19:58

Leo schreef:
Bassiehof schreef:Winterbanden moeten dezelfde snelheidsindex hebben als zomerbanden,
Dat hoeft zelfs in Duitsland niet. Je mag een lagere klasse kiezen (in Duitsland 1 klas lager) maar dan moet dit duidelijk zijn door een voor de bestuurder zichtbare sticker oid.
Heb het even gecheckt en winterbanden mogen blijkbaar nog steeds snelheidsindex Q (160 km/u) hebben, en dat is veel meer dan 1 klasse lager voor de meesta auto's die vaak een topsnelheid van 200 km/u of hoger hebben. Ik las ergens dat de regels waren veranderd, want dit wist ik al voordat ik mijn rijbewijs haalde. Die regels stammen denk ik nog uit het tijdperk van de Beatles want auto´s die voor 1 januari 2002 zijn geregistreerd mogen zelfs banden met een snelheidsindex van 130 km/u hebben.

Duijf
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 okt 2005 15:22
Locatie: Huizen NL/Malung Tyngsjö SE

Re: Winterbanden ....

Bericht door Duijf » 05 okt 2016 09:06

Ik vertrek over een paar dagen richting SE en kies voor zomerbanden in de huidige omstandigheden, maar laat mij makkelijk overtuigen.Ik ben niet zo'n zekerheidszoeker, maar twijfel wel en houd vooral het weer in de gaten (SMHI, YR, Klart). Dezer dagen wat bellen met Zweedse buren of zij de winterbanden eronder hebben en wat zij adviseren. En ik volg dit prachtige forum natuurlijk.

gj
Zweden Specialist
Zweden Specialist
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 jan 2008 16:46
Land: Nederland
Locatie: Skåne / ZH

Re: Winterbanden ....

Bericht door gj » 05 okt 2016 09:22

Laat ik je in ieder geval vast een veilige en voorspoedige reis toewensen

Bassiehof

Re: Winterbanden ....

Bericht door Bassiehof » 05 okt 2016 09:27

Hangt af van hoe lang je in Zweden blijft. Ik woon in het zuiden van Zweden maar doe bijna nooit voor 1 november de winterbanden onder de auto. Als het gaat sneeuwen in oktober natuurlijk eerder, maar dat komt niet vaak voor, ook niet in Midden-Zweden. Dus als jij voor 1 november weer terug naar NL gaat kan je gewoon op zomerbanden rijden. Nachtvorst moet je wel rekening mee houden, dus niet te vroeg vertrekken of te laat thuiskomen zeg maar.

wjansen

Re: Winterbanden ....

Bericht door wjansen » 06 okt 2016 13:13

Zit hier met hetzelfde vraagstuk: in januari 2016 zijn we gemigreerd naar oostkust van Zweden ter hoogte van Kalmar. Nu opzoek naar nieuwe winterbanden. Veel mensen gevraagd en garages en de stand is 50/50 voor noordse winterbanden (geen spikes) en met spijkerbanden. Ik heb redelijk veel ervaring in het rijden naar Oostenrijk over sneeuw, sluh en andere pap. Mijn ervaring is wel dat met de 'beste' continentale winterbanden je geen enkele kans maakt op ijs en opgevroren snelwegen/hellingen. Vers gevallen sneeuw is met goede winterbanden heel goed te doen en anders heb je altijd nog de kettingen en kun je bijna de piste oprijden ;-).

De Zweedse winter is relatief nieuw voor ons. Ik tel de vakanties in zweden niet mee want dan heb je alle tijd: Als je werkt en studeert in Zweden dan komen er genoeg momenten dat je rap ergens moet zijn. En ja we weten: we moeten rustig aan doen of eerder weg van huis maar soms ziet hier het verkeer ook tegen en ga je ongemerkt toch haasten. Juist op dat momenten wil ik goed schoeisel onder de wagen.

Ik twijfel: af en toe willen we ook nog naar Holland en dan kan niet met spikes dus neig ik naar noordse winterbanden. Ook omdat mijn vrouw niet ver van haar werk woont. We wonen niet op het platte land (nog niet misschien ;-).

Wat denken jullie?

Bassiehof

Re: Winterbanden ....

Bericht door Bassiehof » 06 okt 2016 13:53

wjansen schreef:Zit hier met hetzelfde vraagstuk: in januari 2016 zijn we gemigreerd naar oostkust van Zweden ter hoogte van Kalmar. Nu opzoek naar nieuwe winterbanden. Veel mensen gevraagd en garages en de stand is 50/50 voor noordse winterbanden (geen spikes) en met spijkerbanden. Ik heb redelijk veel ervaring in het rijden naar Oostenrijk over sneeuw, sluh en andere pap. Mijn ervaring is wel dat met de 'beste' continentale winterbanden je geen enkele kans maakt op ijs en opgevroren snelwegen/hellingen. Vers gevallen sneeuw is met goede winterbanden heel goed te doen en anders heb je altijd nog de kettingen en kun je bijna de piste oprijden ;-).

De Zweedse winter is relatief nieuw voor ons. Ik tel de vakanties in zweden niet mee want dan heb je alle tijd: Als je werkt en studeert in Zweden dan komen er genoeg momenten dat je rap ergens moet zijn. En ja we weten: we moeten rustig aan doen of eerder weg van huis maar soms ziet hier het verkeer ook tegen en ga je ongemerkt toch haasten. Juist op dat momenten wil ik goed schoeisel onder de wagen.

Ik twijfel: af en toe willen we ook nog naar Holland en dan kan niet met spikes dus neig ik naar noordse winterbanden. Ook omdat mijn vrouw niet ver van haar werk woont. We wonen niet op het platte land (nog niet misschien ;-).

Wat denken jullie?
Als de auto ESP heeft zou je friktion kunnen overwegen, anders dubb. Ik heb vorig jaar deze gekocht http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2134103" ;; Net zo goed (bijna) als Nokian Hakka 8 maar 40% goedkoper.

Juist aan de ooskust krijg je soms te maken met het fenomeen snökanon https://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B6kanon_(v%C3%A4derfenomen" ;;) Heb ik ook wel eens meegmaakt in Jönköping bij Vättern. Is geen pretje en kranten rondbrengen was onmogelijk nadat het drie dagen had gesneeuwd. Dat was in de winter 1998-99.
Laatst gewijzigd door Bassiehof op 06 okt 2016 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten